Gå til innhold

Dere som ønsker dere diamanter.. Har dere sett blood diamond??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg så den filmen så forsvant min lyst på diamanter hvertfall;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp så den.. hehe.. men som di oxo sa så masseproduseres det oxo så verdien er høy i forhold til det som egentlig eksistrerer

Skrevet

Har aldri vært noen diamant freak jeg da synes det er bedre å bruke penga på noe annet. Men da det er sagt så er vel de aller fleste diamanter du får tak i i Norge fremstilt på en måte som er fult akesptabel. Men det er jo sant at det finne sså mange diamanter i verden at om alle slippes på markedet er de knapt verdt mer enn gråstein..

Skrevet

Det er vel ikke fordi verdien på diamanter egentlig er lav, at det er DERFOR man skal la være å kjøpe det? Fordi de ikke har noen særlig verdi liksom? Er vel mer et etisk hensyn..

Skrevet

Jeg har sett den, men jeg velger å tro (mulig jeg er naiv da) at det er lovlige diamanter som blir solgt i Norge og i seriøse bedrifter som Tiffanys.

Når det er sagt, så er det veldig mange produkter og tjenester som vi kan tvile på, og som blir misbrukt og ødelagt på mange måter uten at vi kan tenke på det hele tiden mener jeg.

Mange bedrifter bruker utenlandsk arbeidskraft, og som flagger ut og har fabrikker i utlandet der de betaler dårligere enn de hadde gjort i Norge. Men her også velger jeg (fortsatt en smule naiv kanskje) at seriøse bedrifter tar seg av arbeidstakerene sine og at jeg kan kjøpe deres tjenester/produkt uten å ødelegge verden.

Skrevet

har ikke sett den og akter ikke å se den om den ødelegger lysten min på diamanter. tviler sterkt på at noe hadde gjort det egentlig da. hehehehe.

mmm..diiiiamanter... og jeg driter vel egentlig i om verdien egentlig er lav også..fordi affeksjonsverdien for meg er skyhøy.

Skrevet

Men diamanter som kjøpes i Norge er fremstilt lovlig og fullt ut etisk.. Og ikke på den måten som fremstilles i blood diamond

Skrevet

Må bare legge til at filmen er veldig bra, og jeg syns det er fint at de setter søkelyset på slike problem som dette.

Skrevet

Kjøper man diamanter så får man med papirer på opprinnelsen, så det skal man kunne vite..

Skrevet

Ja, men man vet aldri om det har blitt triksa med de papirene. Men sålenge man har papirer på det så har man gjort det man kan hvertfall.

Skrevet

Veldig bra og sterk film. Ikke alle diamanter kommer fra slike områder.

Skrevet

Jeg leste hvertfall at uansett hvor i verden man bor, så skal man spørre hvor butikken får diamantene sine ifra..

Var grusomt å se små barn bli drept, familier dratt fra hverandre og regimer hvor mannensker ble behandlet værre enn søpla på fyllinga pga diamanter.. Huff.. Måten de "militær-folka" bare skjøt ned mennesker om man ikke ville lete etter diamanter, eller om man protesterte mot å bli revet vekk fra familien ,for å jobbe i sumpene etter diamantsøk...Grusomt!

Og at små barn blir tvunget til å drepe..

Skrevet

Hvis man ser dokumentaren som følger med DVDen til Blood Diamond, så ser man at det blir trikset og mixet med papirene også.

Skrevet

hvordan kan affeksjonsverdien være høy på noe du ennå ikke har?

Skrevet

vel, den ville vært da... *ler*

Skrevet

nei, men all interesse for diamanter er med på å opprettholde "slike steder".

Skrevet

Sånne holdninger står det respekt av Stinker.

Og jeg håper du skjønner ironien

Skrevet

smask til deg også laalaaalaaaa.

Skrevet

vel, jeg er ikke interressert i en diskusjon med deg om det må du vel skjønne. jeg har rett og slett ingen gode argumenter å komme med ang mine dårlige holdninger. jeg ønsker meg bare en knallstor diamant. så kan du jo la vær ikke sant?

Skrevet

misjonerer aldri, men kan jo alltids håpe at folk ser litt utover seg selv noen ganger. That's all.

Skrevet

Gidder ikke å kaste øredobbene og ringen jeg har fått pga en film. Da er det mye man burde unnvære som er produsert rundt omkring i verden!

Skrevet

Hvor høy må sannsynligheten være for at øredobbene og ringen er resultatet av f.eks et kidnappet barns slavearbeid før du kaster dem, evt unngår å anskaffe flere?

Og er det at "andre ting er også ille" generelt et argument for å akseptere faenskap?

Skrevet

økologisk mat, null mcdonalds, ikke toro, ikke nestle sikkert og nå også diamanter. jeg er sikker på at du kildesorterer dritten din også pila. *ler*

du er den mest ekstreme personen jeg noen gang har "møtt". kan du ikke legge ut alle tingene du kjemer for i et og samme innlegg så kan vi sørge for å ikke tråkke deg på tærne noen gang med de sinsykt dårlige holdningene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...