akicha Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Når, eller, hvor fort er det vanlig å få det for de som får det? Jeg har ikke hatt det på flere år, og nå kjennes det ut som jeg holder på å få det... :-( Kjipt med slik infeksjon, så jeg trøster meg med at det KANSKJE kan være et symptom. For denne gangen har jeg tenkt å bli gravid! -Eller, er det mye sex og sæd som har gjort at jeg har fått det? Kan ikke huske å ha hatt så mye sex siden vi var nyforelska gitt...! Og da fikk jeg jo også soppinfeksjon litt oftere... For tidlig å teste... :-s
Klar for nr 3! Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 det er veldig individuelt når det gjelder soppinfeksjon.. noen har det hele tiden, mens andre sjelden eller aldri..men de fleste kvinner vil oppleve det en eller annen gang.hvor fort det kommer osv vet jeg ikke.. men jeg har selv opplevd å kjenne det komme.. det er mye som kan utløse en soppinfeksjon: - overdreven vask av underlivet, såpe med høy ph - mensen - antibiotika - endring i hormonbalansen (graviditet, prevensjon, hormonellbehandling) - diabetes - nedsatt immunforsvar - og sex, fordi det kan irritere slimhinnen. (ps: har tatt dette ut av en brosjyre) så ja, sex kan jo være en grunn til at du har fått det men vi får håpe at du har fått det fordi du er gravid!!!! masse lykke til!
honey,5pp Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Sopp er tilstede hele tiden i skjeden. Hvis det blir for mye av den kaller vi det en soppinfeksjon. Grunnen til at det utvikler seg til en infeksjon kan være at det blir færre bakterier. Dette kan komme av at man har brukt antibiotika. Det kan også bli en infeksjon hvis forholdene for soppen blir bedret ved at det blir varmere eller fuktigere, noe som soppen "liker". Soppinfeksjoner kan også oppstå uten at vi kan forklare hvorfor. Sopp er ingen seksuelt overførbar sykdom eller kjønnsykdom. Soppinfeksjon hos jenter kjennetegnes av utflod som av og til er klumpete, den er hvitaktig og luktfri. Det er ofte kløe eller svie. Hvis du tror du har soppinfeksjon så kan du først kjøpe Canesten stikkpiller reseptfritt på apoteket og forsøke om dette hjelper. Hvis du kjøper disse stikkpillene får du med bruksanvisning, men du kan bruke dem på følgende måte. Jeg vil anbefale 1 stk vagitorie a 500mg i skjeden om kvelden i kun 1 dag. Det er også mulig å bruke 2 stk. vagitorier a 100mg i skjeden hver kveld i 3 dager. Du bør også smøre med Canesten krem til et par dager etter at du er symptomfri. Hvis dette ikke hjelper anbefaler jeg deg å få en time til lege. Det er ikke farlig å bruke Canesten selv om man ikke er helt sikker på at det er soppinfeksjon man har. Det er heller ikke farlig å gå med en ubehandlet soppinfeksjon, men det kan være veldig ubehagelig.
akicha Skrevet 4. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. november 2007 Jeg var nok litt uklar når jeg prøvde å legge fram problemstillingen min. Jeg har alltid canesten liggende så jeg er rask i gang med behandling så snart jeg har fått stilt min egen diagnose :-) Jeg har hatt perioder før hvor jeg kunne få soppinfeksjon lett, men nå har jeg ikke hatt det på veldig lenge. Før jeg fikk det nå i går... -Og siden jeg ikke har hatt det på lenge, tenkte jeg at enten så er det fordi vi har hatt mye sex (el uken som var), og det har jo vært mye sæd der, som gjerne har ligget litt (over natten noen ganger når det har passet sånn), eller- så er husker jeg at jeg leste et innlegg her for ikke så lenge siden skrevet av ei som hadde fått soppinfeksjon og satte det i sammenheng med en tidlig graviditet, fordi hun hadde fått det sist hun hadde vært gravid også. Det jeg EGENTLIG LURER PÅ, er da... Er det vanlig å få soppinfeksjon som et symptom på graviditet før en graviditet kan påvises? Eller, må jeg bare innfinne meg med at jeg har fått "ukultur" i skjeden etter mye sex siste uka?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå