Gjest Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Eldstemann på 5 år våkner noen kvelder i måneden og må veldig på do, ofte 1-3 timer etter leggetid, men han sover fortsatt (tror vi) så derfor husker han ikke hvor han skal. Er vi ikke raskt nok oppe for å slepe ham inn på do og hjelpe ham til rette tisser han der han til slutt stopper opp med virringen sin, samme hvor det måtte være. Noen av gangene gråter han høylytt når han virrer rundt, andre ganger hører vi bare tassingen og må sprinte opp i håp om å rekke å få ham på do i tide. I kveld hørte jeg ham ikke fort nok og da jeg kom opp trappen hørte jeg lyden av tiss som traff gulvet...veldig festelig :-( Han hadde tydeligvis gått inne på rommet denen gangen og stod nå pent og tisset mot leketeppet som det lå masse på, parkeringshus, byggeveiledning til lego, biler osv + at hele bilteppet ble jo så klart vått. Vanligvis er det gangen han tisser i om vi ikke rekker frem i tide og det går jo an, da er det bare gulvet som må tørkes opp på. Er ikke så ofte det går galt da, som regel rekker vi frem i tide, men når vi ikke gjør det er det utrolig kjipt, som i kveld! Er det noe vi kan gjøre? Han husker ingenting selv dagen etter. Sluttet med dagbleie da han var 2.8 år og nattbleie når han var 4 år (da var han tørr hver morgen uansett så det var ikke noe tvang og han har aldri tisset i sengen heller). Vi prøver å begrense inntaket av væske etter middagstid og han tisser så klart på do før han legger seg. Er litt frustert her. Noen med noen tips?
Himmel og hav Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Akkurat sånn er minsten min også. 1-2 timer etter han sovna så tasser han rundt og finner ikke veien til do (som er 1,5 m fra soveromsdøra). Han går rett og slett i søvne. Nå er min blitt så stor at det går greit, han finner veien tilslutt, men i en god stund så henta vi han i senga en time etter at han sovna og fulgte han på do. Vi hadde ei lita bjelle på dørhåndtaket også, så vi hørte han når han kom ut av rommet, for han fant alltid veien ut. Etter at han ble 6 år så fiksa han det stort sett selv. Han er 12 nå, og kan fortsatt komme trangøyd ut i stua, eller stå å riste i utgangsdøra, men da holder det å rope "gå på do!" så går det greit.
Gjest Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Å så godt å høre om andre med samme problem og at det kan løse seg av seg selv! Ja, han går nok i søvne, han har natteskrekk også innimellom så han er tydeligvis et barn med urolig søvn. Takk for svar! :-)
-Hengebuksvinet- Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Vi begynte rett og slett å ta han opp på do på et fast klokkeslett, i en periode, for å unngå denne dovandringen. Og så begrenset vi selvfølgelig drikkingen på kvelden. Han tar seg enkelte runder enda, men nå er det mye sjeldnere. Ikke så moro når han har vært en runde, faktisk også innom do, og så går tilbake for å stille seg opp foran sengen. (Klarte å redde sengen, med lekehyller under, i siste liten. Heldigvis).
Gjest Skrevet 1. november 2007 #6 Skrevet 1. november 2007 Nei det er ikke noe gøy, er andre gang bilteppet er blitt tisset på nå, er redd vi bare må kaste det :-(
PSH Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 En venninne har en datter på snart 4 som plutselig begynte å ha uhell etter å ha vært tørr lenge. Skjedde både på dagtid og nattestid. Hun tok kontakt med homeopat faktisk, og fikk noen dråper av et slags slag tror jeg det var. Husker ikke helt detaljer, men det ordna seg iallefall kjapt med dette! Vet ikke om det blir helt det samme, men du kan jo evt ta kontakt med en homeopat og høre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå