Gå til innhold

Noen som har smakt Smalahaue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det godt? Hva smaker det? Har egentlig litt lyst til å smake det, men er litt "pingle" også......

(",)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter flere år med overtalelser smakte jeg smalahove, og det var faktisk veldig godt. Ikke røkt vel og merke, -det var ikke godt. Smakte som vanlig saltkjøtt, el. pinnekjøtt. Nå spiser jeg verken øre eller øyne jeg da. er snar med å fjerne alt skinn, bein, tenner o.l., så det blir bare det fine kjøttet som ligger igjen på tallerkenen ;)

synes du skal ta sjansen jeg! Lykke til :)

Skrevet

Men er det så mye kjøtt på hodet da? Jeg trodde det bare var sånn "snodig" innmat.

Men om et er kjøtt en kan spise, og at det nesten er som pinnekjøtt, så er det jo ikke så farlig. ELSKER pinnekjøtt i hvertfall.

(",)

Skrevet

Elsker du pinnekjøtt, liker du garantert smalahåve også! Lykke til! Det er kjempegodt - helt til noen spiser øyet...:) he he!

Skrevet

Smalahove er kjempegodt,øynene er det beste. Jeg har komler og kålrotstappe til smalahove,det er bare digg,fikk virkelig lyst på det nå. Må bare si at jeg ikke har spist røykt smalahove,da jeg ikke er så veldig glad i røykt pinnekjøtt,men har bestemt meg for å smake det også en gang,men når vet jeg ikke.

Skrevet

Hmmm..... Må nok vurdere dette litt nærmere nå, ja. Høres ikke så farlig ut slik som dere forteller om det :-)

Takk for svar.

(",)

Skrevet

Jeg ble sånn halvveis overtalt til å prøve det på et julebord for noen år siden. Fikk først et som var saltet, tørket og kokt. Og det var kjempe godt!!!! Nam Nam!! Spiste til og med, øyet og tunga.

Det smaker som pinnekjøtt. Og kan virkelig anbefales.

Fikk så et som var røykt, og det var ikke noe for meg.. Var alt for sterk røyksmak på det.

Så jeg spiser det gjerne igjen.

Året etter var det i tillegg saueballer.. Hehe.. Og jeg måtte jo så klart prøve.. Man vet jo ikke hva man liker før man har prøvd... Og om noen hadde servert meg det som julepølse/medisterpølse, så hadde ikke jeg tenkt at det var noe annet heller.. Var skåret opp i skiver.

Jeg og ei venninne som ble enig om å prøve en skive hver. Jeg er så absolutt ikke kresen, hun er nok litt kresnere enn meg.. Og på min så var det litt skinn, så jeg dultet borti henne å sa: "Se... Det er skinn også på min...." Hahaha.. hun holdt jo på å spy stakkars... =)

Skrevet

man skal ikke spise dette når man er gravid visst,,,

Skrevet

Det er kjempe godt... salt kjøtt uten fett... og at du ikke kan spise det når du er gravid er bare TULL du steker det jo...

Skrevet

Smaker salt pinnekjøtt, så liker du det like du nok smalahåve og :)

Skrevet

De koker det i allefall. :)

Skrevet

Leste det bare i går skjønner du, beklager hvis det var feil.,

Skrevet

Anbefaler deg iallfall å smake, det ser kanskje ikke så godt ut der det ligger å smiler til deg, men det er en opplevelse. Jeg kommer i fra smalahovets hjemsted Voss, og vi har det som tradisjon i vår fam å spise det hver høst. Det fleste spiser kjakekjøttet og tunga, men jeg anbefaler deg å prøve kjøttet som ligger bak øye og øre, det er virkelig mørt og saftig. Tradisjonelt vis skal en ha øl og akevitt til, og etter mye inntak av det blir de fleste så tøffe at de skal spise øyet, går litt sport i det :) Men det er ikke noe for meg, har aldri spist det faktisk.. Skjønner ikke vitsen.. Det smaker som pinnekjøtt, men det er mye mørere, litt fetere egentlig, men det er det som gjør det så spesielt.. Lykke til!!

ps.. foretrekker det røkte kjøttet, men det er en smaksak..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...