Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Jeg har en gutt som snart blir 16 mnd. Han går langs møbler og mellom ting (ca.10 skritt) men bruker enda krabbinga som fremgangsmåte. Her er han altså innenfor normalen, men litt sent ute. Ellers syns jeg han skjønner så mye. Når jeg spør om han er sulten svarer han ja, krabber bort til tripp trapp stolen, klatrer opp og setter seg. Spør jeg om vi skal bade kommer han bort slik at jeg skal kle av han, deretter krabber han ut på badet. I dag var han på vei ut dit da jeg sa at vi måtte ta vekk bæsjen først, da snudde han seg og krabbet inn å la seg på stellematta (som er ikke er på badet). Etterpå inn på badet. Han skjønner alt vi sier og gjør alt vi sier. Han snakker endel også. Jeg trodde ikke en så liten gutt kunne skjønne så mye. Førstegangsmamma som jeg er har jeg ingen erfaring. Derfor lurer jeg på hvordan deres 16 mnd ligger an... Er det slik at de som er sene med å gå ofte er tidlig ute på andre områder eller er dette slike ting er 16 mnd gammel gutt burde kunne?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Høres kanskje ut som et skryte innlegg, men det var ikke slik det var ment...
Mirakeljenta08 Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 akkurat lik gutten min han skjønne ralt vi sier å han gjør nesten alt vi ber han om. han gikk ved 1mnd alder. men svarer ikke alltid på når jeg spør han om han e rsulten emn da går bare bort til stolen. så han gjør seg kjempebra forstått. hs er imponert over han. så dette er vel veldig opp og ned hva de kan. barn e rveldig forkjellig. moro når de kan så mye. her klatrer det i alt og alle. å har blitt reine kosegutten. koser så fort vi har et øyeblikk ledig. sier da kos her gøy med alt de kan
PøBeLiNe Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 kjønner mesteparten vi sier til henne ja,svarer ikke på alt vi spør om,men noe,spør vi henne om å hente en ting,så går hun å henter riktig ting,spør om ho kan kaste papir i søppeldunken,så går hun ut på kjøkkenet å kaster det,samme med bading og bleieskift,da går ho ut dit vi gjør det,,morro at de kjønner endel da,har ikke så veldig mange ord enda da,gikk når hun var 13,5 mnd,nå er hun 16 mnd.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Min er snart 15 mnd og skjønner det meste vi sier eller spør om han kan gjøre. Er også førstegangs, og blir veldig imponert over hvor mye de små får med seg! Og det er nok normalt, selv om vi selfølgelig tror lillegutt er heelt spesiell;) Han gikk da han var 12 mnd.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Gutten min er nå snart 20 måneder. Han begynte i barnehage da han var 14 måneder, og de som jobbet der sa at han forsto alt de sa til han. De kunne f.eks. si: Skal vi gå og huske? Og så gikk han bort til huska. Han tok sine første skritt da han var 10 måneder og gikk støtt da han var 11 måneder og løp da han var 12 måneder. Så her har han vært tidlig ute med å gå og tidlig ute med å forstå. Men han sier ikke så veldig mye forståelig enda da.... Så der henger han muligens litt etter. Men han er veldig opptatt av å peke på allting, og så må vi si hva det heter. Så regner med at språket kommer til å eksplodere etter hvert. Men barna utvikler seg i så forskjellig tempo, så jeg tenker ikke så veldig mye over det egentlig...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Min er 13 mnd. Gikk da han var 10 mnd.Løp da han var 11-12 mnd.Han skjønner også hva vi sier til han,slik HI beskriver.Han går på kjøkkenet når jeg spør om vi skal lage mat eller hente en brødskive ol.Han snakker endel ord,ofte 2 ilag som "se der" eller "pappa borte" osv..
Zupermam Skrevet 6. november 2007 #8 Skrevet 6. november 2007 de skjønner mye mer enn hva vi tror! min på 14 mnd ledet meg bort til plassen sin i garderoben i barnehagen, og viste meg stolt den utklippa pappbamsen han hadde laga, ja han hadde ikke klipt den da, men valgt ut farge på pappen, og limt inn foto av seg selv vi hadde tatt med. Han pekte og var tydelig stolt. Kjempeartig! Hadde han vært hjemme med meg, tror jeg ikke at jeg hadde tenkt på at han syntes det var morsomt med slikt ennå!!
alvefrøken Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Sånt varierer veldig mye fra barn til barn, men også hvor mye foreldre har stimulert barna! Klart at hvis en ikke snakker mye med barna sine i hverdag, lek, lesing, sang...ja da lærer barna mindre enn de kunne ha gort. Tror at småbarn har veldgi stor kapasitet for læring, bare en gir dem muligheten. Tuppa vår var bare litt over året da vi kunne be henne hente leverpostei i kjøleskapet! Gikk selv, åpnet selv (hadde et lite kjøleskap), og tok ut leverposteien! Nå er hun 20 mnd og kjenner igjen bokstavene S P T M i skrift. Og det er bare fordi hun har pekt på bokstavene i bøkene hennes, og vi har sagt lydene! Det er ikke nødvendigvis slik at barn som er motorisk tidlig, er sent med språk.
mizz25 Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 Min e 14 mnd å han gikk da han va 10 mnd,nu kan æ spør han om han vil tiss på doet å da drar han i bleien å går te badet kan å spør om han vil legg sæ (når det e kveld) å da går han te trappa,spør om han e sulten å da går han te stolen sin,æ kan be han om å kast bleien i søpla å da gjør han det =) spør æ om vi ska gå ut,så henta han skoan mine eller hans.. Så det e helt utrulig ka dæm skjønna! *skryteinnlegg* hehe =)
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Har en 16 mnd gammel jente, og hun skjønner ganske mye, syns jeg. Hvis jeg spør om hun kan lukke døra, gjør hun det. Hvis vi skal spise, går hun bort til stolen og sier "sitte". Hun forsøker å kle av seg selv når hun skal bade, og finner frem sko og lue når jeg spør om vi skal ut og gå tur. Hun kan mye mer, det får jeg vel lov til å si, ettersom vi alle er enige om at dette ikke handler om skryt, men om info. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå