Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Hei, inntil 4 kvelder siden hadde jeg en baby som våknet opptil hver time om natten får pupp, brukte meg som sovemiddel og smokk. Ente alltid med at vi samsovet, fordi jeg ikke orket stå opp hver time. Jeg begynte for litt siden på deltidstudie, med andre ord behovet for søvn meldte seg. Jeg bestemte meg for å ta en Ferber, mente at den var den beste fordi jeg ønsket at han virkelig skulle lære seg å sovne selv. Det har gått greit, men innser at han bare skriker seg opp og ender i hysteri.. Han sover lengre i strekk og noen ganger sovner han bare ved at jeg sier "mamma er her". Men andre ganger kan han bruke både to og tre timer med hysterisk gråt. Mammahjertet klarte ikke mer, på denne fjerde kvelden gjorde jeg noe litt annet. Jeg tok han ikke opp når han gråt, men trøstet i sengen og lot han ikke skrike seg i søvn, men roet han og gikk ut så han får mulighet til å sovne selv. Jeg prøver å gjøre natten og sovingen til noe positivt, ikke noe man skal skrike seg inn i. Bruker musikk, berøring (ikke byssing), og har tatt bort alt som forstyrrer. Lagt han i babysovepose slik at han ikke våkner av at han har sparket seg dyna osv. Har ei varmeflaske (ikke veldig varm), en liksomkroppsvarmekontakt. Jeg har nattlys på og døren på gløtt, slik at det skal være trygt. Jeg synger, prater beroligende, alt rett og slett for å gjøre innsovningen til noe trygt og godt, og ikke noe avskrekkende og slitsomt. Og vet dere hva? I kveld sovnet han klokken 1900, våknet etter en halv time, jeg måtte bare ta i han før han sovnet igjen.. Kan gi oppdateringer på natten i morgen, men jeg er mye mer positivt innstilt nå. Er ikke imot at folk bruker ferber, men det passet bare ikke den viljesterke gutten min Så alle andre som også sliter; følg mammahjertet <3
to før - nr 3 og 4 på vei Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 hei! jeg holder på med akkurat det samme nesten.. men min har det helt mørkt på rommet, men døra litt åpen. han har sovnet 19.00 tre kvelder på rad. to netter fra 19.00 til 05.00. i natt måtte jeg inn tre ganger for å putte inn smokken igjen... NYTT LIV!!! blir spennende å se hvordan det går videre... min blir 9mnd om noen dager..
<3MammaMia<3 Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Så bra at du deler det med oss=) Har tenkt å prøve en sovekur på snuppa snart når hun ska over på eget rom så jeg tar gladelig imot tips og råd=) Har ikke så lyst å prøve skrikemetoden,der for meg en oppkavet og hysterisk unge:-/ det du har prøvd høres supert ut=)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Ja, bare at jeg nå har hatt 3 timer "fri" i kveld var for litt siden helt urealistisk ! Merker også at gutten min sover bedre på dagen og er mye mer uthvilt og ivrig på dagen enn før. Forresten! Tok bort uroen og alle kosedyrene også. La babytepper rundt på sprinklene for å "pakke" han inn. Virker som han trives mye bedre der. Har også evt en cd han sovner til dersom han ikke roer seg, fungerer fint. og ga han bare vann i går natt, han drakk i hvertfall 150 ml, og la seg ned igjen. Så de er tørste, ikke sultne Så nå krysser vi fingrene for natten ) Føler meg litt giret nå kjenner jeg, tross søvnmangel, hehe.. HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Skal sette igang med min på 8 mnd jeg også, må bare manne meg littt opp. Jeg vil ikke bruke ferber, men kose, og gjerne bysse, poenget er ikke puppen. Min våkner ca 2 hver time, og ender ofte med at jeg er en smokk hele natta
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Jo da, bysser litt jeg også.. men har prøvd det før og endte opp med å måtte bysse hver time i stedet for puppen.. De lærer ikke å sovne inn selv. Men alle små er da forskjellig :-) HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Da er natten over, og den ble ikke slitsom i det hele tatt! Klart mini våknet noen ganger, men det hadde vi jo regnet med, tar tid å endre på gamle rutiner. Våknet ca en gang per 2.-4. time, og da var det bare å si god natt og forsikre han om at vi var her. Så snudde han seg bare for å sove videre, flinke gutten! De gangene jeg så han sleit med å sovne igjen og kanskje sutret litt, satte jeg bare på litt rolig musikk som han er vant med fra han var nyfødt, så var han borte igjen. Klokka halv syv fikk han pupp, det lille jeg hadde. Og halv åtte var et opp for å spise grøt osv. Lenge siden jeg har hatt en så aktiv unge på morgenkvisten! Han prøvde til og med å krype, det har han ikke gjort før. Konklusjon: Søvn er viktig for de små, og de trenger vår hjelp til å lære å finne den selv slik at de sover bedre om natten HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå