Gå til innhold

Noen matspørsmål - barn på 7-8-9 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan man gi bare morsmelk og grøt? Ser at de fleste begynner med middag også når de har begynt med grøt, men strengt tatt er vel ikke det nødvendig før litt senere, eller hva? For dem som fullammer det første året kan barna få for lite jern har jeg hørt, men det er jo jern i grøten? Gutten min er 7 mnd, spiser 2 måltider grøt og ellers mye morsmelk. Vi har gitt litt potet/gulrot/brokkoli og annet grønt, men han er ikke veldig interessert i det- bortsett fra fruktblandinger, de går ned på høykant. Middagsglassene har vi prøvd, men de er ikke populære, og det forstår jeg, har ikke vært borti noen jeg hatt lyst t il å spise selv heller. Spørsmålet er hvor viktig det egentlig er å få annen mat før de når sånn ca 9 mnd? Skal jeg fortsette å gi litt potet/gulrot etc i mindre mengder, eller skal man introdusere mer og mer nytt hele tiden? Hva med kjøttmat, er det noe jeg kan vente med? Og når er det vanlig å begynne å gi brød?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mange spørsmål.....

Vi begynte med middag da jeg har tidligere erfart at babyer kan bli drittlei grøt og nekte helt å spise det. Derfor tenkte jeg at denne gang skal middagen være introdusert tidlig. Småen likte ikke 4mnd glassene, men 6mnd glassene gikk raskt ned.

Man lærer gjerne en baby hva det skal like, så derfor er det viktig å gi all mat før frukt. Babyer trenger ikke frukt. Dette gir dårlig vektøkning, og ødelegger mye for middager om dette ikke blir introdusert først. Man begynner å gi frukt som dessert eller som mellommåltid. Noen vil jo gi det som kos, men som sagt det gir dårlig vektøkning.

Brød gir man gjerne før 6mnd. Det er lettere å gi brød når barnet har lukkerefleksen der. Det er iallefall det ny forskning viser. Man ammer gjerne lenge,men man fullammer ikke etter 6mnd pga da vektnedgang. Men kanskje du er heldig.

Skrevet

Takk for svar. Men du mente vel ikke brød før 6 mnd? Skal man ikke unngå gluten før 6 mnd?

Skrevet

Det finne glut i grøt så tror ikke man trenger å unngå dette frem til 6mnd. Men må kanskje ta visse forhåndsregler om man har allergi i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...