Gå til innhold

hvor mange paracet kan man ta om man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg er det, sannsynligvis ikke. Men sliter med visdomstann og har tatt tre paracet om dagen i noen dager, har måttet ta noen ibux innimellom også, fordi det var tomt for paracet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan følge vanlig dosering etter pakningsvedlegget.

Skrevet

Paracet kan du ta som vanlig, følg det som står på pakken. Ibux skal du IKKE ta hvis du er gravid, ihvertfall ikke i de tre siste mnd av svangerskapet, men så langt på vei er du vel ikke siden du ikke er sikker:-))))

Skrevet

Jeg måtte ta en del pga influensa i svsk (gravide skal IKKE ha feber), da er det rett til legen! Jeg har hørt 210 slag i minuttet på fosteret da jeg hadde 39 i feber, det var ikke noe gøy. Legen fortalte meg at maksdosen av paracet var 3000mg i døgnet i motsetning til 4000mg i døgnet for vanlige voksne. Tablettene er vanligvis 500mg per stk. Det er vist ny forskning på mulig allergifare for barnet om paracet taes for mye mot slutten av svsk, så man tar det jo ikke for hva som helst...

Skrevet

Expat du er bestandig oppdatert på forskningsfronten:) Nettopp kommet med dette? Ikke hørt det før?

Skrevet

Hæ? "skal ikke ha feber"? Du, noenganger blir man syk, gravid eller ikke. i 99% av tilfellene blir ikke barnet påvirket i det hele tatt. Man skal i størst mulig grad unngå medisiner når man er gravid, man KAN ta like mange paracet som andre folk, hvis man har vondt/høy feber. Det anbefales at man ikke bruker Ibux.

Skrevet

Nei, i hvert fall ikke. Om jeg er er det nok maks ett par uker. Sannsynligvis ikke. Var redd for det med ibuxen skjønner du, men var så vondt og var ikke annet på jobb... Måtte jo holde ut dagen. Men skal i hvertfall ikke ta fler før jeg vet ting sikkert...

Takk for svar!

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt før Expat, jeg var gravid i vinter og hadde feber, legen sa det var ingen fare så lenge den ikke ble høy, da skulle jeg bruke paracet å få den ned med. Hadde ørebetennelse også, da fikk jeg paralgin forte på legevakta-var ingen fare forbundet med det heller fikk jeg beskjed om, men turde ikke ta mer enn 1 av dem jeg da.

Har du noe som beviser det du skriver?

Skrevet

Normalt skal en unngå paracet også som gravid...men dersom det er tungtveiende årsaker til at en bør ta det, så kan en det. Tungtveiende årsaker er dersom du har feber, da er det farligere for fosteret å bli opphetet enn få i seg paracet...

Ved trukket visdomsjeksel, og påfølgende store smerter, ville jeg ha tatt paracet dersom jeg hadde så vondt at jeg ikke hadde noe valg. (Dersom jeg feks hadde så vondt at jeg ble stresset av å være veldig smertepåvirket..) Ellers ville jeg tatt så liten dose som mulig, eller prøvd å klare meg uten.

Skrevet

Jeg synes du og babyen er viktigere enn jobben din. IBUX versus jobb. For meg hadde valget vært lett. Du er neppe uerstattelig i forhold til jobb. Du bare tror det. Og det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å skaffe andre om du er syk.

Hallo.

Kom deg til tannlege. I din by, landsby eller i en annen by. Og pass på hva du tar mht røntgen og medisin. Du er GRAVID. Husk det nå da.

Good luck. Og god bedring. Aiaiaiai jeg husker de visdomstennene.

Skrevet

Hadde feber da jeg var gravid sist jeg, lå rett ut en hel dag, men hørte nå ingenting om at det var farlig?

Skrevet

Ja, jeg vet, takk for påminnelsen;-) Jobbet for mye sist svangerskap og. Men ikke sikkert jeg er gravid nå da. SKal komme meg gjennom dagen i dag (er heldigvis lettere nå) så har jeg fri i morgen. SLitsomt når man ikke får sove om natta får smertene da, trenger liksom en paracet da synes jeg. Men ikke mere ibux på meg altså!

Skrevet

Det stemmer det som Expat sier...gravide må unngå å få høy feber...farlig for fosteret å bli overopphetet... (Da må en få ned feberen med paracet, være i et kjølig rom etc).

Skrevet

Expat: Interessant lesning. Du bor jo i Tyskland - og retningslinjer for medisinsk behandling er forskjellige fra land til land. I tillegg kan det være at den tyske legen var mer kunnskapsrik enn de fleste?

Jeg har alltid vært nøye på å ikke ta unødvendig medisin under svangerskap. Hadde jeg kunnet gjort om igjen ville jeg droppet den ene runden med nesespray mer nr 1 også. Og brukt saltvann.

Jo strengere man er på medisin under svangerskap, jo bedre.

Trenger du noe for å overleve selv, er det selvsagt en annen sak.

Skrevet

Jeg unngikk alt jeg kunne sist, levde heller med smertene, gikk greit det da. Men nå vet jeg ikke engang, tror ikke jeg er det og tør ikke håpe så har liksom stengt det litt ute og tatt paracet og ibux. Må få sove å skal jeg holde ut i hverdagen med en aktiv 1 åring.

Legen til en vennine av meg hadde sagt at hun bare kunne ta paracet for vondt i hodet etc., men det har ikke jeg turt da, bare ved ekstrem tilfeller...

Skrevet

Ibux skal ikke brukes tidlig i svangerskapet heller.

Felleskatalogen:

Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig

Kom deg til tannlegen og lykke til:)

Skrevet

Ja, jeg fikk barnet mitt i Tyskland, og så overlegen (og alle undersåttene) på føden på universitetsklinikken ble forskrekket og begynte å løpe da de hørte hjerteslagene til babyen (i uke 37) høres ut som speed-techno... Det var disse legene som fortalte meg 3000mg i døgnet og ikke 4 som alle andre. Ser at det ikke står det i den norske legemiddelhandboka.no... De tyske legene er fantastiske da... Vetikke... Men HI er jo allikevel laaaangt under den dosen...

Skrevet

takk for det i hvertfall. Sikkert ikke bra å bruke det over for lang periode heller tenker jeg. Er mest redd for de ibuxene jeg har tatt jeg....

Skrevet

Håper 3- 4 ibux i løpet av en uke ikke ble for mye. Har helt angst jeg nå!

Skrevet

Nå begynte jeg å lure om det var noe du hadde glemt å fortelle oss blåbærøyne og mamman! hehe

Skrevet

nei, da. Skal holde dere oppdaterte! Men alltid en prøver da vettu... Derfor skal man aldri si aldri hehe. ;-)

Men nå fikk jeg angst for det med ibuxen...

Skrevet

Ikke få helt hetta av det...Bare prøv å følg pakkningsvedlegget til paracet du, eller hør med legen, for det er ikke alltid legen sier det samme som oss dibbere! Og de har gått på legeskole!! ;-)

Skrevet

ja, vet det. hehe. Men paraceten er grei nok, værre med ibuxen, har aldri spurt leger om det da. Men det er nok sikkert ikke noen få men mange som er farlig vil jeg tro. Det er nok sikkert ikke noe å bekymre seg over uansett, er nok ikke noe på gang tenker jeg. Må nok vente en stund til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...