Gå til innhold

MR og gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært til MR pga en prolaps.... Noen med erfaring? Visste om at jeg var gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg har ikke peiling på medisin, men jeg snakket for noen dager siden med min venninne som er lege om hvorvidt man kunne ta røntgen hos tannlegen når man var gravid. Da svarte hun at man skal unngå både røntgen og MR som gravid. Dette er for ikke å utsette seg for noen risiko - man vet ikke så mye om hvilke farer det kan medføre.

Se http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336691 - det går sikkert helt fint!

Skrevet

Trøst deg med at MR ikke inneholder røngten stråler, men fungerer med magnetisme på et vis... Vet ikke så mye om det. Men de sier at det er mindre helsemessige bakdeler med MR enn annen røngten.

Skrevet

Hatt mr to ganger og begge gangene har jeg fått beskjed om at det ikke skal tas om man er gravid

Annet enn det aner jeg ikke..

Skrevet

MR skal IKKE taes i 1 trimester.. Men KAN takes senere.. Man skal helst ikke ta MR under et svangerskap, men kan takes om nødvendig i 2/3 trimester...

Dette vet jeg da min mor jobber på rtg institutt og veninne er radiograf =)

Skrevet

Såvidt jeg vet, er det ingen klare farer forbundet med MR for fosteret, men det er ikke så lett å forske på sånt, så derfor er man litt ekstra forsiktig. Men MR er sannsynligvis MYE MYE bedre enn CT, som er røntgenstråler. MR er magnetisme, og ikke ioniserende slik røntgen er.

Tror ikke du trenger å være bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...