~hope~ i 7.himmel Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 min første brystbetennelse.kjempe overrasket,trodde det bare var puppvondt jeg,men nånei.svimmel,frostanfall,svettetokter og hodepine,helt utslitt jeg.håper virkelig dette går over snart! noen tips bortsett fra ullundertøy og pumping?
ifie Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Du burde vel egentlig gå til lege, ja. Jeg hadde én dag slik du beskriver det, men av én eller annen grunn (mitt supre immunforsvar?? ) gikk det over av seg selv! Hadde legetime et par dager etter, så jeg jeg tenkte å holde ut til da, men det slapp jeg jo. Hvis det ikke er betraktelig bedre til i morgen bør du ringe legen. God bedring!
ifie Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Du må være varm på beina, forresten! Veldig viktig i følge helsestasjonen
Gjest Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Gå til legen for å sjekk om d er bakteriel eller ikke....Jeg gjorde d ikke og ble plaga helt til hun var 5mnd.D er grusomt...noe som ska vær så koselig!Få legen til å ta prøve av melka også for å utelukke sopp.
J`s mamma Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Varm dusj,badekar mens du masserer brystet inn mot brystvorten og samtidig håndmelker ut melken (ofte renner den ut av seg selv når en sitter i varmt badekar og en masserer), en varm vaske klut/håndkle i brødpose på puppen. Holde deg varm på hender og føtter, bruke hansker om du skal ta ut noe fra fryseren. Husk å tøm brystene hver gang, Enten ved amming eller at du pumper ut resten. Ellers ta deg en tur til legen og få penicillin. Du kan amme selv om du spiser det. Føler med deg, har hatt dette en gang pr uke i 3 mnd,så vet hvor jævlig vondt det er. Håper du ikke får det igjen. Uansett god bedring og lykke til
~hope~ i 7.himmel Skrevet 1. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2007 Tusen takk for trøst:p syns jo så synd på meg selv vettu,enda det bare er første gangen.Er heldigvis noe bedre nå enn i natt og formiddag,puppen er MYE bedre,men kroppen er enda helt... Uff..J`s mamma,sjønner ikke hvordan du holder ut,er helt kaputt etter et døgn bare:) Hvor ofte bør jeg stå opp i løpet av natten,for å tømme brystet?
J`s mamma Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Minst hver 3 time.. Jeg ammet min sønn også håndmelket jeg resten. Fikk ikke til å pumpe meg:(. Ha alt ved sengen,så slipper du å stå opp. Det gjorde jeg og var kjempe herlig å kunne være i den varme sengen. Ta med det du trenger. Om du ikke får det til,så gå på badet, varm en vaskeklut og putt den på brystet og håndmelk/pump etter en liten stund mens du fortsatt har varme på. Når du skal til legen, be om utdrivende nesespray. Husker ikke hva den het, men den kan hjelpe om du ammer eller bare må pumpe deg. Joa, var j*** når det stod på og hold på å slutte å amme hver gang, men når det var over,så tenkte jeg... pytt, får det ikke igjen.. Men den siste gangen hadde jeg sluttet om jeg ikke hadde fått hjelp og vist grunnen til det. Hadde stor melkeproduksjon i tillegg til veldig tykk og næringsrik melk. Så min sønn var mett etter max 5-10 min med en pupp og fikk ikke tømt den pga det.. Men jeg ammer enda, selv om det nå er kun om morningen.. (han er nå 7,5 mnd). Uansett, lykke til..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 Drikk masse vann, og tranebær juice. Fortsett å amme så mye som mulig fra det brystet. Massér området mot brystvorten. Unngå stramme ammebh'er. Jeg brukte ispose etter amming. Noen sier man ikke skal bruke det, men jeg synes det lindret kjempegodt, men ikke gjør det før amming, bare etter... for babyens skyld. Mange anbefaler også å legge på en type kål blader, kalt på engelsk savoy kål, litt usikker på hva de kaller den i Norge (jeg bor i England), men den lindret også ganske godt. Slapp å dra til lege, og brystbetennelsen var borte etter 3 dager. Men enig med deg, det er fryktelig vondt og påvirker absolutt hele kroppen!
J`s mamma Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 Glemte å si at du kan legge hodekål¨på det vonde området. Det hjelper.
1+1=2+1+x Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Varm dusj... maser ut melk med babyolje...
Gjest Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 Slik har jeg det også når jeg får det. Jeg blir dårlig med feber, hodepine og svimmelhet nesten før jeg får vondt i puppen. Men jeg har aldri trengt antibiotika heldigvis, så det er nok noen av oss som får feber fortere enn andre. ullundertøy og pumping er bra, masse amming er bedre for babyen tømmer brystet bedre, men om du ikke ammer så er pumpa og håndmelking i badekaret/dusjen gode alternativer. Det er også viktig å ta seg tid til å bli bra, ikke stress med alt du skulle ha gjort, men hvil deg mellom pumping og dusjins. Jeg lå i senga med babyen hele dagen, husker jeg... Og drikk masse, væske er viktig. Og du kan ta Ibux eller paracet for å føle deg litt bedre noen timer, Ibux er best for den er også litt betennelsesdempende. GOD BEDRING!
Gjest Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 Og ikke start med penicillin før du er sikker på om du trenger det. Dvs at du ikke føler deg bedre etter et døgn med hyppig amming. Det er så mye skit du og babyen -kan- få av penicillin, så det beste er om du slipper det. (Bl.annet sopp og diare...) På helsekosten får du også noe som heter Lecitin. Det skal gjøre at melka blir mer "homogen", ikke skiller seg i fett og vann. Ta 3dobbel dose når du har brystbetennelse. Dette gjør at melka renner lettere, og ikke klumper seg så lett i melkegangene,. Du kan også få resept på nesespray, Syntocinon, hos legen. Den inneholder kunstig utdrivingshormon, og hjelper til å få i gang utdrivingsrefleksen. Kan hjelpe noen. Jeg syns ikke det hjalp, men andre har kjempeeffekt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå