Gå til innhold

Noen som har vært borti barn og allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg har en datter på 4 år, som i går natt fikk skikkelige pusteproblemer! vi ringte etter ambulanse og ble kjørt inn på barneklinikken... de tror kanskje det har vært en allergisk reaksjon på nøtter eller noe annet. hun fikk spydd litt tilslutt, og da ble hun bedre. hun var hoven i fjeset og hadde plutselig fått feber.

i dag ser vi at hun har små prikker som er hudfarget og feberen svinger opp og ned. vi kan komme til lege med en gang hvis vi trenger det,men sånn som hun er nå er det ingen ting i veien med allmenntilstanden hennes så vil ikke løpe til legen uten grunn. Det er litt betryggende å kunne gjøre det da.. men lurer på om det er noen som har opplevd noe liknende? og om det er noen av dere som har erfaring med noe sånt? hvilke symptomer man får med en allergisk reaksjon... Men det var utrolig tøft å se sin datter ikke få luft og begynne å bli litt blå... Trodde vi kom til å miste henne! så jeg håper så inderlig at vi finner ut av hva dette er.. Kommer til å sjekke henne mange ganger i løpet av natten ihvertfall! håper det er noen av dere som vet noe om dette og kan gi noen råd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en datter med melkeallergi. Heldigvis har ikke vi hatt så akutte situasjoner som dere, men det er jo noe man tenker på.

Vi fikk henvisning til utredning på sykehus (Ullevål), hvor hun ble testet både for melkeallergi og andre typer allergi.

Mitt råd er å gå til fastlegen deres og få en henvisning til utredning på sykehus. Hvis det viser seg at hun har allergi, får du resept på legemidler (antihistamin ol.) som dere kan ha for hånden hvis hun får nye anfall.

Skrevet

Hei.

Jeg har en gutt på 3 år som har vært borti noe liknende. Vi oppdaget at når han har spist sjokolade med nøtter i (firkløver o.l) har han begynt å hoste rett etterpå, også kastet opp.

Vi skal til legen med ham i dag for å få tatt en allergi test på ham. Ønsker ikke å komme i en situasjon der han blir blå og ikke får puste. Jeg vil absolutt anbefale dere til å ta en allergitest. Da vil dere eventuelt vite hvordan dere skal forholde dere dersom hun får en allergisk reaksjon.

Lykke til i hvert fall!

Skrevet

Hei, jeg har ikke erfaring med det selv. Men er selv veldig allergisk for veps og fikk derfor adrenalinsprøyte av legen som jeg liksom alltid skal ha med meg. Vet ikke hvordan det er med barn, men dersom man først har reagert så sterkt en gang tror jeg det er viktig å få sjekket dette skikkelig. Man blir ofte verre og verre for hver gang man blir eksponert. Ta kontakt med fastlegen snarest så får dere info om hva dere bør gjøre, og barnet blir sjekket for allergi. Er jo særlig viktig når dere ikke vet hva som utløste det. Lykke til ;-)

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 2 år som har veldig alvorlig allergi på egg, melk å nøtter. Da hun var 8mnd opplevde jeg noe det samme som deg, hun hadde fått i seg mat med melk i, å i løpet av 20 min hadde hunn fått utslett på hele kroppen, hovnet opp i ansiktet å begynte å få problemer med å puste. Vi ringte ambulanse å ble hentet å kjørt til akutten, hun kastet opp noen ganger å fikk noen tabletter som skulle virke mot den allergiske reaksjonen. Hun fikk da puste greit å hevelsen gikk ned.Hun er mye friskere nå, når vi vet hva det var som gjorde henne syk. Hun får nå medesin mot allergi morgen å kveld å vi har et kosthold som er helt uten egg, melk nøtter og det går kjempefint. Men slike ting er utrolig skremmende. Når jenta mi får en allergisk reaksjon så begynner hun først å nyse, tårer å snørr renner..er som en forkjølelse, får litt feber å kan hovne opp i ansiktet, spørs litt på mengden hun har fått i seg, men er det mye går det fort til hun får pustevansker, vi har nå tått medesin som vi gir hvis hun blir syk, å den hjelper kjempebra, har nesten ikke vært syk etter at hun begynte med den.

Håper alt går bra med jenta di!!

Skrevet

Jeg har selv nøtte allergi og har fått anfall et par ganger.

Jeg reagerte med å klø i halsen og deretter hovne opp i ansikt og hals som igjen ga pusteproblemer. Jeg havna på sykehuset som ga meg antihistaminer (motgift). Da ga det seg ganske raskt. Jeg hadde ganske kraftige reaksjoner så for meg stod det om livet. Kunne blitt kvalt om jeg ikke hadde fått sprøyte med motgift tidsnok.

Gå til fastlegen din, han henviser videre til sykehus hvor barnet tar allergitester. Det dryppes en dråpe i et stikk i huden (enten på armen eller ryggen), så må dere vente og se om huden reagerer.

Jeg har hele livet vært vant til å ikke spise nøtter og det har gått fint. For ikke så lenge siden fikk samboeren meg til å ta en ny allergitest og da kom det fram at jeg har vokst av meg noe av allergien. Kan fortsatt ikke spise feks paranøtter og pistasjnøtter, men tåler feks peanøtter og hasselnøtter.

Om barnet har hatt en reaksjon ville jeg ventet med å prøve nøtter til etter en allergitest, selv om alle reagerer forskjellig, kan utfallet være tragisk. Ikke minst en vond opplevelse for barnet- her snakker jeg om erfaring..!!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...