Gjest Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Jeg har en liten gutt, som blir 2 år i morgen I det siste, har Tobias vært veldig sta, bestemt," vil ikke høre på mammaen sin", jeg føler at jeg går rundt å sier.. " nei, ikke gjør det Tobias " og forsetter sånn halve dagen til jeg "nesten" blir gal.. ( dere skjønner ) he.. he.. Hva gjør dere når barna deres begynner å gjøre ting de ikke får lov til? Har dere noen tips til meg? Jeg sier "nei" først, får en sjangse til.. også tar jeg han vekk fra stedet, og prøver å få han til å gjøre noe annet, men rett etter jeg har snudd meg, så begynenr han på ann igjen.. huff.. ikke lett dette her og trass alderen blir jo ikke bedre i løpet av årene som kommer ;) Forsatt en fin kveld til alle sammen!! må avslutte med å si at han er jo bare et lite barn, jeg prøver å tenke slik at det er hans måte å se ting på, se hvor langt han kan strekke seg til jeg blir "sinna"... prøver ikke å kjefte for mye... men av og til.. så "koker" det bare over ;)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Min gutt hadde en kraftig "trassalder" fra 1år frem til 1,5år. Nå er han snart 3år og trassen er for lengst over. Mitt problem var jo som du sier: "Hva gjør man når barnet har trass og er så ung". Man kan jo ikke straffe dem heller - de forstår jo ikke så mye av det uansett. Så det er her en stoooor porsjon tålmodighet kommer inn. Jeg gav alltid min sønn en sjanse til å forstå hva et nei betyr. Jeg sa først : "Nei, du får ikke lov til klatre på tv" - og jeg fjernet han da fra tv. Gikk han mot tv igjen så jeg: "Nå teller mamma til 3. En- to......" Og da forsod han tegninga. For han visste godt at ved 3 måtte han sitte på stolen sin. Må jo gjøre dette et par ganger, men barn lærer fort. Når han satt i stolen fikk han ingen goder i fom av oppmerksomhet, leker o.l. Ble jo kjedelig med den stolen til slutt. Var jo ikke mange sekundene han satt der da. Meningen er jo å lære barn at handlinger får konsekvenser. Men heldige de som har barn som får trass når dem er 3år - de tar det jo mye lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå