Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Jeg er lærling og min samboer studerer/jobber ikke pga sykdom så vi har ganske dårlig økonomi.. jeg venter nå ett større beløp fra lånekassen men ønsker å bare bruke til det absolutt nødvendige.. vi har vogn,seng og stellebord og noen bodyer.. men det er alt.. har termin i begynnelsen av januar. Dere med barn fra før av vet vel ca hva man trenger og ikke trenger.. Har ingen å spørre om dette, svigermor teller jeg ikke med for det hun sier koster vel rundt 30 tusen og det har vi ikke.. hehe.. tenkte å ta det opp med jordmora på neste kontroll men er ganske greit å høre hva dere mener og:) Gjerne hvor mye klær trenger egentlig en bebi i str 50-62 og hvilken klær,stelleprodukter og hva trenger jeg?.. Vet jeg sikkert hører helt håpløs ut.. men det er jeg faktisk.. er jo første gangen så.. hehe
Erisa* Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Heisann! I boka til Gro Nylander som heter "mamma for første gang" står følgende liste over hva hun mener trengs: 6 kortermede trøyer og 6 truser, evt 6 bodyer 6 langermede trøyer og 6 sparkebukser 2 par sokker og votter 2 luer 2 jakker 2 bomullstepper 1 utepose til vogna Jeg ville ikke kjøpt noe som helst i str 50, vi har vel ca 5-6 bodyer i str 56 og noen få i str 62. Noen sparkebukser og strømpebukser i 56/62, og så har jeg strikket noen jakker. Mer har vi ikke tenkt å kjøpe, for det er jo vanlig at man får en del gaver, og da kjøper vi heller etter hvert som vi ser at vi trenger det:) Den boka er forresten veldig kjekk syns jeg, det står mye om amming, men også en del om det å bli foreldre for første gang, om stell og rutiner. De har den sikkert på biblioteket:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 tusen takk for svar:) men står det noe om stelleprodukter i den boken?
Erisa* Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Du vil forresten trenge en amme-bh! Det kan du kjøpe billig på sparkjøp eller hm, eller dyrt på andre butikker:) Er nok greit å i alle fall ha to, så det kan vaskes. I tillegg kan det være lurt å kjøpe inn noen myke vaskekluter i gas, de har noen gode på Princess som koster 10 kr for en 3-pakning, tror jeg. Og det kan være greit å ha noen "skvellekluter", da sparer du en del klesvask. Sparkjøp har noen gode, de heter vel Flanellbleier eller noe. De er myke og gode, og ikke så veldig dyre. På apoteket får du en gratis pakke med litt forskjellig stæsj, er ikke nødvendig å kjøpe så mye salver og sånn enda. Vent til du ser at du trenger det! Men babyolje til å ha i badevannet (du kan fint bade babyen i vasken på badet hvis du ikke har badebalje på stellebordet), zinksalve til sår rumpe, og en pakke med bleier kan være greit å ha klart når det nærmer seg termin.
Erisa* Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Står vel litt, ikke så veldig mye. Det fins veldig mye forskjellig, men jeg har ikke tenkt å kjøpe inn mer enn det mest nødvendige. Man finner ut etter hvert hva man trenger, det er nok lett å kjøpe inn altfor masse som man aldri får bruk får, spesielt når man er førstegangsfødende (det er jeg også..) Du kan jo for eksempel spør på apoteket hva de mener er helt nødvendig. Men jeg tror babyolje, zinksalve, shampo til babyen og en mild såpe holder ganske lenge..
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 Stelleprodukter det er greit å ha: zinksalve til sår rompe en god krem (babyen kan flasse hud noen uker, mine gjorde iallefall det) badeolje/såpe tåteflasker( anbefaler dr. Brown sine, hvis du ikke skal amme) Bilstol( hvis dere har bil da). Ellers så finner du ut av hva du trenger etterhvert. Det er jo ikke nødvenig å ha alt i hus samme dag som babyen kommer hjem. Vi kjøpte mye unødvendig ved vår nr.1, nå med nr.3 er det eneste nye vi har kjøpt ny bilstol og tåteflasker. Alt det andre har vi. Lykke til med shoppingen:)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 ser du har stellebord,det er en av tinga jeg ville sagt du IKKE trengte da.en matte er enklere og billigere.men du har den jo alt så:)du må ha bilsete og en vippestol er også veldig kjekkt. men husk at går du inn på finn.no kan du være fryktelig heldig å få tak i brukte fine ting.måtte nøye oss med brukte,lånte og arvede ting til de første våre også.venter nummer 3 og har for en gang skyld kunne slå ut håret litt. husk at i januar må du ha en tykk pose til å ha i vognen.voksiposer og andre av samme slaget er fryktelig dyre.en teddypose gjør samme nytten sammen med en dyne eller teppe og er mye billigere. ikke la deg lure til å kjøpe dyre bleiebøtter med refill poser heller.en pedalbøtte med litt str fra nille er like grei.har klart meg med det i alle år.vanlige søppelposer fra europris til å ha i er også gode nok. det man bruker mest av klær er vel egentlig bodyer,pysjer ,sparkebukser og gulpekluter.ikke nødvendig å kjøpe særlig av pene men tungvinne klær. vanlig balje til å bade babyen er også bra nok.de vokser så fort ut av de ikevel.og babyer trenger ikke all den kremen og pudderet som de skal ha deg til å kjøpe.vann på klut eller tørrklut fra libero er nok til å ta bæsj,babyolje til vannet.de skal heller ikke ha såpe eller shamoo.de svetter ikke og trenger derfor ikke annet en vannet med litt olje i.zinksalve til sår stump.ikke drøssevis med pudder og div salver. kjøp det du tror er mest nødvendig og se etterhvert om det er noe du syntes selv du kunne tenkt deg til hjelp er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 tusen takk:) synes jeg har fått med meg mye nyttig her:)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Og forresten stellebordet fikk jeg gratis.. hehe
Bdancer Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Kan begynne med klær først. Jeg vil anbefale deg å kjøpe i str 56..det kan hende str 50 allerede er for lite ved fødsel eller blir fort vokst ut av. Bedre at det er litt for stort enn at du har klær du ikke får brukt fordi det er for lite. Hvor mange du må ha av forskjellige plagg kommer litt ann på. Spørs hvor ofte du vasker klær og hvor mye babyen din gulper. Noen gulper så mye at de må skifte body ofte flere ganger om dagen. Bodyer og plagg som er intil kroppen trengs å skiftes oftere enn ytterplagg. Det anbefales å begynne med ca 4-6 bodyer, så kan du jo kjøpe flere om du trenger det. så må du jo ha noen sparkebukser (3-4), sokker, eventuelt strømpebukser, pysjamaser, litt tykkere gensere utenpå bodyen, 1 kjøredress, votter og noen luer (både tynne og tykke). Utstyr: Det er utrolig mye som finnes som man helt fint kan klare seg uten. Her er de tingene jeg synes man må ha: Sprinkelseng/vugge/kurv med madrass (altså et sted å sove). Dyne og sengetøy (det er 2 forskjellige str til seng og vugge/vogn). Vil anbefale skinnpose/voksipose framfor dyne i vogn på vinteren. Håndkler og vaskekluter og gulpekluter Badebalje og babyolje (eventuelt babysåpe) Tepper å svøpe barnet i. Ammeinnlegg og ammebh'er (2 stk, vask om kvelden og tørk på natten) Bleier og zink-salve Bilstol hvis du har bil da.. Stellebord trenger du ikke, en kan stelle hvorsomhelst. Tommeltotten kan brukes istedet for smokker.
Athravil Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 Siden dere venter i januar kan det være greit å ønske seg konkrete ting i julegaver. Alliance apoteket selger en stellebag full av diverse utstyr som oljer, salver, ammeinnlegg, termometer osv for litt over 400, original pris på innholdet er over 700, stellebagen får du gratis. Jeg gikk for denne og er veldig fornøyd, stellebagen varer kanskje ikke i det uendelige, men den duger til man finner ut hva man ønsker seg av en. Bilstol kan fungere som vippestol, så man trenger ikke begge deler. Bilstol kan også leies fra forsikringsbyrå for en billig penge. Personlig ville jeg gått for dette fremfor å kjøpe brukt, da man aldri kan vite hva en brukt bilstol har vært utsatt for. Synes listen til Bdancer var veldig grei. nettsiden til babyshop har en liste over utstyr som de anbefaler. Mye der man ikke trenger, men kan være grei å bruke for å få oversikt. Skriv antall på det man trenger mer enn en av, streke ut det man ikke trenger og huke av det man allerede har. Da har du også noe konkret å søke etter på f.eks finn, hvor det fins mye å få tak i, alt fra klær til vogn.
Bdancer Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 ps. apotek1 har en gratis pakke også som man kan bestille på http://images.emmhost.com/BABYPAKKE/babypakke.asp?ID=SaTsHCo2GQbumSSx Den inneholder: 12 stk. Pampers New Baby bleier • Always Ultra Normal + • Mam Science smokk • Fisher Price rangle • Bok fra Sandvik • Sebamed vaskeservietter • En tube Zendium første tann 15 ml • Neutral dusjgele 30 ml Hvis du går inn på www.libero.no og melder deg inn i liberoklubben (gratis) får du en pakke med bleier og diverse stelleprodukter, som du henter på Lindex.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #13 Skrevet 2. november 2007 Så var det denne gratis-bleiebøtta man kan få hvis man går inn på relfex.no Etter at man har brukt opp posene som følger med har jeg hørt man kan bruke vanlige brødposer...
Maud Skrevet 2. november 2007 #14 Skrevet 2. november 2007 Du har fått mange gode tips. Jeg vil hevde at du ikke trenger kortermete trøyer/bodyer. Hvilken størrelse du skal kjøpe, vil vel variere. Med min første passet aldri 50, mens den andre svømte i 56. Du får sikkert en del i gave også. Jeg ville hatt 2-3 bodyer i 50 og det samme i 56. Det samme med sparkebukser. Ikke vask før du har født! Da kan du bytte det som ikke passer. Du trenger også et sett yttertøy, en dress. Den ville jeg kjøpt i 56 eller 62, gjør ikke noe om den er litt stor. Stelleprodukter trenger man nesten ikke. Jeg bruker ikke olje i vannet og heller ikke shampoo eller såpe. En salve er det lurt å ha. Du kjenner ingen som har en baby som er nyfødt nå da, som du kan arve eller låne av? Mine venninner og jeg har delt raust på de første plaggene, de blir så fort for små. Hvis dere har bil trenger dere bilsete. Til deg trenger du en amme-bh, gode bind og husk at de gamle klærne ikke nødvendigvis passer rett etter fødsel.
lotta72 har fått Anders Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Hvor bor du? Jeg har fått for mye babytøy. ( var mange som ville bli kvitt litt da jeg fortalte at jeg var gravid) Er jo selvfølgelig kjempe glad, og sa tusen takk, men har ca 30-40 antrekk i hver størrelse. Virkelig pent tøy.
lotta72 har fått Anders Skrevet 2. november 2007 #16 Skrevet 2. november 2007 Send meg en pm om du vil.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #17 Skrevet 2. november 2007 Synes ofte en blir anbefalt litt mye sorter stelleprodukter.Kjøpte en del til førstemann, og brukte ikke mer enn halvparten. Her er det jeg brukte til min nr 2: En shampo. Jeg fikk beskjed om å la være å bruke badesåpe. En trenger ikke mer såpe enn den shampoen en bruker til å vaske håret til babyen. Praktisk å ha i stellebagen: Mesoft usterile kompresser, 10x10. Disse er helmax i stedet for våtservietter. Jeg brukte kun olje å vaske stumpen med (anbefalt av prematuravdelingen på sykehuset). Da var det mye mindre risiko for at babyen blir sår. Kompressene koster ca 24 kr pr pakke, og det er 100 stk i pakken :-), kan kjøpes på Apotek. Febertermometer Babyolje. Er babyen veldig tørr og flasser kan en ha både i badevannet, og smøre babyen med olje etterpå. Talkum. Kjekt å ha dersom babyen blir sår i mellom valkene. Vask, tørk godt, og legg på et tynt lag med talkum (en rougekost fungerer kjempegodt til dette formålet :-) ) Hvis babyen er sår mellom valkene pga avføring: behandle med Zink-salve (denne kan du også få tak i prøver på, som er gratis. Fås gjerne på helsestasjoner eller apotek). Når alt er bra: vask, tørk godt og ha på talkum, eller smør på babysalve som virker beskyttende mot fuktighet. Den beskyttende babysalven kan du få tak i prøver på (også denne kan på helsestasjoner). Jeg brukte ikke mer enn 2 slike små tuber til sammen tror jeg..... Flasker: Et billig og godt alternativ: Kjøp Ba sine flasker. Disse fås ofte på dagligvareforretninger. Flaskesmokkene har for stort hull til nyfødt, så jeg kjøpte Nuke sine flaskesmokker med det minste hullet. Nuke har i alle fall 2 sorter flaskesmokker. De med minst omkrets passer ganske bra i Ba sine flasker. Disse flaskesmokkene ligner litt på en vanlig smokk i form. Jeg brukte kun bomullsjakker eller strikkajakker i vognen. Brukte heller gode varme tepper og pakket babyen godt inn. Kan anbefale deg å gå på Fretex. Her har de som regel masse billig babytøy som nesten ikke er brukt! :-) Det har jeg måttet gjort i trange tider.....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #18 Skrevet 2. november 2007 må bare takke igjen for mange behjelpelige svar:)
termin 29.jan Skrevet 2. november 2007 #19 Skrevet 2. november 2007 Jeg brukte ikke shampo og såpe før førstemann var et år omtrent. Brukte litt olje for å få det ordentlig reint hvis det trengtes. Synes ikke sånne små trenger noe med parfyme i alle fall, de lukter så deilig uansett :-) Så; sinksalve og babyolje holder etter min mening....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #20 Skrevet 2. november 2007 Jeg syns stellebord er mye mer nyttig enn vippestol :-) Ikke bruk vippestol for mye i alle fall, vi hadde ikke det og det gikk helt fint. Viktig å la babyen ligge masse på magen så den lærer å løfte hodet. Og husk å snu babyen omvendt vei annenhver kveld når dere legger den, for ellers kan den blir liggende med hodet samme vei alltid, og da kan den bli skjev i nakkemuskulatur.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #21 Skrevet 2. november 2007 Smokk koster nesten ingen ting da :-) Heller smokk enn tott, mye vanskeligere å venne av med totten, og MYE vanskeligere bittfeil å rette opp med regulering. Hilsen tannlegen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå