Gå til innhold

nej nå er jeg livredd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om ting jeg gjorde i begynnelsen av svangerskapet, altså di to første ukene etter unnfangelsen har noe betydning for babyen? jeg tok noen slankepiller med effedrin i, og er kjempebekymret nå!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to første ukene etter unnfangelsen er ikke blodutvekslingen mellom mor og barn etablert, slik at det er minimalt som overføres til fosteret da. Embryoet får oksygen ved å forsyne seg fra vevet rundt, ikke direkte fra blodet. Det er liten grunn til å tro at det skulle påvirke noe de to ukene! Det samme gjelder alkohol.

Så bare ta det med ro, sannsynligvis har det ikke hatt noe å si!

Skrevet

ååå, jeg håper det!! Men er livredd.... :(

Skrevet

Det forstår jeg, og det er lov! Men dette står i Felleskatalogen om Efedrin:

Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Føtal takykardi er observert hvis efedrin brukes under fødselen. Preparatet kan brukes ved graviditet i terapeutiske doser.

Tror du kan ta det helt med ro!

Klem

Skrevet

Føtal takykardi betyr forresten høy puls hos fosteret, men det gjelder jo under fødselen, så det er jo helt irrelevant i ditt tilfelle:)

Skrevet

er du sikker på at denne efedrinen er den samme som effedrin som er fettforbrennende??

Skrevet

Det regner jeg med, ja. Har aldri hørt noe annet. Går an å skrive ting på forskjellige måter, men det er ofte det samme likevel.

Men du kan jo snakke med legen din hvis dette opptar deg veldig, det er ikke godt eller sunt å gå og bekymre seg slik!

Lykke til!

Skrevet

Efedrinen er den samme,men kan ha ulike navn. Den virker sentralstimulerende,og gir høyere bt og puls,bl.a,men det i seg selv er ikke det aller verste du kan utsette babyen for,ikke så tidlig ihvertfall. Du kutta dem jo veldig tidlig. Dem sier jo at bruk av narkotika(bl.a amfetamin,som har lignende effekt som efedrin,bare sterkere) faktisk er mindre skadelig enn alkohol og røyk hos fosteret,mtp senskader etter fødselen o.l.

Bare ikke ta opp bruken etter du har født,om du har tenkt å amme! samt at babyen fortjener en mamma som ikke risikerer helsa si for noen piller!

Går så fint atte!

Skrevet

sant som erisa sier, de 2 første ukene er det minimalt som overføres til fosteret. effedrin fungerer jo blandt annet på den måten at det øker hjerterytmen og blodgjennomstrømning...men hjertet har jo ikke begynt å slå på fosteret så tidlig - det er jo ikke engang laget. Jeg skjønner at du er redd...jeg ble i dårlig humør når jeg fant ut at det ene glasset med øl jeg tok til en middag var etter jeg ble gravid, men før jeg visste det. Det var ca 4 dager etter egglødning og skal visst ikke ha noe å si.. men klarer liksom ikke få bort magefølelsen på at jeg skulle vært foruten hehe...

Alt er sikkert helt i orden, snakk med legen din, kanskje de kan sende deg til en ekstra sjekk på sykehuset for å se at alt er i orden?

Skrevet

Takk for svar! men di sier jo at all lukking av embryoet skjer i uke 4-7, lukking av buk og ansikt å slike ting... Er dette i uke 4 til fosteret eller mine uker? Det hender jo at ting ikke blir "lukket" skikkelig, og det kommer vel av forstyrrelser som mor gjør eller?? uff... bekymringer

Skrevet

vet ikke hvilke ute det er snakk om... men forbindelsen mellom mor og barn via navlestreng lages ikke før rundt mors uke 4

Skrevet

Eneste JEG kan si er at jeg både har hørt om folk og opplevd selv å tatt både amfetamin og røykt hasj i løpet av de 8 første ukene (uten å vite at jeg/de har vært gravid!!!!) og fått beskjed av lege og jordmor at "det går helt fint, så lenge du slutter nå" (noe jeg/de selvfølgelig gjorde!!!!). Så utifra det tror jeg det skulle gå helt bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...