Younameit Skrevet 3. november 2007 #1 Skrevet 3. november 2007 Hva gjør dere dagtid ? Sover de så mye de vil eller blir de vekt etter noen timer for å få mat ? Holder dere de våkne før kveldstid ? Og hvor lenge er det siden siste dubb før de legger seg om kvelden ? Trenger gode råd da vesla på 1 mnd sover kun 2 timer i strekk om natten. Spiser og sover i egen seng igjen.Ikke skifter vi bleie og det er mørkt stille og rolig, men om 2 timer så skriker hun igjen. Hun tar ikke smokk heller.. Hjelp ønskes :0) Klem fra
Gjest Skrevet 3. november 2007 #2 Skrevet 3. november 2007 dette svaret får jeg pepper for:) hehe prøv å legge vesla på magen,gi ho smokken,og legge hånda hennes inntil smokken så ho ikke mister den..
Helene <3 Sarah Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Vi har fulgt veslas ønsker hele veien, noe som innebar mye bæring og nærkontakt og opp om natta. Mange små trenger bare det. Hun sover også akkurat når hun vil på dagen og fra 20.00 til 08.00. Å "mase" på søvnmønsteret til en 1mnd gammel baby er litt tidlig synes jeg, men fortsett med faste kveldsrutiner så vil det meget sikkert gå seg til mer og mer!
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Lillegutt her sov veldig mye i begynnelsen og sov 4 timer i strekk om natten ca. Har ikke gjort noe spesielt annet enn å ha faste leggerutiner. Vår tok smokk veldig fint, så vi fant ganske fort ut at mye av våkningen hadde med sugebehovet å gjøre. Sovnet med det samme han fikk smokk. Merket veldig fort om han var sulten... Bare å fortsette med faste leggerutiner, så går det seg nok til etter hvert:) Når babyen er 1 mnd er døgnet fremdeles litt rotete...
Gjest Ut på tur Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg ville bare ventet litt og sett jeg. Hun er bare 4 uker og det er ikke mye for en liten krabat Jenta vår har alltid sovet mye om natten, vi måtte begynne å vekke henne for at hun skulle få nok mat, og da var det vekking når hun hadde sovet 2,5 timer (hun skulle ha mat hver 3 time og vi brukte ca 1/2 time å skifte bleie og vekke) Jenta vår er nå 11 uker. Vi stresser fortsatt ikke masse regler, men ser at nå er hun klar for å få litt mer grenser. Nå har gråten gått over til sutring, altså er det ikke noe som plager henne, hun har det ikke vondt og er ikke redd. Da hun var 4 uker hadde vi ikke noe fast leggetid. Hun ville helst bare sove på noen, det fikk hun lov til på dagtid. Var ikke stort jeg fikk gjort i løpet av dagen for jeg hadde henne hos meg hele tiden. Det var godt for henne... og for meg, savner det egentlig litt Det eneste jeg gjorde for å lære henne at det var/er at om natten skal det ikke være morsomt å være våken, da er det minimalt med snakking og ingen leking. det er mørkere enn på dagen, og mindre lyder. Når hun våkner om morgenen er det derimot kjempe morsomt å være våken. For da får hun masse respons Denne blei litt lang, men hadde så mye på hjertet
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 Heisann Jeg har en venninne som har det samme som deg her. Hva med og prøve og la henne få så mye frisk luft som mulig på dagtid. Gå tur ,eller sett vognen ute 1 times tid eller to. Jeg har en 3,5mnd gammel jente, og uansett om hun har tisset 1 dråpe eller ingenting, så skifter vi bleie. Kanskje hun rett og slett er mere sulten?? Fryser?? varm?? De små reagerer på så mangt LYKKE til -
Snappie Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Vår lillejente er nå 3 mnd. Vi legger henne i 20-tiden. Da har hun fått lov å sove så mye hun vil frem til 18:00, gjerne litt før det. Det blir gjerne 3 lurer tilsammen på alt fra 30 minutter til 1,5 timer. Så sover hun til 04-05 tiden og vil ha mat. Jeg gir henne Morsmelkstillegg (MME) på kvelden fordi det metter mer. Og det har fungert her hvertfall. Fikk et tips av helsesøster om at når hun våkner etter kort tid så kunne vi prøve å gi henne smokken istedet for å gi henne mat med en gang. Ikke sikkert hun er sulten... Denne milde avvenningen har hjulpet oss mye. For hver natt har hun da sovet litt og litt lengre. Men kanskje babyen din har behov for mye mat døgnet rundt? Min hadde hvertfall det i starten. Og etter at vi begynte med MME på kveld sov hun mer.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. november 2007 #8 Skrevet 3. november 2007 Hei! Skjønner at det er slitsomt, jeg husker vi strevde med det samme her. Vi hadde vaktordninger på natten, jeg satt oppe til 04, da tok gubben over. Vesla sov ikke mer enn max et par timer, men hun hadde kolikk da så det var bare om å gjøre å være der for henne. Mye nærkontakt og trøst. Tror det bare er sånn det er når de er så små, her gikk det seg til sakte men sikkert. Da hun ble 3 måneder sov hun natten igjennom. Jeg forventet ikke noe særlig rutine før rundt 3 måneder, og sånn ble det også. Vet ikke om det er noe særlig å gjøre mens de er så små. Lykke til!
rose_007_har fått ei jente Skrevet 3. november 2007 #9 Skrevet 3. november 2007 Hun er jo bare 1 mnd! Hvis du ammer har du kanskje en øke dag...
Younameit Skrevet 3. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2007 Hei og takk for svar alle sammen, men fikk liksom ikke svar på det jeg lurte på.... Altså, vekker dere de på dagtid for å gi de regelmessig mat, eller sover de så lenge de vil ? Vesla her er våken mye dagtid og sover gjerne en lang dubb midt på dagen, 4- 5 timer. Jeg lurer på om jeg skal vekke henne etter 3 timer, så hun får nok mat dagtid ? Fikk et råd av HS på nestle med nr 1 om at det var viktig å la de få nok mat dagtid, og la de få mat ca hver 3 time. Gutten vår sov hele døgnet fra han var 3 mnd, men husker ikke om jeg fulgte det rådet.... Hun får kun mme. På dagtid sovner hun kun på magen , og sover da veldig godt, kanskje det gjør til at det er ikke like godt å sove på ryggen nom natten ? Syns forresten det er greit å få et sove mønster, selv om hun bare er 1mnd. Gjør hun som hun vil så sover hun hele kvelden og er våken halve natten og med en snart 2 åring hjemme så går ikke det for min del !!!!
mommytil2gutter Skrevet 3. november 2007 #11 Skrevet 3. november 2007 Mine har aldri sovet så mye på dagen, men de tar det igjen på natta. Hvis jeg var deg, ville jeg prøve et par dager å ikke la henne sove 4-5 timer i strekk på dagen, ikke mer enn 3. Se om det hjelper, hvis ikke la henne sover så mye hun vil på dagen igjen. Da gutten min var så liten, jeg vekte han hvis han sov 3 timer (men han gjorde det bare noen få ganger og jeg ammer da). Men selv om hun får mme så tror jeg hun trenger mat hver 3 time allikevel. Hvis hun får mer mat på dagen, sover hun sikkert mer på natta, vil jeg tro. Førstemann her fikk bare MME, men som sagt, mine har aldri sovet så mye på dagen.... Det går an å prøve å vekke henne litt, hun tar ikke skade av det....
~~DoraDora~~ Skrevet 3. november 2007 #12 Skrevet 3. november 2007 Følg iallfall ikke rådet til Mamma 21... dersom du aldri vil risikere ditt barns liv med vilje... JA Mamma 21...du fortjener å bli peppret her...
Marika:):) Skrevet 3. november 2007 #13 Skrevet 3. november 2007 Nå har ikke jeg lest alle svarene her, men jeg har en gutt som har vært veldig flink til å sove lenge på natten. Begynte med 6 t fra 5-6 ukers alder. Jeg har ikke prøvd å påvirke mønsteret hans i det hele tatt, det klarer han selv. Plutselig en dag tok han kvelden kl 9 og sov til 2. Jeg lar ham spise og sove slik han vil. I dag er han 3,5 mnd og sover 8 timer. Jeg fullammer og gir ham hyppig mat på kvelden slik at han har noe å sove på. Så ta det med ro, ikke tenk så mye, babisene våre sier i fra ganske mye selv, og innretter seg sakte men sikkert til døgnets rytme:))
Marika:):) Skrevet 3. november 2007 #14 Skrevet 3. november 2007 Har forresten aldri vekket ham fra søvn. Søvn er hellig!!!
Turid Laila Skrevet 3. november 2007 #15 Skrevet 3. november 2007 Mini sover så lenge han vil. Siste lur på dagen er rundt 16 tiden... noen ganger faktisk i 17 tiden, men han er like trøtt klokken 18.30 uansett. Sover han over det som pleier å være mattid (har faste måltider, får mme) så får han når han våkner.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 Hei , her har du fått mange forskjellige svar, jenta di trenger litt hjelp ser det ut som, du sier ingenting om hun spiser flere ganger på natten, men hvis hun gjør det er det ikke så dumt å prøve å dreie mesteparten av spisingen over mot dagen. Når hun er så liten er det behov for mye søvn, men også mat og litt sosialt ( kos) det er ikke noe galt i å vekke henne til mat hvis det hjelper henne å få litt bedre rutiner, det ideelle er jo at de spiser hver tredje time ca. Hvis du regner fra morgenen at du bruker en time på mating,stell og kos, og så sove 1,5-2 timer, deretter neste måltid, med kos og stell, så en ny soveøkt og gjør dette utover til kvelden, hun er veldig liten og vil i begynnelsen være trett etter kanskje bare en time ca. av gangen, og så øker våkentiden etter som hun vokser,og soveperiodene om dagen minsker, hvis hun får 5 store måltider i løpet av dagen, så kan hun klare seg med to raske om natten, fra en to-tre måneder klarer hun seg med ett, noen barn kutter begge allerede da, men det er veldig individuelt. Du burde prøve og se, i løpet av et par-tre dager vil du se om hun trives i denne rytmen. Den kan jo også justeres individuelt, så lenge du sikrer at hun spiser 5 gode måltider i løpet av dagen. Jeg ville lagt henne på ryggen når hun sover på dagen også, kan hende hun ikke sover så tungt og lenge da. Lykke til.
Marika:):) Skrevet 3. november 2007 #17 Skrevet 3. november 2007 Har forresten merket meg en ting: Mye, god søvn på dagen gir bra søvn på natten også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå