Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser at mange her har godt over 15' utbetalt i mnd. Jeg får os, utv.btrygd, småbarnstillegg og forskuttert minstefradrag. Ca 12000 utbetalt i måneden.

Sliter MEGET med å overleve. Har i tillegg søkt om bostøtte og fra lånekassen. Var student da jeg ble gravid.

Har søkt om full utbetaling fra lånekassen mot at jeg betaler tilbake all os jeg har fått, for jeg har hørt at man får utbetalt 12000 i mnd når man er alene og ikke får os. Men lånekassen klarer ikke helt å forstå at jeg ikke kan vente 7 uker på svar, så det har blitt mange byråkrati-runder.

UANSETT:) Er det noe mer jeg kan søke om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-)

Jeg fikk jenta mi mens jeg gikk andre året på vdg, da levde jeg på overgangstønad. Men jeg fikk alikevel fødselsstipend fra lånekassen (tror det var 50-60000).

Og hvor har du det fra at du får utbetalt 12000 fra lånekassen? Hva slags penger er det?

Jeg er student og dette får jeg:

Os - 10300

bidrag

dobbel barnetrygd

bostøtte

stipend og lån fra lånekassen - 6300 (inkludert forsørgertillegg).

Skrevet

Var lånekassen som sa det. Hvis jeg ikke fikk os, får man 12300 i fødselsstipend.

Kanskje jeg også får 6300 fra lånekassen da! Håper det, da blir det lettere i heimen ihvertfall. det er enda 3 uker til saken er behandla.

Skrevet

De 12000 i fødselsstipend får du vel utbetalt over 1 år, dvs ca 1500 per mnd. Forsørgertillegg er ca 600 per mnd, og så får du stipend og lån, men det er ikke så mye hvis du går på vgs. (Kommer an på alderen din og om du fortsatt har ungdomsretten)

Skrevet

jeg fikk fødselsstipend fra lånekassen i permisjonsåret, 6000 pr mnd. nå er jeg student igjen og har bare tatt opp fult stipend (angst for lån) og det blir ca 3000 pr mnd, pluss 1000 kr i forsørgerstipend (det alle med barn får)går på høgskole om det har noe å si? utdanningsstønad? skatteklasse 2? har ca 24000 pr mnd og vi klarer oss ok, prøver å spare så jeg kan pusse opp badet til sommeren.. men ligger fremdeles lagt under den inntekten vi hadde som to, pluss at det er fler regninger.. skjønner ikke hvordan ting går rundt på 12000??

Skrevet

har aldri hørt om det du skriver, om å få mer av lånekassen hvis du er alene. reglene lånekassen har er at man får redusert stipend delen hvis man har "høy" inntekt (os). det som absolutt lønner seg i ditt tilfellet er å kun søke stipend og beholde os. vil få ca 4000 pr mnd, pluss os på 10000.. og to ganger i året har de jo større utbetalinger, ved skolestart og etter jul. og du får ikke noe lån:)

Skrevet

Det første vi må få vite er om du tar videregående skole eller høyere utdanning ettersom det er ulike regler for disse.

Reglene for de på høyere utdanning er at i fødselsstipendperioden (42 uker) spiller det ingen rolle hvilken annen inntekt du har. Er du alene og mottar OS får du 9610 i mnd i fødselsstipend+forsørgerstipend, etter 42 uker får du 1230 i forsørgerstipend i tillegg til de vanlige utbetalingene. Etter de 42 ukene kommer det vanlige regelverket inn og du får mindre i stipend pga. OS.

Videregåendeelever som er alene og har full OS+minstebidrag får kun 1230 i mnd. fra lånekassa, dvs. kun forsørgerstipendet.

Skrevet

Jeg gikk vgs, er nå i fødselspermisjon. JEG TROR JEG GIR OPP SNART!

Sliter jo maks med å overleve! Jeg blir så lei! Lever på mamma og knekkebrød med smør og bringebærsyltetøy HVER DAG!

leileileileileileilei!

Ifølge lanekassen.no står det at jeg bare vil få 1230 i mnd hvis jeg har os, men lånekassa sa til meg på telefon at hvis jeg ikke fikk os ville jeg få 12300 i mnd.

Skrevet

Jeg er 21 år, og har helt sikkert ikke ungdomsretten lengre.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt se hvordan lånekassen regner men.. Får opp at du kan få 8180 i mnd. når jeg legger inn den info du har oppgitt i kalkulatoren, mulig jeg mangler noe info (får du f.eks støtte til skolemateriell?). Bor du alene, eller sammen med moren din (antar alene ettersom du har søkt bostøtte, som jeg for øvrig vil tro du får innvilget)?

Det du kan motta er følgende:

OS: 10300 (er du under utd. kan du søke om å få beholde OS i 5 år),

dobbel barnetrygd: 1940,

forskuddsbidrag: 1270 (evt. avkortet),

stønad til barnetilsyn (hvis du betaler noen for å passe barnet) 64% av kostnaden, rundt 1491 ved 2500 i mnd, (evt. kontantstøtte til barnet er 3 år: 3300 i mnd. hvis du ikke har barnepass, eller barnepass er privat),

småbarnstillegg: 660 (hvis du bare har OS som inntekt, første 3 år). Bor du alene kan du søke om bostøtte, varierer hva/om du får.

Sjekk også om du kan får utdanningsstønad fra NAV.

Hvis du får det du nevnte, OS, småbarnstillegg, utv. b.tr. og forskuddsbidrag burde det jo bli rundt 14000? Skatter du av OS? Da kan du evt. be om frikort, de aller fleste som kun har OS får skattepengene tilbake, og derfor får mange slippe skatt.

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, det varierer jo veldig hvor høye bokostnader man har, men du burde klare deg på dette, selv om du ikke akkurat lever fett. Hvis ikke ville jeg vurdert å gjøre noen tiltak for å bedre økonomien, flyttet til en billigere leilighet etc. Jeg TROR du kommer best ut ved å beholde OS, så sant ikke lånekassen har stipender som ikke kommer opp i kalkulatoren deres. Noe av det blir jo også lån. Jeg har satt opp en god del budsjetter, så si i fra om du trenger litt hjelp :)

Skrevet

Jeg er i fødselspermisjon nå, så da blir det jo feil å søke på kalkulatoren blir det vel ikke? For jeg er jo ikke under utdanning.

Kan derfor ikke søke om stønad til barnetilsyn. Babyen er bare 3 mnd så kan derfor ikke få kontantstøtte.

Jeg får litt over 8000 i os, pga skatt, har skiftet skatteklasse nå, men vet ikke hvor mye jeg vil få nå, men regner ikke med det blir så veldig mye mer.

Har utvidet btrygd og småbarnstillegg. Har enda ikke fått svar på søknad om bostøtte, men bor i samme hus som moren min, bare ikke i samme leilighet. Leier en leilighet av mamma.

Har 5000 i leie, og det er billig i forhold til hvor jeg bor. Har lån jeg betaler ned på (ca 4000 i mnd) i tillegg til andre faste utgifter. Har kjøpt meg en bukse siden hun ble født, og lever som sagt på knekkebrød, bruker tøybleier for å spare pengene der og selger i tillegg melk til sykehuset. Så jeg gjør ekstremt mye for å spare inn penger. Alle pengene går til gjeld eller babyen. Mine behov har jeg sluttet å tenke på. Sorry hvis jeg virker sytete, men jeg er så lei av å være konstant blakk! Heldigvis er det noen nedbetalinger jeg ikke har lenge igjen på, så da blir økonomien litt bedre.

Ja, hvis det du skriver stemmer (ikke at jeg ikke tror på deg, men lånekassen er merkelig) så vil det jo lønne seg å beholde os. Får se hva de sier. Enda 3 uker igjen før jeg får noe svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...