Gå til innhold

Er det for tidlig og slutte med sterilisering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er litt over 3 mnd, og bruker mme...går med andre ord med endel flasker og mye av tiden min på kveldene går med på sterilisering av flasker og slik. Går helt greit, men siden hun nå har begynt og putte fingre og litt andre ting inni munnen, er det da så farlig og sterilisere flasker lenger?

Føler selv det kanskje burde holde og kjøre alt i oppvaskmaskin på 70 grader..

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er også litt over 3 mnd, og jeg slutta og sterilisere for noen uker siden! Tar flaskene i oppvaskmaskin på 70 grader, men tuttene koker jeg fortsatt da, men det tar jo ikke lange tida! Spurte hs om dette også, og ho sa det var helt greit sålenge vi tok det på høyeste temp på oppvaskmaskinen!

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Dette vil lette hverdagen min en god del ;) Så får jeg enda mere tid med snuppa og gubben ;)

Skrevet

Hmm... Jeg har hørt at de anbefaler koking av flaskert etc til 1års alder.... pga melkebakterier som kan være skumle for små barn kan gjøre dem alvorlig syke... Jeg kjøpte meg en micro sterilisator og det har gjort hverdagen min enklere.

Skrevet

Ett år hørtes lenge ut...sikker på dette?

Hvis man skylder flaskene GODT med vann rett etter man er ferdig med måltiden, og setter dem rett i maskinen, så burde det vel gå greit...? Jeg pleier og fylle de med vann, lukke de, og riste godt...dette gjentar jeg gjerne 1-2 ganger før de går i maskinen. Enig med at det kan være ok og koke tutene.

Jeg har også en slik dampsterilisator - HEAVEN, i forhold til å koke i kjele...

HI

Skrevet

Jeg holdt på til over 6 mnd, men mer vane enn at det nødvendigvis var viktig. I følge staten så skal man kun koke de første ukene...men tror 3 mnd er greit. Koker fremdeles smokkene for det er visst viktig.

Skrevet

Leste det på avent sine sider, men de skriver det kanskje mest for å få solgt mer.. Kommer nok ikke til å koke så lenge som et år, pjokken er 5 mnd nå...

Men det stod følgene:

Bemærk: Uddannet sundhedspersonale anbefaler sterilisering af udstyr til amning og flaskegivning det første år af barnets liv.

Skrevet

Fant ut dette nå på flaskeposten:

Kan jeg vaske flaskene i oppvaskmaskinen i stedet for å sterilisere dem?

Når barnet blir større kan du gå over til å vaske flaskene i oppvaskmaskin. Flasketuttene bør fortsatt kokes. I en mail til Flaskeposten.org sier Mattilsynet og sosial og helsedirektoratet sier dette om hva de definerer som større barn;

Vi tar utgangspunkt i at utstyr som brukes til morsmelkerstatninger i barnets første leveuker bør være omhyggelig reingjort og fortrinnsvis desinfisert før bruk. Det er for å unngå at det oppstår mikrobielle avleiringer som kan forårsake sykdom at det er viktig at utstyret varmebehandles. Utstyrsleverandørens anvisninger vil normalt være retningsgivende for hvordan dette skal gjøres. Finnes ikke slike, bør hovedregelen være at flasker og smokker etter rengjøring (vask) kokes eller skylles i vann varmere enn 80 ºC . Det gir god drapseffekt på bakterier og virus og er en god trygghet. Oppvaskmaskiner vil også gi god effekt, men da er det nødvendig at høyeste temperaturprogram ( 65 ºC ) benyttes. Siden denne temperaturen ikke gir drapseffekt for alle bakterier, anbefaler vi at flasker og smokker som brukes til spedbarn kokes/varmebehandles i 5-10 minutter etter rengjøring. Når barnet er større og mer robust, for eksempel eldre 3 måneder, vil det være tilstrekkelig å vaske utstyret i oppvaskmaskin på høyeste temperatur.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...