Maud Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Minstemann her er 27 måneder og haaater å pusse tennene. Det er skrik og protester hver dag. Vi pusser selvfølgelig allikevel, trøsten jeg fikk fra tannpleier da jeg var der med storebror var at det pleier å gå over når de blir 3 år. Det er lenge til synes jeg... Vi pusser med elektrisk tannbørste, holder ungen fast og får pusset greit nok. Allikevel har han nå noen brune flekker på tennene. En venninne sa at noen små barn danner tannstein og at de må pusses vekk av tannlege når barnet blir litt større. Er det noen som har hørt om dette??
Attpåklatten :-)™ Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Vet ikke noe særlig om dette, men vet at det kan være veldig forskjell på tannkvaliteten til søsken. Noen tåler mye, mens andre tåler lite før det gir utslag på tennene. Men tannstein trodde jeg vel egentlig var mer selvpåført som kaffe/tedrikking, røyking etc..... Men som sagt, vi er alle ulike. Flott at vi har et godt system her i Norge når det gjelder oppfølging hos tannlege, Du kan jo ta en kjapp telefon til uken og høre. Kjekt å vite ting, så slipper man gå rundt og tenke på det eller bekymre seg. Tannpussen her i huset er gøy noen dager, for så å være skikkelig hylogskrik-prosjekt. Ikke alltid lett å få til like bra;-)
phantomet Skrevet 3. november 2007 #3 Skrevet 3. november 2007 Dette vet jeg stemmer! Små barn kan få tannsten, og det er neon barn som får det lettere enn andre pga kombinasjonen spyttproduksjon , tannpussvaner og arveligefaktorer. Jeg kjenner en jente som måtte til tannlegen to ganger for å fjerne tannstenen før hun var 2. Jenta likte ikke tannpuss, så foreldrene trodde dette var årsaken, men tannlegen kunne fortelle at mest sannsynlig ville hun få tannstenen uansett, men at man selvfølgelig ikke skulle droppe kampen om tannpussen likevel... Det var visstnok en smal sak å fjerne det, men det er lurt å ikke vente for lenge...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 3. november 2007 #4 Skrevet 3. november 2007 Han har mest sannsynlig fått det som kalles "melkebelegg". Da danner det seg et brunt belegg på tennene. Storebror fikk det i omtrent samme alder som din. Og jeg løp til tannlegen og trodde det var tannråte. Melkebelegg er ikke farlig og det vil bli borte når de nye tennene kommer. I følge tannlegen vil de som har hatt melkebelegg som små få vesentlig sterkere tenner som store.(ikke så galt at det ikke er godt for noe.) Melkebelegget kan pusses bort hos tannlege, men vil komme tilbake etter ca 5-6mnd. Det vi har erfart er at når Storebror tygger extra tyggegummi, så blir belegget nesten borte. Vet ikke om det er pga. spyttproduksjonen eller tyggegummien. Men ta en tur til tannlegen, så er du sikker. Det er ikke særlig pent og jeg har opplevd at folk tror at han har råtne tenner. Men så galt er det heldigvis ikke.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 3. november 2007 #5 Skrevet 3. november 2007 Jeg glemte å legge til at dette "melkebelegget" visstnok er veldig vanlig. Men jeg hadde aldri hørt om det før Storebror fikk det. Og når jeg snakker med andre om det, virker det ikke som om det er så mange som har hørt om det. Derfor bør det sjekkes sånn at du ikke utsetter den lille for noe som er helt unødvendig.
Maud Skrevet 3. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2007 Takk for svar! Jeg får ringe tannlegen på mandag og høre om hun kan ta en titt. Tviler imidlertid på om vi får minstemann til å gape for henne...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 3. november 2007 #7 Skrevet 3. november 2007 Det kan hende det holder med å smile. Vi slet og litt med å få Storebror til å gape den gangen. Men vi fikk han til å le, og det holdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå