Gå til innhold

skjev rumpe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

babyen min har skjev rumpestrek :-)...der ryggen starter går streken mot høyre. Jeg har aldri sett dette på andre babyer. Er dette vanlig da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kiropraktor, og det er et tegn vi ser etter om babyen har et problem i bekkenet. Det er ikke nødvendigvis noe snakk om et stort problem, kanskje bare en liten låsning i et av iliosakral-leddene i bekkenet. Jeg har sett det i veldig mange babyer, og er ikke unormalt i det hele tatt. Det er nok heller det at folk vanligvis ikke sjekker dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til en kiropraktor og fått babyen sjekket. Min baby hadde også skjev rompe forresten...

Skrevet

ok...sparker forresten litt mindre med høyre ben. Kan det være en sammenheng?? Hva kan skje hvis man ikke gjør noe med det? legen nevnte ikke noe på 6 mnd kontrollen.

Skrevet

Ja det kan ha en sammenheng. Noen hevder at man kan få problemer i ryggen senere i livet hvis man ikke gjør noe med det. Jeg mener det er kun i ekstreme tilfeller. Hvis man ikke gjør noe med det, er det mer sannsynlig at det går gradvis over av seg selv etterhvert som babyen blir mer og mer aktiv. Men jeg hadde vært litt oppmerksom mht at h*n sparker mindre med høyre ben. Det er viktig at babyene utvikler seg mer eller mindre likt på begge sidene, motorisk sett. Det er viktig mht når de skal lære seg å krabb og gå o.l. Så vær litt oppmerksom på aktiviteten til babyen og om bevegelsene i beina forsetter å være asymmetriske og hvor mye. Og hvis det ikke blir noe bedre, så ville jeg sjekket ryggen/bekkent tror jeg, mer mht babyens motoriske utvikling enn noe annet.

Skrevet

ok, takk for svar forresten:) hun krabber symmetrisk og normalt , og står støtt på beinet. 9 mnd gammel nå, akkurat starta krabbinga.

Skrevet

Da hadde jeg bare latt det være. Bare følg litt med. Så lenge babyen beveger seg symmetrisk og ikke har noe vondt, så ville jeg ikke bekymret meg noe i det hele tatt. Og uansett om det skulle bli noe, så er det en enkel ting å korrigere, så ingenting å bekymre seg egentlig over uansett.

Skrevet

Det hadde storesøs også. Men hun hadde hoftefeil da, så hun lå i pute til hun var 4 mnd. Men aldri noen som kommenterte det. Er 5 år nå, å den er rett nå i allefall. Tantebarnet mitt på 7,5 mnd skal inn til sjekk for det nå. Vet ikke hvem som skal sjekke det, eller hvordan de gjør det eller noe men..

Skrevet

Uff. Jeg fikk en låsning i det iliosakralleddet (eller hva det heter) etter et fall på rumpa tidlig i 20-årene.

Så gikk det 10 år, hvor jeg var skjev, to svangerskap. Og jeg var i ferd med å bli ufør. Masse smerter, sengeliggende. Pga skjevheten begynte alt å gjøre vondt, knær, nakke. Jeg var en smertebylt som ikke kunne lese avisa en gang.

Den tredje fysioterapeuten greide/hadde kunnskap til å gjøre noe med det.

Jeg ville ALDRI latt min baby/barn gå skjev gjennom livet når det er mulig å gjøre noe med det. ALDRI. Og ihvertfall ikke basert på råd over internett.

Skrevet

Jeg har skjev rumpe, sånn at øverst går sprekken litt mot høyre. Jeg har alltid vært sånn, og det plager meg ikke.

Skrevet

Annemor - du er 24? Det er fortsatt ungt. Fremtiden vil vise om det går bra. Du er ikke et sannhetsvitne på at det er uproblemtisk for den aktuelle babyen å fortsette å være skjev.

Skrevet

Kan være et tegn på hoftedysplasi...

Skrevet

Min sønn har også skjev rumpesprekk, altså en liten skjevhet i hofteleddet på ene siden. Fikk vite i forrige uke at det hadde sammenheng med en liten skjevhet i nakken (jeg og legene vi har vært til har ikke lagt merke til dette). Han har rett å slett en veldig mild form for KISS, som manuell terapeuten vi gikk til mente ville gå seg til. Den ene foten er litt lenger enn den andre på grunn av dette, men det ville visstnok jevne seg ut. Så det håper vi!!

Skrevet

Snuppa vår har også skjev rumpesprekk. Jeg snakket med en fysioterapeut på helsestasjonen, og hun sa det var en normal unormal ting. Mangen som har det, og så lenge snuppa er sjekket i hoftene, og alt virker som det skal så er det ingenting galt. Vi fikk beskjed om å gå hjem og se på rumpene våre selv om vi også har det, og både jeg og pappaen har en anelse skjev rumpe. Og vi har ingen problemer med det, visste det jo ikke engang før vi sjekket oss. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...