Gå til innhold

Amming og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle kose meg i går i et selskap og tok derfor 2 glass vin. Jeg leste et sted at et vinglass tilsvarer en 3-4 i promille og vi forbrenner i gjennomsnitt 0,15 promille i timen, slik jeg pr enhet må la det gå ca 2-3 timer mellom siste slurk av et vinglass og ammestart.

Jeg bestemte meg derfor for å la det gå 6 t for sikkerhets skyld mellom siste vinglass og at jeg begynte å amme igjen.

På den tiden så skrek lillemann noe vannvittig! Han viste tydelig at han ville ta bryst når jeg holdt han og så helt uttafor ut. Jeg hadde pumpet nok melk på forskudd men det var såvidt det gikk ned.

Hva var det jeg gjorde galt? Kunne jeg ha unngått dette på noe vis? Hva kunne jeg gjort anderledes enn å tilby flaske? Stemmer min beregning av alkohol og gjenopptaging av amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må også huske på at av den promillen du har i kroppen så er det bare en tiendedel av det i melken.. Etter et glass rødvin kan man gjerne amme nesten rett etterpå.. Så etter 3 timer er du nok ganske sikra... :=)

Skrevet

En enhet alkohol tilsvarer ca 0,3 promille. Dvs et glass vin, en flaske øl.

Det er riktig som du sier at man forbrenner 0,3 på en time, så en øl vil si ca 2 timer. Forbrenningen varierer noe fra person til person. Menn tåler mer enn damer ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...