Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Har tatt 3 stykker urinpröver hos legen der det blitt påvist "urenheter" På lab så er de usikre på om det er urinveis infeksjon eller ikke.. Var på grensa tydligvis.. Legen vil ikke skrive medicin til meg hvis jeg ikke trenger det å hun sier at så lenge jeg ikke har symptomer så er alt ok! Men så leser jeg om å om igjen inne her hvor viktig det er å behandle uvi... Så jeg lurer på hvorfor det er så viktig? Kan det skade barnet på noen måte??
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 tror ikke det er farlig for babyen, men jeg TROR at dersom du ikke får behandlet UVI, kan det ende i nyrebekkenbetennelse, som visstnok er j****g vondt...
sydilla Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 De sjekker vel fordi det ikke er bra for mor å gå med UVI lenge og som gravid er man ekstra utsatt for å få det. Så lenge legen ikke skriver ut noe hadde jeg tatt det helt med ro - kanskje drukket litt ekstra og drukket sure ting som appelsinjuice (dette virker forebyggende). Hvis det er den debatten om UVI fra noen dager siden du sikter til så handlet den om å ikke ta medisin når legen skrev det ut - og om det var dumt eller ikke. Tror du skal ta det helt med ro jeg :-)
Jordbæret <3 Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 I mitt første svangerskap hadde jeg uvi konstant fra jeg var to mnd på vei. Jeg hadde til sammen seks nyrebekkenbetennelser i løpet av siste del av svangerskapet. Og ble behandlet med hauger og lass med antibiotika. Uten nytte. jeg kan skrive under på at å ha nyrebekkenbetennelse er sinnsykt vondt når man er gravid. Det er fordi alt av indre organer blir presset sammen og når man da fyller lungene med luft, trykker dette på nyrene. Så jeg fikk store pusteproblemer de siste gangene jeg hadde det. Men babyen ble født frisk og rask og hadde ikke tatt skade av det. Jeg ble kritisert i den forrige diskusjonen fordi jeg ikke tok penicillinen min lege foreskrev til meg da jeg fikk påvist uvi for ca en uke siden. Jeg liker ikke å ta penicillin i tid og utide, derfor tar jeg ikke det så lenge jeg er uten symptomer (annet enn at jeg tisset litt oftere) for da er det bare en lettere uvi som jeg vet går over om jeg drikker mye, og det hender at jeg tar tranebærkapsler i tillegg. Å drikke appelsinjus kan også være lurt fordi det gjør miljøet i urinveiene surt og det liker ikke bakteriene. Når har jeg nettop vært hos lege igjen fordi jeg ble så forkjøla og trodde kanskje jeg hadde bronkitt. Jeg leverte ny urinprøve, og den var helt fin. Og det helt uten bruk av penicillin. Så dersom du er på grensa til å få diagnosen uvi, vil jeg anbefale deg å drikke mer, og kanskje ta tranebærkapsler så slipper du en runde med penicillin. Uvi er ikke farlig for barnet, men det er klart at du skal ikke gå med en uvi som utvikler seg lenge. Det er en infeksjon, og dersom det utvikler seg og går til nyrene, er det ikke bra. Jeg prøver alltid å lege uvi selv før jeg tar kontakt med lege, og de siste ti årene har jeg ikke en eneste gang måttet ta penicillin for det, til tross for at jeg har det flere ganger årlig. Men jeg har en medfødt nyresykdom og er vant til å passe på symptomer fra nyrer og urinveier. Så jeg er ganske kjapp med å sette inn mottiltak dersom jeg mistenker at noe er på gang. Ubehandlet uvi gir ikke nyresvikt slik det har blitt påstått her inne. Dersom noen har fått nyresvikt, er det ikke pga uvi, men andre langt alvorligere ting.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Takk allesammen for svar! Da tar jeg det helt med ro nå. Jeg liker heller ikke å putte i meg mediciner i hytt å pine, men blev nervøs for at babyen kunde ta skade av det hvis jeg ikke fikk behandling. Det var den andre tråden her jeg hade lest ja... :-)
sydilla Skrevet 3. november 2007 #6 Skrevet 3. november 2007 legger ut noe snartmamma1975 skrev i en tråd lenger nede. Hun hadde fått dette svaret på nettmøte her på sida: Moralen må som sagt være ikke bekymre seg så lenge legen ikke skriver ut noe, ta medisinen hvis han gjør det... Hei Siri! Var hos legen min om tirrsdagen pga svimelhet, kvalme og mye hodepine. Alt var bra svangerskapsmesig,men urina mi satte han til dyrking fikk i går svar på at jeg hadde en uvi noe jeg ikke har hatt symtomer på. Kan uvi være skadelig på barnet? Kjære Anonym Urinveisinfeksjon kan være skadelig om den ikke blir behandlet. Så det er viktig at du tar medisiner som legen din foreskriver nå. Får man ikke behandlet denne så kan man føde for tidlig. Men ellers er det ikke skadelig for barnet. Det kan godt hende at du har fått den kvalmen pga urinveisinfeksjonen også, slik at du blir bedre nå.Legen din har nok også tatt hensyn til at du er gravid når medisiner ble foreskrevet. Riktig god bedring og lykke til videre! Vennlig hilsen Jordmor Siri von Krogh
Jordbæret <3 Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Jeg har en helt egen moral og det er at hver for tenke for seg, så tenker jeg for meg. Og jeg stoler aldri blindt på et annet menneske, lege eller ikke lege... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå