Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Hvorfor ønsker noen å gi babyer rundt 4 mndr grøt? Det er jo anbefalt at en venter til de er 6 mndr. Har også fått inntrykk av at det er de som ammer, som ønsker å begynne med grøt så tidlig. Hvorfor haster dere sånn med det?
Turid Laila Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Har man mme-barn å skal man ikke over en liter i døgnet. Vi begynte med grøt i dag, han er fire mnd og en dag. Hvorfor ammende mødre vil det aner jeg ikke...
mommytil2gutter Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 De som får MME bør få grøt fra 4 måneder fordi jernlageren går tømt i den tiden for de, de som ammer er sikkert lei av å stå opp så ofte på natta og vil prøve hva som helst...(det er hvordan jeg føler om det i hvert fall, men gutten min er bare 3 måneder, vet ikke helt hva jeg skal gjøre ennå...)
ღDidrikmamsenღ Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Fordi enkelte barn trenger det. Man kan ikke la de henge 24/7 i puppen bare fordi man liksom skal vente til de er 6 mnd. De fleste som får det når de er 4 mnd som ikke er mme barn får det som regel for at de trenger mer. Tro det eller ei, men noen trenger faktisk mer enn bare mm før de er 6 mnd...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg fullammer men skal begynne med gröt når lillegutt blir 4 mndr...Han er 11 uker nå og veier nesten 8 kg, krever MYE mat, prövde å gi MME men han blir ikke mer mett, skal ihvertfrall pröve med gröt når han blir 4 mndr og se om han vil bli mer mett og fornöyd + sove bedre om nettene...skader ikke å pröve...
LL79 Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Av og til er det ikke tilstrekkelig med mm. Jeg hadde ikke nok melk til min lille gutt så vi begynte med grøt da han var 4 mnd. Amma i tillegg da. Vet også at flere av mine venninner begynte litt før de var 6 mnd. Hs sa at dersom man ikke hadde nok mm, burde man heller begynne med litt grøt enn med mme. Håper du klarer å fullamme til din er 6 mnd. LL
~~DoraDora~~ Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 De som får Nan 2 fra de er 4 mndr trenger ikke grøt eller annen fast føde før de er 6 mndr. (Så lenge de legger jevnt og fint på seg da...) Jeg har ikke gitt fast føde til mine tre barn før de har fylt 6 mndr. Jeg lurer også på hvorfor folk har slik hastverk med dette....så lenge barna ikke er undervektige da.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Tror ikke det helt stemmer- her fikk jenta vår mme, og vi fikk beskjed om å begynne med grøt da hun var 6 mnd. Så tviler på at det med jernlagrene stemmer da, for da skulle jo vi ha begynt tidligere!
Turid Laila Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Vi hadde ikke noe hastverk med det, men har en forholdsvis stor gutt, og vil ikke over en liten mme i døgnet pga nyrene hans, og han trenger mer enn bare mme. Vært veldig sutrete og mer sulten enn vanlig de siste dagene...
Mandragora Skrevet 3. november 2007 #10 Skrevet 3. november 2007 Vi ga vesla grøt fra 4 mnd fordi hun var mer sulten og sov ikke så godt om natta. (Gitt mme fra 2 mnd fordi jeg ikke hadde nok melk) Etter vi begynte med grøt om kvelden sov hun hele natta, og var mer fornøyd om dagen etter å ha fått grøt om morran. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stort problem at noen velger å begynne med grøt fra 4 mnd, alle babyer er forskjellige, noen er mer sultne og spiser mer. Dessuten er f.eks maisgrøten fra Nestlè ment å begynne fra 4 mnd, så de tar jo ikke noen skade av det -tvert imot!!
flashdancepants Skrevet 3. november 2007 #11 Skrevet 3. november 2007 Nå er'e på'n igjen... Lurer på de evige anonyme aldri blir lei av å stille det spørsmålet. Vi begynte fordi snuppa verken tok smokk eller flaske m/ eller uten morsmelk-erstatning. Derfor var det greit å ha noe i backup, tilfelle jeg ikke var det for en eller annen grunn. Også er det jo grøtpakker fra 4 måneder, da.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #12 Skrevet 3. november 2007 Hvorfor skal du blande deg opp i det? Mødre finner vel ut hva som er best for deres barn, for tenk barn er forskjellige! Tenke seg til...
Alvepike Skrevet 3. november 2007 #13 Skrevet 3. november 2007 Alt man skal bry seg med.... Få dere et liv... Mange ting jeg også lurer på, men plager ikke andre i tide og utide med spørsmål om hvorfor dere ikke gjør akkurat slik som meg... Og anbefalingene forandres HELE tiden , bare for å ha sagt det...
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 3. november 2007 #14 Skrevet 3. november 2007 Fordi noen barn trenger det, enkelt og greit !!!
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 3. november 2007 #15 Skrevet 3. november 2007 Fikk beskjed av HS denne uka at jeg kunne begynne med grøt i 4 mndr alder. Grunn: Jeg begynner å jobbe etter nyttår og far skal være hjemme med henne i et halvt år, jeg fullammer. Men HS sa det var bedre med grøt enn mme.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 Det er anbefalt med fast føde ved 6 mnd, men veldig mange babyer bruker lang tid på å forstå dette med grøtspising og å venne seg til nye smaker, så hvis man starter treningen ved 6 mnd kan det ta mange uker før barnet får i seg nok fast føde til at det monner og kan anses som et måltid. (Dermed begynner man kanskje i praksis med fast føde ved tidligst 7 mnd alder.) Vår helsestasjon anbefaler derfor at man begynner treningen senest ved 5 måneder. Selv har vi holdt på å trene med grøt i 4 uker, og i går gapte hun villig for første gang, men etter 3 små skjeer begynte alt å komme rett ut igjen. Jeg tror det kommer til å ta laaaang tid før vi er igang med et skikkelig grøtmåltid...
Mamma&LilleKrølle Skrevet 3. november 2007 #17 Skrevet 3. november 2007 Fordi unger er forskjellige! Noen trenger mer, andre mindre! Vi ble, som jeg har sagt før, anbefalt av hs å begynne da jenta var ca.3mnd med grøt, fordi hun drakk mengder med mme i døgnet. 5 flasker med 240ml i døgnet eller mer. Det er mye melk d! Starta jo med velling da, men gikk egentlig fort over til grøt, og her har det gått helt fint fra første skjei. Magen og alt har gått bra:) Man kjenner nok best sine egne unger, og skjønner når ungene har behov for mer. Andre unger nøyer seg fint med kun puppen i lang tid. Og flott for de! Kos dere masse dere som får til det:)
lillemor_og_jeg Skrevet 4. november 2007 #18 Skrevet 4. november 2007 Anbefalingen om fullamming til 6 mnd er vel en generell anbefaling fra WHO. Jeg mener å ha lest noe om at dette først og fremst retter seg mot u-land, der man har veldig mye dårligere hygiene enn vi har her og det er større infeksjonsfare forbundet med at de ikke rengjør flasker etc ordentlig. Så er jo barn forskjellige da, og utvikler seg ulikt... det sier seg selv at alle ikke kan vente til 6 mnd før man begynner med litt fast føde. HS sa til meg at de er ofte ekstra interesserte i å prøve litt annen mat i 4-5 mnd alderen, og derfor kan det være lurt å introdusere litt smaksprøver da. Har hørt om de som bare vil ha pupp til de er 8-9 mnd fordi de har blitt så vant til bare å få det. Jenta mi fikk tynn grøt fra 4 måneders alderen og nå er hun 6,5 mnd og kjempeflink til å spise av skje og har til nå likt alt hun har fått smake på. Er glad for det jeg.
Spent på vent Skrevet 4. november 2007 #19 Skrevet 4. november 2007 Åh...kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser sånne spørsmål fra noen som skal "rakke" ned på det andre gjør å tro de sitter med hele vettet. Kan være mange grunner til at noen gir grøt før 4 mnd. Her har vi f.eks en jente som ikke har vært glad i MM eller MME siden fødselen. Har vært en kamp med vekten helt siden fødselen, og da hun var 3,5 mnd faktisk fikk vi beskjed på helsestasjonen om å begynne med grøt for at hun skulle få i seg ekstra næring. Så pass dine egne saker. Hvorfor skal du bry deg om hva andre gjør?!? Sorry surt svar, men blir meget irritert på sånne ting, å akkurat mat eg et ømt tema hos oss. Har ikke gjort annet enn å tenke på mat siden fødselen, men nå spiser hun både middag og grøt med stor glede og legger fint på seg, å har jeg dårlig samvitighet for det? NEI!
mommytil2gutter Skrevet 4. november 2007 #20 Skrevet 4. november 2007 Ja jeg beklager det kan ha vært noe gammel informasjon jeg fikk ang det med jernlageret og MME. Leste det i en bok men boken er litt gammel....
Grorüd.. Skrevet 4. november 2007 #21 Skrevet 4. november 2007 Nå skal du få hakke på meg da vet du, HI! Har gitt grøt siden hun var 2,5 mnd! Og det fordi helsesøster sa jeg burde det fordi hun spiste godt over 1 liter mme i døgnet. For å ikke utvide magesekken eller noe. Hun er en fornøyd og blid jente på snart 5 mnd. Jeg bryr meg egentlig fint lite om det en ANONYM skriver på ett forum.. Gidder ikke ta meg nær av sånt lenger. Ikke bry dere om sånne innlegg Meningen med slike innlegg er jo å provosere uansett
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #22 Skrevet 4. november 2007 Ærlig talt da!!!!! Snakk om å være hårsåre, og bli helt på tuppa for et spørsmål. Hvis dere har så dårlige nerver, bør dere holde dere unna slike forum. For i disse forumene kan en stille spørsmål, og utveksle erfaringer med andre i samme situasjon. Jeg var virkelig ikke ute etter å ta dere. Lurte bare på hvorfor noen haster med å gi grøt så tidlig, når en kan vente med det til babyene er eldre. Har fått et par fornuftige og ikke minst hyggelige svar her da, som jeg takker for. Har venninner som ammer, og de skryter av hvor enkelt det er å amme, og hvor lettvindt det er etc. og da så jeg ikke for meg noen grunn til å begynne å stresse med noe annet før en må. (Bortsett fra dersom en ikke har nok melk selv til barnet) Men nå ser jeg jo at det kanskje ikke alltid er så enkelt å amme allikevel. Hilsen HI som bare lurte, og ikke var ute etter å flå noen
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. november 2007 #23 Skrevet 4. november 2007 Jeg begynte med grøt når han var 4 mnd,etter anbefaling av hs,hadde en gutt som ikke la på seg så mye.Har gått veldig greit.
mammatilTHEODOR:) Skrevet 4. november 2007 #24 Skrevet 4. november 2007 Jeg begynte å gi lillegutt grøt uka før han ble 4 mnd.. Først velling da, og så grøt.. begynte med det fordi han krevdre mer mat, spiste annenhver time, og var ikke fornøyd.. Enkelt og greit! Trenger babyen din mer mat, så gir du jo selvsagt det! Nå er han forresten en storfornøyd liten gutt!
Gjest Skrevet 4. november 2007 #25 Skrevet 4. november 2007 lucas begynte med grøt OG middagsglass for noen uker siden, og hvorfor? fordi han viste helt tydelig behov for det, bare mme og litt mm var ikke nok lengre og han ELSKER grøt og middag , ler og pludrer og smiler og veiver ivrig med armene når han får mat, godt å se at han er fornøyd og blir mett ! Han blir fire måneder i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå