Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Kommer litt an på årsaken til gulpingen. Vanligst er det at de svelger endel luft når de spiser, og når luftboblen er på vei opp, så skyver den endel av melken opp foran seg, også blir det gulping. Spiserøret går fra munnen og ned under venstre lunge, dvs hvis ungen ligger med sin høyre side opp, (evt. ammer fra ditt høyre bryst), så kommer luften letter opp av seg selv. Men hvis babyen ligger med sin venstre side opp, så er det vanskeligere for lufte å komme ut uten noe melk foran. Mine råd er at man bør rape babyen ofte, gjerne et par ganger under måltidet. Spesielt hvis man merker at h*n sluker luft. Hvis du har hånden på venstre side av øvre rygg, kan du faktisk kjenne om h*n sluker luft, også være litt føre var. Vær mer oppmerksom på gulping når h*n ammer fra ditt venstre bryst. Når de begynner å kave og har vanskeligheter på å feste seg til brystet, så betyr det ofte at noe er i gjære. La ungen ligg med hodet litt høyere mens de ammer, og også hev hode-enden på sengen. Ikke lek for voldsomt med babyen rett etter et måltid. Kos heller med h*n en stund i loddrett stilling. Gulping er forresten veldig vanlig, så det er ingenting å bekymre seg over. Den klaffen som er ment til å holde melken nede i magesekken er ikke moden når de blir født, så ofte glir bare melken ut igjen hvis trykket i magen er større enn utenfor (eks. når de trykker for å bæsje). Vet ikke om dette hjalp noe. Stort sett sunn fornuft. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Hørt at det kan hjelpe og la babyen sitte-ligge når det får melk, altså ha hodet noe høyere enn resten av kroppen . Da vil luften det svelger legge seg øverst i magesekken slik at melken (forhåpentligvis) ikke kommer opp og ut sammen med rapen. Har ikke forsøkt dette selv. Men vil tro at har man først en gulpe- baby vil den nok fortsett og gulpe uansett hva man gjør. Men er verdt et forsøk hvis det kan hjelpe litt?
Lillegullet130707 Skrevet 3. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. november 2007 Tusen takk for svar. Jenta mi er 16 uker, så jeg trodde at gulpingen ville avta nå... Men hun har KISS, så det kan være en sammenheng med det... Kan gulpe også lenge etter måltidet...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Nevøen min gulpet i 9 måneder han. Det virket ikke som han plagdes i det hele tatt. Det bare kom ut liksom. Og ikke noe galt med han i det hele tatt. Noen babyer gulper bare rett og slett. Min baby er snart 9 uker, og gulper i vilden sky...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå