Gå til innhold

Dere som har barn med astma:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde at dere mistenkte at barnet kunne ha astma ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ble forkjøla når han var 2 mnd, og etter det surkla det alltid i brystet på han, han hosta mye med en gang han begynte å gråte. I tillegg hadde han da fått atopisk eksem og det er mye av eksem, astma og allergi i familien..

Skrevet

Vi har to barn, begge har astma.

Med nr. 1 merket vi det på at han hadde fire lungebetennelser på rad og hostet veldig mye.

Hos barn nr. 2 var det mer surkling. Ikke hosting, men jeg var litt ekstra obs på ham siden storebror hadde det samme, og tok hm med til legen for å lytte. Det kunne ikke høres uten stetoskop, selv av legen.

Skrevet

Vet ikke enda om det er astma, men vi er nylig henvist til undersøkelse for dette (har ikke dratt enda). Grunnen er at datteren vår på 13 mnd har hostet i en mnd. Egentlig siden barnehagestart. Så kan jo bare være virus fra barnehagen, men fastlegen anbefalte ihvertfall å sjekke det ut.

Skrevet

Sønnen min var forkjølet nærmest hele vinteren, fikk absolutt alle luftveisinfeksjoner det var mulig å få.. Og så fort det var et lite tegn til forkjølelse kom hosten, han hostet og hostet. Fikk henvisning til en spesialist på allergi og astma (barnelege), og han var ikke i tvil om det var astma, og ga oss medisiner. Vi fikk et helt nytt liv! Neste vinter var han forkjølet EN gang, og han hostet nesten ikke. Hadde selvfølgelig "anfall" av og til, særlig ved anstrengelse og tempraturforskjeller, bl.a måtte barnehagetanten ta han ut av kirka på en barnegudstjeneste (jul) fordi han hostet sånn. Om sommeren var han bedre, men vi måtte bruke medisiner hele vinteren.. Da han var 5 år hadde vi pause fra medisinen om sommeren, men vi trengte aldri begynne igjen på høsten. Ifølge legen hadde han vokst det av seg (barneastma, eller astmabronkitt som noen kaller det), det blir ofte borte i 5-6års alderen hvis det blir borte. Nå er han 6,5 år og er aldri syk lenger :-)

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter:-)

Kristin1974: dine beskrivelser av gutten din er omtrent like som det jeg ville sagt om jenta mi.

Jeg la frem mistanken om astma til fastlegen hennes, men han avviste de uten å engang lytte til henne. Jeg skal ta henne med til min lege, for jeg tror ikke det kan vær normalt å ha det sånn.

Så flott at gutten din har vokst det av seg:-) det må være herlig både for dere og for han.

Skrevet

Det høres ut som det vi opplever. Blir litt frustrert for min har hatt surkling i brystet siden han var spedbarn, i vår/ sommer/ høst hadde han en lei hoste som aldri gav seg før han fikk penicillin mot ørebetennelse og en kraftig dose homeopatmiddel. Homeopaten vil ha ham sjekket for astma, men fastlegen som vi har vært hos hver gang ikke mener det er noe å gå videre med... jeg derimot føler at det er noe vi ikke finner ut av men kommer ingen vei.. Får håpe legen har rett uansett, men er litt bekymret.

Skrevet

Så rart at vi alle skal oppleve så vrange leger...

Min fastlege nektet nemlig også å henvise til spesialist, det var blitt et astmahysteri der ute mente han! Jeg tok saken i egne hender og ringte spesialisten selv jeg. Siden han praktiserer som barnelege kunne han ta oss imot på en akutt-time, han lyttet og var helt sikker på at det var astma og sa jeg trengte en henvisning så han kunne fortsette å behandle gutten. Vi måtte til en ny lege for å få henvisning, fastlegen min var nemlig fortsatt like vrang..

Skrevet

Det minste legene kan og plikter å gjøre, er å lytte til pasienten sin, og ta han/henne seriøst. Dette er en tjeneste vi BETALER for, og det er provoserende å høre at man må "sloss" med legen for å bli hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...