Gå til innhold

polygami, Big Love

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha begynt å se litt på serien "Big Love" , så har jeg begynt å tenke litt.

Er det noen som vet hvorfor polygami ble forbudt?

En rekke religioner har de samme profetene og Gud/Jesus i en eller annen form som gud/guder. Og både bibelen og koranen viser at det var mye flerkoneri.

Med tanke på at mange av grunprinsippene vilever etter fremdeles grunner i bibelen, så forstår jeg ikke hvor på veien dette ble en synd.

(Bare undring, vil jo ha min mann for meg selv :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har venner i usa som er polygamister. en mann, to damer, 3 barn. 1 barn er hans fra før, 1 barn er den ene damens fra før, også har de 1 sammen hun og han som har barn fra før, men den siste damen bare er adoptivmor til den han hadde fra før. høhø. komplisert? jada.

Skrevet

Mine, dine og våre barn på høyt plan altså :)

Skrevet

Har med samfunnsmoralske prinsipper å gjøre, teit i mine øyne. Hvis feks en mann og to eller flere kvinner, eller en kvinne og to eller flere menn for den del selv ønsker å leve sammen så bør de vel få lov til det etter min mening i hvertfall. Sikkert fler som hadde funnet det praktiske i den ordningen ( feks bifile). Selv hadde jeg nok ikke ville delt min gubbe med none, men jeg KUNNE alltids tenkt meg en ekstra gubbe slik at jeg til enhver tid kunne had en mann i huset til å fikset avløp, skifta skitbleier, henta ved etc :-DDDD

Hva gubben hadde syntes om det er annen sak :-DDD

Skrevet

hehe, ja.. men de er sikkelig søte og det er ikke noe sjalusi i bildet i det hele tatt. pluss da, at de ikke er polygamister der hvor de lever under mannen liksom, da de alle er velkomne til å gå ut å finne seg en elskerinne/elsker om de måtte ønske det. :)

Skrevet

morsom serie, jeg lasta ned hele seson1 og 2.. hehe.. så ser man videre sp ser man at det ikke er like moro å være det.. hehe

Skrevet

Hadde vært kjekt med ei lønning til også :)

Skrevet

Alle gamle leveregler er kommet i stand fordi det ble oppdaget enkelte ting fungerte dårlig i samfunn som opp gjennom historien ble stadig mer komplekse. Polygami er så godt som umulig å få til å fungere slik at alle parter er likeverdige og ingen blir utnyttet på et eller annet nivå. Man er i de fleste kulturer kommet til at det enkleste å forholde seg til både når det gjelder mellommenneskelige forhold, eiendom, arv, forplantning osv er faste forhold med en kvinne og en mann.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg tror polygami, altså flergifte, er forbudt fordi folk tror det er det samme som polygyni, flerkoneri, og det er jo forskjellsbehandlig mht. kjønn. At bare menn skal kunne ha flere kjærester/koner, er jo absurd for opplyste mennesker som synes at likestilling er en verdi, så jeg skjønner jo forsåvidt det. Likevel er det jo ikke det samme, så det hele bygger nok på en misforståelse. Å elske flere er nok det mennesket er skapt for, men for mange, som heller vil ha et praktisk lett liv, og liker å lage litt drama, er det nok gunstigst å være litt monogam, så man ikke får gjort så mye skade, hihi. Derfor er monogame forhold det vanligste. Det er faktisk så vanlig at vi sjelden tenker at det er noe alternativ, vi er nesten litt hjernevasket, kan man si. I Bibelsk tid var det sikkert ganske likt. Rike menn kunne selvsagt eie mange koner, men det er jo noe annet enn å elske flere personer. Blant normale var nok monogami normen også her, og flere steder i Bibelen står "...han skal være EN kvinnes mann". Det betyr nok ganske enkelt det det ville betydd om man sa det i dag: "Vær trofast!" Om man er flere kvinners trofaste mann, eller er en annen manns trofaste mann, eller er flere kvinners trofaste kvinne (ja, på den tiden var man jo mann om man gjorde noe, kvinner gjorde ikke noe, så det er også litt forandret) er nok egentlig likegyldig, antar jeg. Det er bare så uvanlig at man ikke tenker på det, og ikke trenger. Likevel har disse talemåtene blitt tolket bokstavelig, av konservative, moraliserende fundamentalister, og når vi så skal basere lovverket på disses tolkninger, så ser vi jo resultatet. Det skal også sies at vår venn Luther, hvis Bibeltolkning vår statsreligion er basert på, ikke fant noe i Bibelen som kunne nekte ham å være imot flergifte, og viet ved en anledning noen polygamt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...