Gå til innhold

Noen forslag eller anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gått ca 3 mnd på minipiller, og har i den forbindelse mistet menstruasjonen.

Før jeg begynte på p-piller (for 5 år siden) var jeg plaget av uregelmessig menstruasjon.

Nå har vi bestemt oss for å begynne å prøve aktivt for å bli gravide rundt juni (sånn ca).

Hvor tidlig bør jeg slutte med minipillene?

Og sånn ca hva er gjennomsnittlig prøvetid før man blir gravid?

Særlig da også etter å ha brukt hormonell prevansjon i flere år...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

med minipiller, går hormonet ut av kroppen med en gang du slutter å bruke dem=) tar litt lenger tid med vanlige p-piller..

jeg brukte p-piller i 4-5 år før jeg gikk over til mini piller, gikk på dem i 2 år og ble gravid 8 måneder etter jeg slutta på dem...

ville nok slutta nå var jeg deg, hos noen kan det gå mange år før dem blir gravide, andre går det bare en måned...

lykke til=)

Skrevet

Tror fruktbarhet ligger litt i familien. Mamma pleide alltid å advare meg om at i vår familie blir vi gravide på første forsøk :) Det har stemt på meg uavhengig om jeg har hatt hormonell prevansjon før eller ikke. Så hvis det ikke passer seg å bli gravid nå, er det ikke sikkert det er så lurt å slutte helt ennå nei...

Skrevet

Det med fruktbarhet, tørr jeg ikke helt å spør min mor om, da hun da kommer til å tro at vi prøver, og det ønsker jeg ikke at hun skal tro eller spør om for den saks skyld...

Mannen min har også problemer med å bruke kondom for ofte også, da han har trang forhud og dermed blir sår av det...

Så vet ikke hva vi bør gjøre...

Og når bør en eventuelt begynne å ta folat?

Skrevet

Og hvor lenge kan man "regne med" å kunne være i full jobb (ved fysisk jobb)?

Skrevet

For meg tok det bare 2 mnd etter at jeg sluttet med p-pillen før jeg var gravid, og jeg hadde brukt p-piller i 5 år da.. Jeg ville ikke sluttet før i mai, så sant du har god tid på deg:)

Ikke regne med å kunne være i full jobb i det hele tatt hvis det skal avgjøre noe - det er så forskjellig! Jeg var kvalm og dårlig i 1.trimester, hadde en bra periode frem til uke 20/22, men etter det har fysisk aktivitet av nesten alle typer gjort at jeg har fått vonde og kraftige kynnere, og ikke kan gjøre annet enn å ligge på senga til det evt går over... Så jeg er sykemeldt nå (uke29) Bekkenløsning kan man også få, da blir fysisk arbeid tungt eller umulig. Så hvis det er viktig at du kan jobbe mye en periode, bør du ikke bli gravid akkurat da, hvis du kan planlegge det slik:)

Skrevet

Noen "får det til" på første forsøk, andre (som vi) gikk i to hele år (!) uten prevansjon før det skjedde noe.Umulig å kunne svare på dine spørsmål med andre ord.

Skrevet

hei!

Kjenner mange som har satset på å bli gravide om noen måneder og har hørt at det tar 3 - 6 måneder å bli gravid etter å ha slutta med prevensjon - og så blir de gravide med en gang gitt... Dette er helt kul umulig å forutsi, så er det krise å bli gravid før juni så ville jeg ikke starta før for å si det sånn...

Vi har imidlertid kjempe gode erfariger med å bruke Ladycomp (sjekk www.buenaventura.no). Jeg kan ikke bruke hormonprev og er allergisk mot latex så "sikre perioder" er det eneste som funker for oss. En slik computer er dyr i innkjøp, men relativt lett å få tak i brukt (bla gjennom baldet foreldre&barn). Den funker som vekkerklokke og du måler tempen hver morgen og lager så en slags prognose for når du har EL. Dermed lyser den grønt (fritt fram uten prev), gult (usikker) eller rødt (fruktbar) - men den forutsetter regelmessige sykluser - noe du sier du ikke hadde. Jeg hadde heller ikke det før jeg gikk på pillen, men etter at jeg slutta har jeg gått som ei klokke.

For mange er dette en god hjelp til å bli gravide også - fordi du vet når du har EL og er mest fruktbar.

Skrevet

Jeg har gått på minipiller i nærmere 10 år.. Etter forrige svangerskap.. Har fungert helt fint for meg.. Men vi bestemte oss for at vi skulle slutte og la ting skje.. Trodde kanskje det skulle ta en stund, men ble gravid 1 mnd etterpå.... Men jeg hadde mensen mens jeg gikk på minipiller jeg da.. Den kom når den ville og var ikke helt systematisk på noen måte.. Så det kan skje ting ganske fort også...

Skrevet

En liten kommentar til de regelmessige periodene: Det er ganske vanlig at man ikke får regelmessige sykluser før man har bikket 20 år. Så hvis du er 18, Jente18, er det godt mulig at Ladycomp kan bli aktuelt for deg senere:)

Ønsker deg forresten veldig lykke til med planleggingen:)

Skrevet

*dytt* noen flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...