Gjest Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 For en stund tilbake var jeg på barselmøte. Det var første møte og vi skulle presentere oss etter tur. Alle fortalte litt om seg selv og litt om hvordan den første tiden med babyen hadde vært. Jeg var sist til å presentere meg og lillegutt. Til slutt sier jeg: "Ja, og så ammer jeg ikke. Jeg gir mme." Da sier den ene mammaen etter den andre: "Det var bra du turde si det høyt. Jeg ammer heller ikke". Og dette er alle voksne damer i 30-årene. Ingen av den turde si at de slet med amming. Jeg forstår ikke hvorfor det er så nederlag å måtte gi opp denn puppen. Jeg har aldri brydd meg så mye om at jeg har måtte gi mme, men hører jo over alt at mødre skjuler at de gir mme. Er jeg den eneste i Norgen som ikke tar det så tungt at jeg bare kan gi mme?
~~DoraDora~~ Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Hehe nei så absolutt ikke.... Jeg har heller ikke ammet mine tre barn (Tok keisersnitt med alle tre, og da kom melken sent i gang...ungene var så store og krevde mye mat...fort). Alle mine tre har sjelden vært syke selv om de ikke ble ammet. To av mine venninner har fullammet alle sine barn, men allikevel har de begge slitt med veldig syke unger (ørebetennelser, barneeksem, astma og konstante forkjølelser o.l), så det med at amming styrker immunforsvaret stemmer ikke alltid allikevel. ...og pga av at de har fått flaske, så har de vært gode og mette ved leggetid og har dermed sovet nettene gjennom hele veien. Og jeg har sovet godt hver natt, og er dermed godt opplagt osv på dagtid når jeg skal ta meg av de. Jeg ser ingen grunn til å være flau over å gi flaske... det er mer lettvint, og så lenge en ikke får til ammingen, så får en heller bare kjøpe mat til babyen. (Amming har bare en positiv side for min del...og der er at det er gratis)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Jeg tror det er fordi det er et veldig ammepress både fra sykehuset, helsestasjonen og andre ammende mødre.. Du hører jo overalt at morsmelk er best for barnet. på grunn av alt dette var det et nederlag for meg da jeg måtte gå over til mme da jenta mi ikke ville ta puppen mer--men konkluderte med at det viktigse var at jenta mi fikk mat!!!
emyzzim *fikk jente 05.06.07* Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 Leser myyyyyyyye her inne om ammepress, mme-kritikk +++ et evig mas... Selv ammer jeg, og får stadig spørsmål om jeg ammer enda, om jeg har nok melk, om jeg ikke skal gi tillegg +++ og det som oftes fra folk som er 30+! Så jeg føler det mer som at det er "rart" at jeg bare ammer...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 enig med emyzzim... det finnes også noe som heter "ammesluttpress". Slet veldig med å få til ammingen og ble oppfordret av "alle" til å gi opp. Hadde hatt mer bruk for litt sympati og støtte. Folk spør stadig om jeg fortsatt ammer (6mnd) og om jeg ikke skal slutte nå siden jeg skal begynne å jobbe. "Det blir ALLTFOR slitsomt for deg..." Kommer nok av at jeg har problemer med å amme offentlig da knøttet er så urolig. Blir litt mer styr, og dermed oppfordrer alle meg til å slutte... slitsomt det og!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 ...vet at det ikke var dette tråden dreide seg om altså..sorry... men det er så mye snakk om ammepress, men har ikke inntrykk av at det er noen særlig utbredt holdning blant menigmann og mødre generelt at man "må" amme eller at det ikke er greit å gi MME... Det er nok heller helsepersonell som presser litt på.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Jeg gir MME i tillegg til litt pupp. Har ikke skikkelig melkeproduksjon, og har prøvd flere gang å få den opp, men stopper opp på max 100 ml i måltidet hvis det går min 3 timer mellom hvert måltid.... Vel, ingen, hverken på helsestasjon eller familie/venner har gjort annet enn å skryte av valget jeg har gjort og at jeg gidder å holde på enda..(han blir 11 uker snart). Til og med på sykehuset så var de veldig støttende ovenfor at jeg tok det valget å dra hjem på 3.dagen og satse på å gi MME etter hver amming om melka ikke tok seg opp i stedet for ¨å være en dag eller to til å prøve å få opp produksjonen. Gjorde det med førstemann,men fikk ikke nok melk da heller, skikkelig nedtur den gangen, men nå så var jeg mye mer avslappet til det...Rart at så mange føler seg presset til å mme, jeg synes nesten de "gir opp" for lett når det snakkes om å gi MM.... Til og med ammehjelpen på sykehuset der jeg var sa at jeg gjorde helt rett da jeg gjorde mitt valg. Men nå vil jeg legge til at jeg har VIRKELIG prøvd å få til å fullamme. HAdde vært drømmen min. Hater ekstrajobben med vask og kok av flasker, kok av vann. Planlegging av hvor mange flasker man trenger om man skal være borte lengre perioder i løpet av dagen, og ikke minst på babysvømminga... Hvordan få med seg mat som har passe temperatur til vi er ferdig der.....Misunner alle som har alt de trenger i puppen. Hadde fullammet leenge om jeg visste at jeg hadde nok til enhvertid og nattesøvne ikke ble forstyrret mer enn et par ganger...Litt strev med ammingen de første ukene er bare småtteri mot å være avhengigav flaskene i måneder....
Kaja_07 Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Gir MME og syntes ikke det er et nederlag. Vil heller si at det har mange praktiske fordeler..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå