yooo Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Noen som kan guide meg. Hvordan få et fargebilde til å bli svart/hvitt? Leter meg ihjel?
Hobbyfotografen og Em Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Nå vet jo ikke jeg hvilken versjon du har da, men i cs2 og 3 så må du inn på "image" og "adjustment".. der står det svart hvitt... Eller du kan trykke på layern.. og det månetegnet nederst der...
Zummi Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Måten jeg foretrekker å gjøre det på (i Photoshop CS2, tviler på at det er så ulikt i andre versjoner) er å gå på menyen Image->Adjustments->Channel Mixer. Huk av for "Monochrome" nederst i det vinduet som kommer opp og juster fargekanalene Red, Green og Blue til bildet blir mest likt som du vil ha det. Sjekk at "preview" også er aktiv. (Selv om det er er svarthvitbilde så kan man justere med fargekanaler, for eksempel for å dempe/forsterke det "blåe" i himmel i forhold til andre farger). Det beste resultatet fåes om summen av de tre fargekanalene blir omtrent 100%. (Standard tror jeg rødkanal er satt til 100% mens grønn og blå står til 0). Virker dette veldig komplisert så er latmannsmåten "Image->Mode->Grayscale" men da har du liten mulighet til å påvirke resultatet selv. Vil du ha det hakket med avansert så kan du få samme resultat som i det første eksempelet med å legge inn et såkalt korrigeringslag (adjustment layer). Finn da den flippen helt til høyre der du har flipper for "layers, channels og paths") og finn ikonene helt nederst der når du har flippen "layers" aktiv. (de ikonene som begynner med ett som ligner på en kjettinglenke, og så har en runding med en "f" inni, en firkant med runding inni...) Trykk på ikonet med en runding halvt svart og hvit (delt på skrå som en slags ø) og velg "Channel Mixer" i menyen som da kommer opp. Du får da opp samme vindu som i første eksempel og brukes likt. Forskjellen er at du da får et eget korrigeringslag (layer) oppå bildet uten å ødelegge dette. Sagt i klartekst, du kan da slå på laget og lagre bildet som svarthvitt, skru av laget og lagre bildet som farge igjen... For å slå av og på laget. Trykk på "øyet" foran det laget som heter "Channel Mixer" i listen under "layers" flippen. Vil du gjøre endringer i verdiene igjen kan du nå dobbeltklikke på den sorthvite rundingen som er på det laget som heter "Channel Mixer" Det var photoshopskolen for i kveld
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Mange måter å gjøre det på.. Bare å rope om du ikke får det til slik du tenkte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå