Gå til innhold

hvordan lage Perfekte karameller?


Anbefalte innlegg

Skrevet

som ikke blir klissete eller knekk?

 

tenkte og lage til jul og ha på barnemat glass,må de pakkes inn først?

 

hvor lenge må det koke da?

 

bruker sukker fløte sirup vailjesukker og smør

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokoladekarameller

60 g smør

3 dl kremfløte

1 ½ dl sirup

150 g sukker

1 ss vaniljesukker

3 ss kakaopulver

 

Bland alt i en vid kjele. La småkoke uten lokk på middels varme i ca 1 time. Rør jevnlig. Drypp litt av massen i kaldt vann, kan den rulles til en kule er den ferdig. Hell på smurt matpapir i en flat form. Klipp den i ruter når den er nesten kald.

 

Legges i tett boks med bakepapir mellom lagene eller pakkes enkeltvis i cellofan.

Skrevet

Har prøvd alle slags oppskrifter men får de aldri slik jeg vil ha de. Enten for myke eller for harde.

 

 

Så du får legge ut her hvis du finner ut av dette:D

 

Skrevet

Limekarameller

Ca. 60 stk.

 

100 g smør

2 dl kremfløte

1 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

revet skall av 2 lime

 

Smelt smøret i en tykkbunnet, vid kjele. Tilsett fløte, sirup og vaniljesukker. Kok uten lokk, rør om av og til inntil røren holder dråpeprøven ( ha en dråpe av røren i kaldt vann og du skal kunne lage en klump av den). Hell røren i en langpanne med bakepapir, ca. 20 x 30 cm. Avkjøle massen. Klipp eller skjær karamellene.

Søte og syrlige karameller. Skallet fra en sitron kan erstatte limeskallet. Massen blir veldig varm når den koker, - voksne må ha ansvaret.

Skrevet

Jeg vil gjeeeerne ha veldig myke, har du oppskrift på det? Synes alle har en tendens til å bli svært plombefiendtlige...

Skrevet

Lagde i fjor på basic oppskrift , litt ekstra fløte og tilsatte kakao.. Ble kjempemyke og veeeldig gode...hehe...

Men mer fugde enn karameller egentlig.. Bare å koke litt mindre.

Skrevet

kommer an på hvor lenge du koker det hvor myke de blir...

noen ganger er vi blidt nødt til og spise med skje;)

 

prøvde og ha de i små konfektformer men de bare klistret seg til papiret og ble umulige og spise....

 

 

Skrevet

Mmmm, fudge... *sikle sikle*

 

Husker du ca hvor lenge du kokte det *ale*? Må vel da tas før den består vanntesten..?

Skrevet

Kokte den vel i en times tid tror jeg. SNart ett år siden så ikke heeelt sikker:)

Tok den av når den SÅVIDT var kuleklar:)

Skrevet

Skal jeg jammen prøve meg igjen til jul, gleder meg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...