Gå til innhold

Ting som er greit å vite....?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved å titte igjennom innleggene her er det flere ting som dukker opp som er greit for oss som aldri har født før å vite..

 

-Det kommer store blodklumper (koagulert blod) ut etter fødselen..

-Det anbefales å be om klyster fordi man ofte bæsjer "på seg" under fødselen..

 

Dette er ting man aldi hører noe om, virker som det er tabu å prate om det....?!

 

Jeg personlig setter STOOOOOR pris på å få vite sånt, så jeg er litt bedre forberedt... :) Så hvis det er noe dere vet kan dukke opp som er lite nevnt, så legg det inn her! :)

 

 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt at det er lett å få hemorider etter fødsel om man får klyster, er førstegangs og ikke sikker på om det stemmer. Men dt høres logisk ut.

Skrevet

Det er ikke klyster som gjør at man får hemorider heller tvert i mot. Hemorider kan man få uansett etter fødsel. Hermorider oppstår ofte når avføringen blir hard og/eller man må presse når man skal på do. Dvs at klyster kan medvirke til at man kanskje kan unngå hermorider eller bare få det i lettere grad....

Skrevet

hvis man vil føde i vann MÅ man ta klyster lærte jeg når vi var på omvisning!

både fostervann og urin er sterilt så det er ikke farlig, men avføring vil de ikke ha noe av i vannet!

 

har ikke født før så dette er alt jeg kan si:P Men hadde også gjerne fått vite alt det "fæle" som folk IKKE prater om!

Skrevet

Jeg fikk hemorider (eller en da) etter min første fødsel. Det var helt ille. Har man ikke hatt løs mage før fødsel og heller ikke fått klyster da anbefaler jeg i hvert fall ta klyster etter fødsel eller hele tiden ha f.eks mikrolax i nærheten. Sånn at når man må bæsje første gangen etter fødsel da blir det ikke en mareritt. Det var det for meg:( Ingen hadde fortalt om det, jeg var helt grønn, hadde jeg visst bedre da hadde jeg unngått mye smerte og senere behandlig av hemorid.

Da jeg var gravid andre gang planla jeg å føde i vannet. Så jeg fikk en pakke klyster med meg hjem. Jeg gjorde det selv da jeg skjønte at nå blir det fødsel. Vet ikke om jeg hadde klart det etterpå på sykehuset, alt gikk bare så fort. Jeg kom omtrent rett inn i badekar og fødte etter 40min på sykehuset. Det kom ingen avføring i badekaret og alt gikk så fint. Etter fødselen spiste jeg balansert, trakk mye og hadde ikke sånne problemer som jeg hadde da jeg var førstegangs.

I tillegg til andre ting er det lurt å ta klyster rett og slett fordi da er det bedre plass for babyen for å komme ut. Ja, klyster ser ut til å være litt tabutema, siden alt bør jo helst være så naturlig...men det som er inn i tarmen må jo ut uansett - før fødsel, under fødsel eller etter fødsel. Og jeg synes før fødsel er det beste valget:-) Mange er så heldige at det skjer helt av seg selv, det er likson et tegn om at fødselen nærmer seg. Men det skjer ikke med alle...

 

Skrevet

Etterrier kommer gjerne når man ammer, og de kan være fryktelig vonde. Det var ikke jeg forberedt på....

Skrevet

Vil legge til at noen blør mye mer etter fødselen enn det som står i bøkene vi får på helsestasjonen. Jeg trodde det skulle være over etter å ha hatt menslignende blødninger i en ukes tid, men jeg blødde ganske mye i mange uker.

Og så var det vondt å gå på do, mest pga stingene.

 

Hvis du mister en del blod under fødselen, kan du være uvel/svimmel i ukene etter fødselen, så ikke legg opp til lange turer og masse besøk. Alt er ikke i orden med en gang. Gi kroppen litt tid.

 

Sikkert noen som syns det er en teit ting i skrive, men jeg kommer ihvertfall til å ta med litt sminke og egne klær som ser ok ut på sykehuset denne gangen. Jeg følte meg som et takras etter fødselen sist. Sprengte blodkar i fjeset pga maaange pressrier. Dreit jo litt i hvordan jeg så ut etterpå, men tror det kan hjelpe litt på psyken å føle seg litt bedre når en møter ansiktet sitt i speilet. :o)

 

Hadde ingen god fødselsopplevelse sist, men det hjelper jammen å skrive litt om det og tenke på det. Får det litt ut av systemet liksom. For uansett hvordan fødselen var, så ønsker jo de fleste flere barn. Det sier jo en hel det... Det er verdt alle vondtene, og det meste går jo over.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Jeg vil også si som ei over her, at man blør en god del mer enn det som står i bøkene!!! Ble livredd jeg :-(

Men en annen ting er også det at man blør like mye når man har hatt KS, å det er det ikke alle som tenker på.

 

Kan også være litt tøffere å komme igang med amming etter KS enn en vanlig fødsel.

Skrevet

Må man BE OM klyster selv? Trodde man fikk det "automatisk" jeg... Vel, fint å vite, for da skal jeg be om klyster!

Skrevet

Hvis du ikke klarer å tisse under fødselen, så be om å bli kateterisert. Jeg hovnet opp i urinrøret og klarte aldri å tisse underveis. Da fødselen var over var det sinnsykt vondt i blæra, og da tappet de ut 1,6 liter(!) med kateter.

Skrevet

En annen ting som er greit å vite som førstegangs (ingen fortalte meg det i alle fall) er at magen henger som en stor slasket tom sekk de første dagene / den første uken etetr fødselen). Ikke akkurat pent å se på og du kan bare glemme alt om å ta på deg de gamle buskene

dine :-)

Skrevet

- jeg fikk masse vann i kroppen etter fødselen. Jordmora sa det kunne gå oppimot et halvt år før det forsvant. det gjorde det heldigvis ikke.

 

- greit å ha i huset scheriproct salve ( hemoridesalve). Var godt å smøre på hemoridene i etterkant ja.

 

- hvis du må sys nedentil kan det svi litt når du tisser

 

Skrevet

huff, det var det ja...men ingenting man ikke klarer med...fødte 16 desember sist og faktisk gikk hele jula før jeg kunne gå ordentlig på do, sydde mange sting og det var så vondt å tisse...heldigvis var vi hos mine foreldre i julen og de har badekaret ved siden av doet slik at jeg kunne dusje meg mens jeg tisset. det er et godt tips.

 

det der med amminga, det er klart det er sårt fordi barnet suger og gnager på ømfindtlig hud, det må jo nødvendigvis svi da, men holder man bare ut så herdes det etter noen dager, jeg trampa i gulvet og sa høyt auu! men babyen må jo ha mat og så ille er det ikke.etterriene er vonde når man ammer, men det hjelper å være forberedt, å vite hva det er og hvorfor det gjør vondt, og de går som regel over før man er dratt hjem fra sykehuset.

 

og så dette med blod etter fødsel, jeg var ikke forberedt på dagen etter, hvor blodtapet mitt faktisk var større enn under fødsel. reiste meg opp fra sengen fordi jordmor krevde det og da klasket blodet i gulvet, gjennom bleie og truse, og det var litt skummelt.

Skrevet

Hvordan er det å bæsje etter man har født egentlig? Er det vondt det og? Hvordan er det hvis man revner, og hvordan er det hvis man ikke revner? Hvor får man kjøpt klyster? Vil heller ta det hjemme hvis jeg kan. Kommer sikkert til å glemme det på sykehuset...

 

Syns det er supert med en sånn tråd som det her! Her stod det mye jeg ikke har tenkt på. Hadde det med blod som hunnybunn fortalte skjedd med meg, hadde jeg blitt livredd, men nå vet jeg at det kan skje og at det ikke er farlig. :-)

Skrevet

Du får kjøpt noe som heter miniklyx på apoteket dette er klyster du kan ta hjemme både før og etter fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...