Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Var på et kjøpesenter med en venninne idag, og TO ganger var det RETT før jeg besvimte. Fikk tåkete syn, kaldsvettet og bena begynte å svikte, så jeg måtte løpe bort og sette meg på nærmeste benk. Ble også veldig kvalm. Hva kunne det være?? (uke 13) Er det vanlig? Aldri opplevd noe sånt tidligere i sv.skapet. Noen med samme erfaring???
Labambie Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 Hei! Akkurat det samme skjedde meg på fredag,da jeg var i matbutikken. Jeg dro rett på legevakta. Fikk beskjed om akutt blodtrykksfall,noe som visst er vanlig når man er gravid. Skulle holde meg helt i ro i 24 timer,og være sammen med andre i tilfelle. Så jeg hadde nok tatt meg en tur på legevakta om jeg var deg bare sånn for sikkerhetsskyld! God bedring.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Høres ut som blodtrykksfall ja. Er det det så er det ikke noe å løpe på legevakta etter.Kansje er det fler som mener det er noe å dra på legevakta for, ikke vet jeg. Drar ikke dit med mindre jeg har hue under arma. Det er veldig vanlig under svagerskap å få blodtrykksfall og det føles jo veldig ubehagelig. Det beste er å få lagt seg nedpå, drikk gjerne litt appelsinjuice. Det kan ta llitt tid men så går det over.(Hvis det er blodtrykksfall du har opplevet da).
Anette og lille Olliver <3 Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Hei=) Jeg er nå i min 25 svangerskapsuke, og har hatt det problemet siden jeg var rundt 12-13 uker.. Legen forklarte meg det att når man går gravid utvider blodårene seg, og i begynnelsen kan blod-trykket bli lavere. Dette resulterer i att man kan bli lett svimmel, som igjen også kan gjøre deg kvalm. Du må huske på det att kroppen bruker mye energi på å skape nytt liv. Så noen ganger kan det være greit å ta det litt roligere enn vanlig.. Dessuten må du huske på å drikke rikelig med vann! =)
Labambie Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Er du usikker,dra til legevakta... Ingen vits å anta at alt er bra,når det bare er en halvtime på legevakta for å finne det ut... Jeg er ikke den som går til legen frivillig jeg heller,men har blitt litt løsere på det etter jeg blei gravid. For min del er det jo ikke så farlig, bare den lille har det bra..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #6 Skrevet 1. november 2007 Nei noen er jo mer hysteriske enn andre.
Labambie Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Haha! Takk for den.. Jeg finnes nok ikke hysterisk i det hele tatt.. Men så lenge man ikke vet hva det er helt nøyaktig så er det greit å få det sjekka ut.. Kan du jo like greit si at det å gå til ordinær ultralyd er hysteri og..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #8 Skrevet 1. november 2007 mmmmhm bli jo akkurat det samme. Vedli sakli labambie. Hormonene flyter fritt skjønner jeg.
Labambie Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 Naaai,føler meg faktisk ikke så veldig hormonell.. Men siden jeg ikke er lege,så sjekka jeg det ut da når jeg svimte av i matbutikken.. Synes det var litt skummelt.. Er ikke av den sorten som flyr ned no dører hos legevakta vanligvis jeg heller. Med lege og jordmor i svangerskapet,har jeg sikkert vært mer til "helsepersonell" flere ganger til sammen enn i hele mitt liv hittils..
Anette og lille Olliver <3 Skrevet 1. november 2007 #10 Skrevet 1. november 2007 Tror nok ikke jeg hadde orket dra ned på legevakta.. Tror nok jeg heller ville ventet til i morgen tidlig, også heller ringt fastlegen om jeg forsatt følte meg usikker. Selvfølgelig better safe than sorry, men får nok bedre hjelp og svar hos fastlegen tror jeg... Svimmelhet anses vanligvis ikke som så akutt når man er gravid.. Er jo tross alt veldig vanlig.. =)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #11 Skrevet 1. november 2007 Dette er ganske vanlig under et svangerskap, og på legevakten er det ikke noe de kan gjøre med det. Det har nok vært et blodtrykksfall, og det er ikke mulig å se i ettertid. Drar du på legevakten, får du helt sikkert beskjed om at det sannsynligvis har vært et blodtrykksfall, og sender deg hjem. Hadde ikke giddet og brukt tid på det. Dra hjem, legg deg på sofaen, drikk godt og få i deg noe salt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Takk for alle svar! Jeg dro ikke til legevakta, for her i Oslo måtte jeg sikkert ventet i kø i sånn ca. 3-4 timer!!! Føler meg allerede mye bedre, så da var det nok som de fleste har antatt her; blodtrykksfall! Synes ikke" Labambie" er hysterisk i det hele tatt, slik som "anonym" antyder. Man blir jo lett små-bekymret, hvertfall når det er første svangerskapet. Igjen; takk for svar!:-)
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 1. november 2007 #13 Skrevet 1. november 2007 Ingen grunn til å løpe på legevakta for dette, nei Sånn hadde jeg det HELE forrige svangerskap, -ofte flere ganger om dagen, og har det på samme måte denne gangen og. -Er 12+4 nå, og har opplevd det maange ganger allerede. Ikke noe behagelig i det hele tatt, men for noen gravide er dette faktisk normalt. Vet ikke helt konkret hva det kommer av, men det har nok en sammenheng med den økte blodmengden i kroppen og det noe lavere blodtrykket å gjøre. Jeg har bl.a. lav blodprosent, og dette har innvirkning på svimmelheten. For meg er det helt forferdelig å f.eks. skulle dusje, da er det garantert at jeg får et sånt "svimmelhetsanfall", og ofte kaster jeg opp da også... Det er viktig å ta visse forhåndsregler når man har det på denne måten...: Prøv å la være å stå for lenge av gangen, dusj i kaldere vann enn du kanskje vanligvis ville gjort, få i deg masse væske, spis ofte, ta deg god tid når du skal reise deg. Det er det jeg kommer på nå. Lykke til videre, håper du slipper å oppleve det altfor ofte, -jeg vet hvor slitsomt og ekkelt det er å ha det sånn! )
<3MarsMiraklet<3 Skrevet 2. november 2007 #14 Skrevet 2. november 2007 jeg har det også sånn, men nå har jeg jo ikke farta så mye rundt mens jeg har vært gravid fordi jeg er så utrolig trøtt og sliten hele tiden, så er for det meste på jobben jeg opplever dette.. jobber på bensinstasjon, og står oppreist 7-8 timer hver dag.. har faktisk hvert sykemeldt denne uken på grunn av dette (gikk rett i gulvet om mandagen) og det er ikke noe morsomt når man står der aleine fra fem om morningen med kunder som kommer å går.. hadde egentlig håpet på å bli sykemeldt enda litt lenger da jeg føler jeg ikke har energi til noen ting (kommer hjem fra jobb og stuper i senga) men neida, det ble ikke noe av gitt, så jeg får vel heller klare meg med en sjef som er grinete fordi jeg er sykemeldt! uff, ble litt mye det her, men måtte bare få det ut...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Det er helt normalt med lavt BT gjennom svangerskapet. Og det er vanlig å få blodtrykksfall med svimmelhet, uvelhet, kaldsvette, kvalme og noen ganger besvimelse. For å unngå dette skal man drikke mye, reise seg forsiktig og unngå å stå for lenge om gangen. Det er ingen grunn til å reise til legevakten fordi man får et blodtrykksfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå