Gå til innhold

Bruke storebrors madrass - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt dette at krybbedødstatestikken øker hvis du bruker en gammel madrass...

men hva hvis jeg sender madrassen til rens? vil det kunne hjelpe? vurderer å bruke storebrors madrass, som for øvrig er brukt 2 år da men.....

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruk storebrors madrass!!! Babyen blir jo å sove litt i din seng og, skal du bytte ut alle madrasser i huset blir det jammen dyrt... Ikke vær overnervøs. Så lenge madrassen er oppbevart tørt ogf ikke i en kjeller, så ser jeg ingen problemer. Tror ikke det kommer til madrassen om du skulle være uheldig å bli utsatt for krybbedød, for jeg regner med det er det som er frykten. Jeg skal i allefall bruke madrassen til mine eldre barn, som er opptil 7 år. Madrassen er godt oppbevart, og skal luftes og bankes. Gjerne fryse den ned i frysern om jeg finner plass...da dør i allefall alle levende midd...

Lykke til!

Skrevet

folk er så hysteriske syns jeg, har en brukt madrass jeg, men bryr meg ikke mye om det.. Aldri hørt om det før enn her inne, så jeg gidder ikke stresse med det. kan ikke skjønne hva som gjør det skadelig med en brukt madrass eller ikke?

Skrevet

Vi skal også bruke storebrors madrass. Den er vasket, banket og vi har brukt "tisselaken" på den hele tiden mens storebror har brukt den, så det har ihvertfall ikke vært noen uhell på den.

Tror det kun er hvis madrassen har blitt tisset, gulpet og stått i et rom der det har vært fuktig at det blir noe stor fare for krybbedød.

Og siden madrassen ikke er mer enn 2 år gammel så tror jeg absolutt ikke det er noe farlig.

Skrevet

Hei!

Det er en fare for krybbedød, hvis det er gulp/oppkast o.l. i madrassen.

De dyrene lever inni der...

Ikke store utgiften i en ny madrass, så vi kjøper en ny.

En behøver ikke bytte voksenmadrassen, selv om du skal amme der, for du har kanskje ikke gulpet/kastet opp så mye på din madrass? ;o)

Skrevet

skal bruke storebrors madrass men det er vaskbart trekk på den og jeg kjøpte ny overmadrass på jysk som kan vaskes=)

Skrevet

så hvis jeg renser madrassen å kjøper overmadrass, burde det gjøre susen???

Skrevet

Med førstemann brukte vi en brukt madrass, for da hadde jeg ikke hørt noe om faren ved det. Men den madrassen var brukt av flere barn før, som jeg ikke kjenner, så da vi fikk nr 2 kjøpte vi helt ny madrass. Denne skal jeg bruke til nr 3 også, for jeg vet nå at det ikke har vært hverken oppkast eller tiss i den madrassen, så da føler jeg meg helt trygg.

Greia med brukt madrass, slik jeg har forstått det, er at oppkast og urin og slik som har vært i madrassen lenge skaper gasser, og noen av disse gassene kan være farlig for barnet å ligge i gjennom natta. Klart det er liten sjanse for å dø av det, men når jeg vet om det så tar jeg jo ingen sjanser. Så det kan være greit å være litt obs hvis det er andre som har brukt madrassen. Men har man brukt den bare selv, så vet man jo gjerne hvordan den er brukt.

Skrevet

men hvis den har fått tiss i, burde ikke da rens fjerne dette helt? han har hatt noen uhell, og jeg kan jo ikke garantere at jeg har fått bort alt med min vasking.... Men en rens burde ta det bort eller???

Skrevet

Du kan jo eventuelt kjøpe en litt hard overmadrass til å legge over. Det er ikke bare hygiene som gjør at en burde kjøpe ny madrass, men at madrasser som er brukt før er mykere. Når ungen blir stor nok til å rulle rundt på magen, kan det føre til krybbedød hvis madrassen er for myk, da ungen ikke får nok oksygen. ..

Skrevet

Det var ei som skrev detaljert om dette med krybbedød og madrasser bare for en dag eller to siden. Kjempebra beskrevet...finner det bare ikke igjen :o(

Skrevet

ja går fint det...alt er jo liksom skadelig i dag..ikke løye vi blir bekymra for alt...før låg barna på høy,tror du det er sunt eller,overlevde de og :)

Skrevet

Sønnen min sin madrass er brukt i snart 3 år, den har ikke gulp eller avføring eller tiss i seg, han har alltid brukt overmadrass og selv den har det sjelden blitt noe på.

Men jeg kjøper ny, tør ikke annet.

www.lub.no

Les på forebygging, krybbedød og madrasser

Skrevet

Vasker trekket på madrassen og lufter den godt. Kjøper en ny tynn overmadrass. Vasker dyne og pute som også skal gå i arv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...