Gå til innhold

Toxoplasmose...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på dyreklinikk, og da blir det mye vasking av katteoppkast- og avføring.

Er ikke gravid enda, men prøver...

Hvordan bør jeg forholde meg til jobben? Holder det at jeg bruker hansker når jeg rydder opp etter kattene, eller bør jeg ta fullstendig avstand fra katteavføring, og be noen andre om å gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege sa til meg i går at jeg skulle holde meg vekke fra katter...... hmmm?? Vet ikke hvor hysterisk man skal bli jeg,men jeg ville nok spurt noen andre om å rydde etter kattene!

Skrevet

hvis du har jobbet det lenge så har du antagelig blitt smitta allerede..og det er bra fordi da er du imun. min lege sa at det var ikke så lett å oppdage det, pga da må man ta tester hele tiden for å finne ut av om man er blitt smitta, og hvis man har blitt smitta så er det lite å gjør med det. Han sa at det var veldig veldig sjeldent.

Skrevet

jeg blir testet hver maaned for toxoplasmose ettersom jeg ikke er imun... dette fordi jeg bor i soereuropa hvor det er mye mer vanlig med smitte, regner med at du er mer utsatt enn normalt i forbindelse med jobben. en ta en test aa se om du er imun:) oppdager man toxoplasmose tidlig er det mulig aa hindre smitte over til barnet....

Skrevet

Er vel bare 1% av kattene i Norge som er smittsomme med toxo.

Kilden min er et par år gammel, men kan ikke tenke meg at tallet endrer seg så masse.

Vanskelig å si hvordan du bør forholde deg, for det kan jo være at du blir utsatt for smitte.

Jeg tenker slik at om du ikke har blitt smittet før, så er det jo like stor/liten sjans for at du blir smittet nå. Så om du i tillegg tar forhåndsregler mot eksponering av smitte gjør du jo masse!

Men du kan godt be legen din om oftere oppfølging av blodprøver.

Nå får man jo en test hvert trimester, du kan jo høre om de kan teste deg oftere?

Men alle arbeidsplasser der det finnes en fare for gravide, skal der være dokumentert hva gravide kan gjøre og ikke kan gjøre.

Hør med noen om det finnes hos dere og! Om ikke kan du be om at det blir gjort en analyse av arbeidsplassen!

Regner med dere har div kjemikalier også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...