Gå til innhold

Virker som mange har barna 9-10 timer i bhg hver dag. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det virkelig nødvendig? Alle vil jo se barna sine mest mulig. Skjønner at man må jobbe, men er det virkelig ikke økonomisk mulig at en jobber 50%. Det fører self til at man kan kjøpe færre ting, men er det så farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke alle som får redusert stillingen sin, og det er vel noen som ikke vil det og vil jeg tro. Og sist men ikke minst, så er det vel uansett ikke ditt problem.

Skrevet

Jeg har funnet ut at det er ikke alt som er mulig å forstå i samfunnet vårt. Ikke tenk så mye på det du. Bare vær snill med de stakkarne når de begynner å banke på døra di når de kommer hjem fra barnehagen kl 4 -4.30, utsultede og hungrende etter både middagen din og oppmerksomheten du gir dem.

For det er ikke alle foreldre som synes det er like fantastisk med disse små. De har viktigere ting fore. Sånn er det bare. Men vi andre, vi kan gi, også til vennene til ungene våre.

Skrevet

Det er godt å se at skinnhelligheten lever i beste velgående.

Tuppen er ikke av de ungene som er i barnehagen 9-10 timer om dagen, men det er kun fordi at pappaen jobber sånn at han får hentet forholdsvis tidlig. Selv pendler jeg 1 time hver vei til jobb da jeg ikke får noe nærmere, så jeg er helt låst. Klarer ikke en gang å hente og levere ungen i barnehagen på ett jobbskift.

Og det er faktisk sånn at vi ikke har råd til at en av oss reduserer stillingsandelen, bil, hus, studielån og to unger krever sitt. Sånn er det bare. Har ikke kjøpt meg selv noe på gudene vet hvor lenge.

Men det er jo godt å høre at andre har råd til det.

Skrevet

Nå får jeg bare jobbe annenhver dag, men de dagene jeg jobber er mini i bhg i ca 8,5 time.. Jeg har dårlig samvittighet JA!!! De dagene jeg ikke jobber er han kortere i bhg, men han er der selv om jeg er hjemme, jeg trenger tiden på å komme meg slik at jeg skal klare en ny arbeidsdag...

Skulle gjerne vært sammen med sønnen min døgnet rundt jeg, han er det beste i verden, men kroppen min makter ikke så mye for tida. Og det er rett og slett det jævligste jeg noengang har opplevd. Jeg har flere venner som har dødd, jeg har mista familie medlemmer som ikke var gamle og syke, jeg har vært døden nær selv, men INGENTING er verre enn å kjenne at man blir utmattet av sitt eget barn.

Gjest BigMama og februargutta
Skrevet

lever du da på en inntekt på 50%??? eller er dere 2 foreldre? noen må jobbe fult for og overleve og betale regningene,tror ikke folk syns det er det minste morsomt og la ungen sin være i bhg såå lenge,men må man,så må man..og man fortjener vel ikke og bli rakket ned på av den grunn! selv gruer jeg meg til jeg må i full jobb og la ungene være der hele dagen :( ikke festlig for en forelder nei.

Skrevet

Jeg synes vinklingen her blir helt feil.

Dere snakker som om det er helt grusomt for barna å være i barnehage, og at det eneste saliggjørende for dem er å få være med foreldrene. Det er jeg sterkt uenig i.

Så lenge man finner en god barnehage/dagmamma ser jeg ingen problemer med at barn har fulle dager der. Jeg tror derimot at det motsatte, barn som i stedet er hjemme alene med foreldre hver dag, er langt mer skadelig for utviklingen deres. Nei, så sant du er fornøyd med barnehagen barnet ditt går i og har tillit til personalet der, synes jeg du skal stole på at andre også kan tilføre barnet ditt positiv læring, og ha god samvittighet med det.

Skrevet

øøø..skadelig å være hjemme med mor..?? herregud! hvilken planet er det du kommer fra??

Skrevet

Må si meg enig med anonym over her.

Tuppen min har hatt en enorm utvikling etter at han begynte i barnehagen både motorisk og ikke minst sosialt. Han var veldig fangbarn før han begynte der, og trives fortsatt i selskap med voksne, men har samtidig blitt veldig sosial og trives mer med å leke på gulvet nå enn før.

Skrevet

Fordi det er det enkleste for folk.Da slipper man å aktivisere barnet sitt. Å så er vi i vesten blitt hjernevasket til å tro at barn har det bedre borte fra sin mor, at de har et ekstremt behov for stimuli, og dette bidrar til at vi ikke føler oss kapable til å oppdra vårt eget kjøtt og blod. og dermed argumenterer vi i hutt å pine om at det er nesten skadelig å være hjemme, som kommentaren overfor her.. som forøvrig skremmer meg! Kan noen virkelig mene dette???

Skrevet

ØØØØØØ.Jeg ler også. Ikke skadelig å være hjemme med denne mammaen nei.

Skrevet

Jeg vil vel heller si det slik at dersom det er best for barnet å være i barnehagen 9-10 timer om dagen, så er det skadelig for det å være hjemme.

Hehehe

Skrevet

sikkert ikke alle som kan jobbe redusert. synes ikke det er riktigå stille spørsmålstegn til dette. Folk har sine grunner.

selv har jeg valgt å jobbe redusert på natt. Likevel er min gutt i barneahagen 8 timer. sambo leverer 730, og jeg henter 1530 de 3 dagene han er der. sånn må det faktisk bli. sambo må på jobb, og jeg må få sovet og handlet + diverse før jeg hentet. de dagene i uka er kjempetøffe for oss alle............ sliten gutt, sliten mamma og sliten pappa........

Skrevet

jeg har ikke dårlig samvittighet. lillepilten trives som bare det i barnehagen

Skrevet

Huff, tenk å si noe så dumt som at det er skadelig å være hjemme med mamma. Når barnet er såpass lite, er jeg overbesvist om at det beste er å være hjemme. Selv om jeg har full forståelse for at mange må ha bhgplass.

Kan være at det ikke er så bra at barnet bare er hjemme når det blir litt større, for eks. når de blir over 3 år. Men, før det er jeg overbevist om at de aller fleste barn har godt av å være mest hjemme.

Eldste begynte i bhg da han var 2 år, og har siden da hatt 50% plass. Dette går fordi jeg har 50% stilling, og mannen jobber fult. Og vi sitter ikke igjen med så mye mer hvis jeg skulle jobbet mer, med tanke på bhgutgifter.

Og jeg tror faktisk ikke de fleste foreldre har barna sine i bhg i så mange timer frivillig...

Skrevet

Hvorfor?????

Er du helt dust heller???? Siden du tydeligvis spør så dumt skal du få et dumt svar tilbake.

Hør her: jeg/ vi har barnet våres så lenge i barnehagen fordi da trenger vi ikke ta vare på han selv.Så deilig da å bare slenge han i barnehagen...så kan di lære han alt sammen.På pur faen har jeg tenkt til å høre om jeg kan ha han i kveldsbarnehage i tilegg slik at jeg slipper å se han i det hele tatt...kanskje jeg gidder i helga...heh...da tror jeg at jeg levere han til besteforeldre,tanter og onkler...bare så jeg skal slippe.....

Å til deg som prøver å si at det er skadelig å ha han hjemme med mamma eller pappa...du er faen meg like dust som Hi.

Skrevet

Tror nok heller ikke at de som er hjemme med mamma tar skade av det. Så lenge mammaen er en normal oppegående person, så skal hun på lik linje med de i barnehage greie å stimulere ungen til lek og læring, om ikke bedre.

Og hvorfor kommer du med påstander om at ingen trenger to fulle inntekter, hva vet du om det egentlig? Blir litt dumt å kommentere slikt når det virker som du overhode ikke har peiling.

Skrevet

Det er slett ikke alle som har råd til å jobbe 50%. Kjenner flere jeg som ikke ville klart seg med det.

Man sikrer faktisk fremtiden økonomisk for barnet også når man er i jobb.

Jeg har vært bevisst på at hvis det skulle bli brudd mellom oss noen gang, så kan jeg faktisk klare med godt alene.

De aller fleste minstepesnjonister i dag er kvinner. Derfor er det viktig for oss å sikre det også. Vi lever lengre og vil vel klare oss greit da også?

Barna har det godt både i barnehage og hjemme.

Syns det er dårlig gjort å "gni det inn" på den måten.

For ja, noen må faktisk ha det slik.

Skrevet

Eh..Å jobbe 50% fører til at man kan kjøpe færre ting....Hva tror du egentlig man tjener på en vanlig jobb? HI kan ikke ha blitt nødt til å jobbe i hele sitt liv. For meg å jobbe 50% betyr at jeg ikke kan betale for leiligheten, strømmen, maten og klærne. Hvilke av disse mener du er unødvendige, smarting...?

Skrevet

Oppgitt over overskriften på dette innlegget! Har ikke lest svarene men måtte bare svare fordi jeg ble litt sint egentlig. Hvorfor legge seg opp i hvorfor folk MÅ og ja jeg skriver må jobbe 100%. Er ikke alle som er like "heldige" vet du.....ER DU DUM ELLER NOE?

Skrevet

Veldig mange bhg har en 9timers regel.. At barn ikke får være der over 9 timer hver dag da.. Er jo mange som ikke har noe valg, at det ikke er mulig å redusere stillingen osv.. Så da må de jo være der i 8-9 timer hver dag da.. Synes det er lenge jeg å men..

Skrevet

det er vel kanksje ikke alle som har råd til halv lønn?? eller? vi hadde det slik til snuppa begynte i barnehagen.... men det var tøft og når har vi fått mer lån også så vi har ikke råd til det...

men har tenkt på å gå ned til 80% kanskje etterhvert.. men uansett, det blir jo om noen år..neste år skal jeg i permisjon..;) så vil ikek ha 80% av 80% lønn da nei.

er kanskje ikke alle som har like god råd som dere da? vi sparer ikke og har ikke penger på bok. så vi har rett og slett ikke råd

Skrevet

De fleste jobber 8 timer til dagen og har ergo barna sine i barnehagen de 8 timene pluss den tiden det tar å kjøre til og fra jobb. Så enkelt er svaret på overskriften.

Om man MÅ eller ikke, er en annen sak, det er et valg man tar. Noen har en jobb som ikke kan reduseres i stilling, andre har økonomiske grunner, noen føler ikke de orker å gå hjemme, noen trenger jobb for å være lykkelige. Årsakene er mange og gode for hver enkelt.

Ufattelig tåpelig å sitte og rakke ned på andres valg.

Skrevet

Kjære alle sammen!

Jeg skjønte at jeg kom til å erte på meg en del når jeg skrev dette. Det er helt utrolig å se tråden i ettertid, så mange sure mennesker på et sted (sorry ordbruken, men det er ganske sjokkerende lesning). Først av alt: Innlegget var ikke skrevet for å kritisere eller fordømme noen. Jeg burde kanskje understerket det klarere, så der tar jeg selvkritikk. Innlegget var skrevet av ren nyskjerrighet med tanke på hvordan folk ordner hverdagen sin. Det er totalt frivillig å svare.

Jeg er ikke i mot barnehager, har faktisk ungen min i en selv.Han har vanligvis korte dager dvs 5-6 timer, noen ganger lengere Jeg er student med trang økonomi( alenemor), men jeg har tatt meg den frihet(valgt) å prioritere tid med sønnen min. Det har ført til at den matrielle standarden har måttet justeres ned en del hakk( dvs arvetøy, gamle leker, brukte møbler osv). Karrieremessig valgte jeg å avstå fra en godt betalt jobb fordi det den lot seg dårlig kombinere med barn.

Dette er mine valg og prioriteringer som ikke gjør meg til verken bedre eller verre enn andre. Jeg spør dere rett og slett av nyskjerringhet: Er det mulig å velge mere tid med barna sine eller er det ikke?Vil gjerne vite hvordan dere gjør deres prioriteringer og hvorfor. Ingen fordømming fra min side.Derimot forundrer det meg at det spørsmål kan forårsake så mye sinne hos enkelte. Interessant!

Skrevet

Hvorfor? For veldig mange, dessverre, er det en nødvendighet. Sikkert mange som kunne tenkt seg redusert arbeidstid og mer tid sammen med barna, men som av forskjellige grunner ikke får/ kan det.

Ikke alle arbeidsplasser lar de ansatte få redusert arbtid.

Ikke alle har råd til det. Er forskjellige grunner til det også.

* Man har dyrt boliglån

* Forbrukslån

* Ene parten betaler barnebidrag til 1- flere barn.

Og, er man alene, er det nok mang som synes det er tøft nok å være hele dagen alene hjemme sammen med barnet.

Noen barn er mer krevende enn andre.

Noen sliter med helsa og si og trenger den avlastningen barnehagen gir.

Andre ønsker å jobbe mye og ha god råd.

Noen synes det er behagelig å han barnet der og være alene.

Du vet ikke alle grunnene/ motivene menneskene rundt deg har, for å treffe nettopp sine valg. Pass på dine egne saker du, også kan du spekulere hvor lenge og ofte vår 1-åring er i barnehagen ila uka.

Ha en fin kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...