Gå til innhold

stellebord- gulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en annen ting; jeg vurderer pga plassmangel å bare kjøpe et sånt plastgreier som ligger oppå stellebord og ha det på gulvet, samt ha badekaret på gulvet. Erdet noen mødre som kan fortelle meg om dette blir veldig upraktisk? er også litt reff for å miste den lille ned på et hardt gulv..

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker bare på ryggen din, jeg.. Det funker forsåvidt fint hvis du har kabler i gulvet, for eksempel, men vi har en ganske gulvkald leilighet, og det hadde ikke blitt aktuelt her..

Er det ikke bedre å bare legge den stellemadrassen på spisebord/kjøkkenbord eller en kommode, evt på sengen? Så lenge du står og passer på babyen hele tiden (du må jo aldri gå fra h*n når du steller), så ligger de jo trygt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Har du sett på stellebord som du monterer på veggen? Noen venner av meg har et knøttlite bad, men monterte et stellebord i veggen over doen (man slår det opp bare når man bruker det), også har de balje i dusjen.

Du mister nok ikke den lille noe letter ned fra et stellebord enn fra andre plasser, så det går nok helt fint :)

Skrevet

Hei.

Vi har kjøpt stellepute som vi skal ha på vaskemaskinen på badet.

Badebaljen har jeg tenkt å ha på badegulvet eller på kjøkkenbenken.

Om du ikke har vaskemaskin på badet, kan jeg anbefale vegghengt stellebord, finnes blant annet på ikea.

Ellers kan jo stellemadrassen

plasseres på sengen, kjøkkenbordet, en kommode eller som du skriver rett på badegulvet..

• 2 uker senere...
Skrevet

godt at det er flere som skal gjøre det på den enkle og billige måten (: Stellebord til flere tusen trenges da absolutt ikke.

Skrevet

Som ergoterapeut vil jeg ikke anbefale dette. Først og fremst for ryggen til den som steller. Ikke bare får en uheldig arbeidstilling under stell, men løfte opp og ned fra gulv er mye tyngre enn hvis en har stellebord i litt over hoftehøyde. Er mye mer kronglete å løfte ett barn fra gulvet og en tar ofte letteste "vei" for å komme seg opp. Dette kan medføre at ryggen får uheldige belastninger. Kanskje det går greit første månendene, men hva når barnet begynner å bli litt tyngre og mer motvillig når du skal løfte.

Når det gjelder det å miste barnet i gulvet, så er dette en risiko en har hele tiden. Kan jo også miste barnet når en skal legge det i senga.. Ta noen av rådene som du har fått over her du. Vegghengt stellebord eller stellematte på vaskemaskin eller bord er fornuftige løsninger.

Skrevet

Du kan ikke ha den på vaskemaskinen da? Det skal vi :)

Skrevet

Vurderer dette vi også. En jeg kjenner konverterte til denne løsningen til tross for at de hadde stellebord. Dette var fordi babyen lå så urolig at de var redd for nettopp at den skulle dette ned.

Vi har et lite bad (m. varmekabler) og jeg tenker at det kan være vel så greit med en stellemadrass + badebalje. Skulle det vise seg at dette blir en tungvindt løsningn, kan jeg evt legge stellemadrassen på senga el. benken.

Skrevet

Ville prøvd mange løsninger før gulvet, tenk på at du skal opp og ned fra vasken og skylle kluter etc, det høres tungt ut når du skal gjøre det mange ganger i døgnet....

Skrevet

Flere måter å bruke stellemadrass på enn på gulvet, tenk på ryggen din/deres. Men uansett er det ingen grunn til at man skal ha fullt stellebord osv. Sparer mye plass ved å kjøpe en stellemadrass så kan du jo bare prøve ut litt i begynnelsen hvor det funker best. F.eks et bord/benk, på vaskemaskinen, senga osv. Mange løsninger, men gulvet hadde nok vært siste utvei for min del. Det beste for ryggen er om du kan stå mest mulig rett i ryggen å ha stelleplassen litt i høyde. Sist bodde vi et sted med trangt og lite bad med skråtak som vi måtte ha stellebordet under. Jeg gikk akkurat rett opp og ned under der, men samboeren min fikk litt problemer med nakken ettersom han måtte bøye hodet til siden hver gang han stod der, og det var ikke godt i lengden. Nå er jeg glad vi har flyttet og har bedre rom for stelleplass så slipper jeg å ta hvert eneste stell bare for at jeg er lavere, hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...