Gjest Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Teodor kom bort til med, gråtende og holdt frem hendene sine. Jeg trodde han hadde vært borti peisen, eller klemt seg. Men så ser jeg en stor, stygg veps ligge i svime på gulvet! Teodor har tatt på den, og blitt stukket. Hva kan jeg gjøre? Han bare gråter... Selv har jeg aldri blitt stukket, og vet ikke hvordan det er.... Har holdt hendene under kaldt vann... Noe annet?
Honningmelon Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Har du eddik? Hvis ikke kan du ta på Aloe Vera hvis du har det.
Gjest Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 En ting er smerte. Det går bra. Ikke vær hysterisk selv, da skremmer du ungen. Jeg ville fulgt med på evt allergiske reaksjoner, pustebesvær etc. Men det er bra det bare er ett stikk, og at det sitter i hånden. Og så ville jeg funnet frem bilnøkler og stellebag, just in case kjapp avgang til legevakt. Klem!
*bokormen* Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 Hvis du har eddik, ta det på bomull og hold over stikket litt. Etterpå tar du bare eurax eller sylokain( vet ikke om det slik det skrives?) Det hjelper med en gang. Og så må du passe på litt. Å bli stukket av veps svir innmari, men går over etter ca 15 min. Eddiken vil suge ut gift og evt brodden, hold hånden hans opp mot lyset når du tar bort bomullen og se om du kan se brodden, da er det bare trekke den ut. Dette går bra :-)
Tally Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Eddik, eurax, lidokain, xylokain, aloe vera. Det er vondt, men ikke så lenge. (har blitt stukket to ganger)
Gjest Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Jeg ser ikke noen brodd eller noe, han er bare veldig rød. Ligger og koser med bamsen nå, og syns veldig syns på seg selv Har aldri blitt stukket selv, så jeg har ingen aning! Men jeg tror i allefall at han har lært å holde seg unna veps Han ble livredd da jeg plukket opp udyret! Skjønner ikke hva en veps gjør her inne nå????
Tally Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Veps etterlater seg ikke brodden, det er det bare bier som gjør. Så ikke tenk på det.
Sara Rompompei Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Leste i sommer at man kan ta en smertestillende tablett med ibuprofein. Væte den og gni på stikket. Det vil da gi en lokalbedøvelse. Altså, ikke spise den, men dyppe den i vann og gni på området han ble stukket.
Tally Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Normalt etterlater ikke vepsen brodden sin! http://home.online.no/~kneshei/bi.htm Bier og veps kan overføre gift til blodbanen vår når de stikker oss Bier og veps stikker med en brodd som er forbundet med en giftkjertel Vepsens brodd har ikke mothaker og vil normalt ikke sitte igjen i huden Biens brodd har mothaker og vil da lettere bli sittende igjen i hud og vev Bi-/vepsestikk er smertefulle, men farligst er mulige allergisk reaksjoner
Miramor Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 For å få de verste allergiske reaksjoner, må som regel kroppen kjenne igjen giften. Det vil si at man har blitt stukket før, slik at immunforsvaret kjenner vepsegiften igjen og overreagerer. Jeg har vepseallergi, de første gangene jeg ble stukket som barn gikk det greitt, men etterhvert som jeg ble stukket ble reaksjonene verre og verre. Tilslutt gikk det nesten galt. Vært igjennom desensiblering, så når tåler jeg igjen å bli stukket. Farlig er det uansett å bli stukket i munn,svelg. Så det var godt det var hånden han ble stukket. Han vil nok ikke ta på vepser flere ganger :-) Stakkars liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå