Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Kan dere fortelle meg litt om hvilke kriterier som må til for å få operasjon, hvordan operasjonen foregår og tiden etterpå? Mulig sønnen min på snart 4 må ta mandlene, og må si jeg gruer meg litt..
roxanne Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Datteren min fikk nylig fjernet sine. Kriteriene går jo på antall halsinfeksjoner, eventuelle svelgproblemer m.m. Min datter har ikke hatt så mange behandlingskrevende halsinfeksjoner, så derfor var det litt i grenseland at de valgte å operere henne. Men jeg så jo at hun hadde plager, hodet lå helt vrengt bakover om natten for at hun skulle puste lettere, hun svettet enormt om natten - sengegavlen bak hodet hennes begynte å gå i oppløsning på grunn av fuktigheten. Det luktet alltid fra halsen hennes. Hun snakket med grøtet stemme og var kresen i matveien. Det var jo en del styr etter operasjonen med to store sårflater i svelget som skulle gro, mye vondt - hadde rimlig god effekt av smertebehandling, hadde en del feber etter operasjonen - men det gikk seg til etterhvert. Nå er hun helt fin. Svetter ikke lenger om natten, hun har forandret sovestilling, god ånde og hoppet glatt over forkjølesen som gikk her nylig. Så jeg er veldig glad for at vi valgte operasjon. Lykke til :-)
BettyBoob Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 hei! jeg jobber på en privat ØNH klinikk hvor vi utfører mandel operasjoner. Det må jo være god indikasjon for å få dem fjernet - mye halsbetennelser, at de er store e.l. Selve operasjonen foregår slik : du kommer inn sammen med barnet, han sitter på fanget ditt mens anestesilegen legger inn en veneflon i hånden hans (dere får resept på EMLA plaster for å sette på på forhånd). så får han noe som heter Propofol for å sovne. så går du ut, vi setter Paracet stikkpiller, han blir intubert og operasjonen begynner. tar ca 15-20 min. han blir flyttet inn på postop rommet hvor det er en sykepleier. Du kommer inn dit og sitter med gutten din når han våkner. Han har da fortsatt en nål i hånden i tilfelle for å få væske og evt smertestillende. Våkner barnet raskt er de ofte veldig desorienterte og kan være ganske ustyrlige, men sover de en stund er de mer seg selv når de våkner. Kan komme litt blod i spyttet mens dere er der, men sender aldri hjem pasienter som blør selvsagt. det blir skrevet ut resept på Voltaren og Pracet stikkpiller skal brukes i tillegg. De fleste bruker smertestillende i over en uke. Det er vondt, men heldigvis mindre vondt for små barn enn for voksne barnet skal være i ro (ikke i bhg o.l) i 2 uker etter operasjonen pga blødningsfare. andre sp.mål du har - bare spør Det går stort sett veldig greit, og er vel verdt de 2 kjipe ukene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå