Gå til innhold

Forkjølelse, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg forkjøla, ordentlig........... Tett nese, tette ører, tette bihuler og sår hals. Så har jeg lest at en ikke skal bruke nesespray (Otrivin) når en er gravid. Så er det noen som har tips til hvordan jeg får letta litt på trykket i hodet? Får ikke sove om natta på grunn av forkjølelse, å være inne er tungt, for kaldt ute........ Syte, syte.......

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg og fikk beskjed om at jeg ikke skulle bruke Otrivin men som sagt det er jo faktisk det eneste som funker.. Så jeg brukte det bare om kvelden før jeg skulle legge meg og det sa legen at var helt greit.Og du har jo kommet så langt i svangerskapet så tviler det gjør noe skade..

Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke otrivin? Hjelp! Det har jeg gjort i en uke nå, for jeg har vært forkjøla.

Skrevet

kjøp dunderkur, eller forkjølelses-honning som det også kalles:) selges på de fleste te-butikker! kjempe knall! honning med eucalyptus og mentol.. ikke så veldig godt, men funker hest;)

Skrevet

Dette stod på felleskatalogen under Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Å dette under Zymelin:

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.

Så en dose før man legger seg for å få sove går nokk greit. Legen min sa det var bedre å ta litt for å få sove, da jeg slet med tett nese i sommer, man trenger jo søvn for å fungere.

Skrevet

Følgende råd har jeg fått av en lege som er spesialist på luftveisproblemer: Skyll nesen med saltvannsløsning som du lager selv: 1 ss salt til 1/2 liter vann. Bruk sprøyter eller pipetter til å dryppe med.

Skrevet

Jeg har også brukt Otrivin. Jeg tar bare ikke mer enn hva som står på flasken. Men omtrent alle leger vil si at det lille som opptas gjennom morkaka veier opp mot at mor har det bra, for babyen har det ikke bra hvis mor sliter.

Når jeg hadde lungebetennelse for 3 uker siden, fikk jeg resept på Cosylan som har morfin i seg og Paralgin Forte som har Kodein(kodein er det virkestoffet som stilner hosten) i seg. Jm sa at bruk det og bli frisk for det er det vi hadde gitt deg hadde du vært innlagt her også for å lindre plagene dine, for er du pjusk så er babyen pjusk. Og det er SÅ lite som går over i Placenta at det skal man ikke bekymre seg over. Vel det sa hun, legen og akuttlegen, så jeg brukte det og ble frisk og har en rask baby i magen :-)

Tror disse medisinene er litt heftigere enn Otrivin nesespray ja, så gjør det du må og bli frisk :-)

Skrevet

Brukte otrivin,med velsignelse fra legen. Er ikke farlig om du ikke overdriver bruken. Ta ihvertfall en sprut før du skal legge deg,så du slipper å våkne midt på natta med pustestopp! Testa saltvannsspray,det funka ikke for fem øre!

Hadde en kjempehoste også,sånn skikkelig tørrhoste,mot det er det ikke noe man kan ta,men har du slimhoste kan du bruke litt Bisolvon hostesaft. Unngå isåfall melkeprodukter,for de øker slimproduksjonen.

Ellers hjalp det med fishermans friend og Ricola-pastiller,det stilna hosten litt.

Har du feber kan du ta litt paracet,tror ikke det er bra for babyen at mor har feber,siden tempen til barnet er litt høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...