mpmamman Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 som ikke blir klissete eller knekk? tenkte og lage til jul og ha på barnemat glass,må de pakkes inn først? hvor lenge må det koke da? bruker sukker fløte sirup vailjesukker og smør
smakk Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 Sjokoladekarameller 60 g smør 3 dl kremfløte 1 ½ dl sirup 150 g sukker 1 ss vaniljesukker 3 ss kakaopulver Bland alt i en vid kjele. La småkoke uten lokk på middels varme i ca 1 time. Rør jevnlig. Drypp litt av massen i kaldt vann, kan den rulles til en kule er den ferdig. Hell på smurt matpapir i en flat form. Klipp den i ruter når den er nesten kald. Legges i tett boks med bakepapir mellom lagene eller pakkes enkeltvis i cellofan.
*ale* Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Har prøvd alle slags oppskrifter men får de aldri slik jeg vil ha de. Enten for myke eller for harde. Så du får legge ut her hvis du finner ut av dette:D
heisand? Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Limekarameller Ca. 60 stk. 100 g smør 2 dl kremfløte 1 dl lys sirup 1 ts vaniljesukker revet skall av 2 lime Smelt smøret i en tykkbunnet, vid kjele. Tilsett fløte, sirup og vaniljesukker. Kok uten lokk, rør om av og til inntil røren holder dråpeprøven ( ha en dråpe av røren i kaldt vann og du skal kunne lage en klump av den). Hell røren i en langpanne med bakepapir, ca. 20 x 30 cm. Avkjøle massen. Klipp eller skjær karamellene. Søte og syrlige karameller. Skallet fra en sitron kan erstatte limeskallet. Massen blir veldig varm når den koker, - voksne må ha ansvaret.
smakk Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg vil gjeeeerne ha veldig myke, har du oppskrift på det? Synes alle har en tendens til å bli svært plombefiendtlige...
*ale* Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Lagde i fjor på basic oppskrift , litt ekstra fløte og tilsatte kakao.. Ble kjempemyke og veeeldig gode...hehe... Men mer fugde enn karameller egentlig.. Bare å koke litt mindre.
mpmamman Skrevet 3. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2007 kommer an på hvor lenge du koker det hvor myke de blir... noen ganger er vi blidt nødt til og spise med skje;) prøvde og ha de i små konfektformer men de bare klistret seg til papiret og ble umulige og spise....
smakk Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Mmmm, fudge... *sikle sikle* Husker du ca hvor lenge du kokte det *ale*? Må vel da tas før den består vanntesten..?
*ale* Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Kokte den vel i en times tid tror jeg. SNart ett år siden så ikke heeelt sikker:) Tok den av når den SÅVIDT var kuleklar:)
smakk Skrevet 3. november 2007 #10 Skrevet 3. november 2007 Skal jeg jammen prøve meg igjen til jul, gleder meg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå