Gå til innhold

omskolering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Bare lurer på om noen vet dette:)

Før jeg gikk ut i permisjon var jeg nettopp begynt i lære som omsorgsarbeider!

Når jeg gikk gravid fikk jeg problemer med ryggen og bekkenet som mange andre..men jeg fikk også brist på halebeinet under fødselen-noe som kjennes godt ennå(mini er 9mnd) hvis jeg løfter tungt og går mye!

Jeg har tatt permisjon et år til fra læreplassen,og jobber nå som nattevakt+i restaurant,og jeg har utrolig vondt i ryggen pga all ståing og løping i restauranten!

Jeg begynner derfor nå å tvile på om jeg bør utdanne meg til omsorgsarbeider allikevel..det er jo et yrke som er veldig tungt!!

spørsmålet mitt er da om noen vet hve som skal til for å få godkjent omskolering,og HVIS jeg hadde fått det,hadde jeg da fått den usle lærlinglønna??

litt innvikla skrevet dette..hehe..men håper dere forstår:)

takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare ta kontakt med nav, de kan dette, eventuelt opplæringskontoret

Skrevet

svigermor startet denne mølla med legen sin ho............. tror ho først fikk en erklæring på at ho ikkje kunne jobbe som frisør, en utdanning ho nesten fullførte 20 år før men måtte gje seg pga eksem... ho tok førskolelærer utdanningen med litt lønn hvertfall og det var doktoren som startet denne mølla som sagt.....

Skrevet

Hei Januarbaby:) I utgangspunktet er omskolering et begrep man ikke bruker i NAV lenger (hvis jeg ikke husker helt feil da). Det jeg tenker meg at kommer til å skje fremover nå er at du kan være sykemeldt inntil ett år. Da kan man søke rehabiliteringspenger i inntill ett år, men det virker litt unødvendig for deg i og med (som du sier) er det ryggproblemer og omsorgsyrke lite forenelig. Jeg synes det høres smart ut av deg å få legen din til å søke deg til yrkesretta attføring. Da er det opp til saksbehandler på NAV Arbeid å vurdere hvilket tiltak som er best egna for deg (utdannelse, jobbsmak, arbeidspraksis i skjerma virksomhet, arbeid med bistand - ja, det er en drøss å ta av:) ) ift til å komme ut i et arbeid som både passer helsa di, interessene dine og personligheten din.

Hvor mye du får utbetalt har jeg ikke peiling på dessverre, men jeg tror det handler om 60% av det man hadde før man ble syk. Har man ikke hatt noe inntekt før så er det en form for minstetakst de har. I tillegg så kan man søke på ulike attføringsstønader - reisepenger, barnepass, bostøtte osv...

Det var kanskje litt kludrete skrevet dette - men det var det beste jeg fikk til akkurat nå:)

Lykke til a!

Skrevet

tusen takk for svar:)

jeg får ta noen tlf å høre hva jeg skal gjøre!

ville bare høre om noen av dere visste noe/har vært borti det også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...