Gå til innhold

Hva sier deres jordmor/lege om vektølning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går hos en jordmor som sier til meg HVER gang jeg er der at jeg ikke må spise godteri, ikke drikke brus og ikke spise mer enn to frukt om dagen pga fruktsukker. Jeg er akkurat kommet i uke 29 i dag. På første kontroll veide jeg 54 kg, nå veier jeg 59, og jeg er 160 høy. Syns ikke jeg har gått opp mye selv. På helsekortet mitt, der hvor hun skriver mål av magen, går den akkurat over der hvor det grønne feltet slutter. Hvor store er dere, og får dere mye kommentarer om det? Jeg vet at jordmora mener det godt, at det er verre å føde en baby som er stor, men jeg blir skikkelig lei meg. Har ikke lyst å si noe når jeg er der, for jeg begynner så lett å gråte for ting, og da klarer jeg ikke å slutte heller.. Ingen rundt meg sier at jeg er stor, får heller høre det motsatte, at nå endelig begynner jeg å se ut som jeg er gravid. Både jeg og to av mine tre søsken veide rundt 4,5 kg da vi ble født, så sannsynligvis får jeg en stor baby også. Har sagt det til jordmora før, men tror ikke hun hører på det. Eller kanskje hun mener at mora mi spise for usunt også. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg. Hvordan skal jeg få sagt at jeg ikke orker flere kommentarer om det? Skulle ønske jeg klarte å ikke bry meg om det, men så er det disse hormonene da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir så sur på slike folk, som kan finne på å si noe så tåpelig som jordmora di! Tanta mi hadde også en slik jordmor, hun hadde hyperemesis og hadde gått ned ganske mye i vekt i løpet av svangerskapet, så når hun endelig begynte å komme litt mer på normalen, fikk hun beskjed om å ikke spise frukt!!

Vi har lagt på oss ca like mye, jeg et kilo mer enn du når jeg var 28+0 (er 28+6 i dag). Jordmora mi syns det var helt flott, og jeg er helt enig!

Du MÅ jo legge på deg litt, da, du er jo tynn i utgangspunktet! Om du har litt store SF-mål, så høres det veldig genetisk ut, ikke fordi du har spist fryktelig usunt!

Forstår at det er vanskelig, jeg hadde blitt potte sur og kjeftete, men prøv å heve deg over det! Høres ut som at vekta di er helt som den skal, ikke noe å være bekymret for i det hele tatt! Spis frukt!!

Skrevet

jeg ligger ganske langt oppe på målene... jordmor sier ikke noe om det... sier bare det er viktig at jeg spiser variert... jeg spiser mye snop og slikt og skal ikke nekte for det... nå er jeg i uke 40 og har lagt på meg 8 kg... hun sier at ikke det er mye.. med tanke på i ett fullgått svangerskap ligger du på deg ca 12.5 og det er bare barnet, forstervann, morkake og slike ting... kos deg med graviditeten du.. og du kan trøste deg med at jeg veier laaaang mer enn deg :-) og vi er like høy....:-)

Skrevet

Neste gang hu sier noe så spør du rett ut, synes du jeg er FEIT eller? Hu kommer til å bli litt rar, å hvis ikke bør hu pokker i meg skamme seg!!!

Har ikke hørt på maken jeg camillahb! Du har nesten ikke lagt på deg noen ting, du hadde en fin vekt fra før, kanskje til og med litt i tynneste laget eller? (vanskelig å si, men jeg er 5 cm høyre enn deg, å var sykt tynn når jeg veide 58! ) Hun burde jammen ta seg sammen. Nå veide jeg 83kg når jeg ble gravid, veier nå 91kg i uke 29, spurte JM i går, hva hu synes... å hu sa at vektoppgangen hadde vært perfekt!

I forrige svangerskap hadde jeg lagt på meg 16kg på samme tid!

Spis det du vil og kos degt med det. Er det noe jeg har merket i det siste, så er det at gravidekroppen sier i fra om den får fr mye av noe hehe! er det noe den ikke vil ha får man sure oppstøt :-D

lykke til og ikke vær lei deg, det har du ingen grunn til!

Skrevet

Jeg er 167 høy, veide 70 kilo på første kontroll, og veide 81,5 kilo på forrige kontroll nå (36 uker på vei). Hadde vel lagt på meg 9 kilo da jeg var 30 uker på vei, og legen min har sagt flere ganger at jeg har en flott vektoppgang og legger på meg akkurat passe.

På første kontroll hadde hun en kort gjennomgang av kosthold (advarte mot rått kjøtt, ost av upasteurisert melk osv, altså de generelle rådene) og sa at man skulle forsøke å spise variert og sunt. Ellers har hun ikke nevnt kosthold.

Syns ikke akkurat du veier mye til å være 29 uker på vei!

Skrevet

Hu jordmora di burde nesten få en tilbakemelding på hvordan du føler det. Det går ikke an å mase om sånt for en som er så tynn og har gått opp så lite. Det at du har store sf-mål, må jo være genetisk i ditt tilfelle! Legen min mener at de ALLER fleste babyer blir akkurat så store som genene tilsier, og at det ikke nytter så mye å påvirke babyens kroppsvekt. Men at det er en fordel for den gravide å spise sunt, er jo en helt annen sak... Som et eksempel på argumentasjonen sin, nevnte legen en anorektisk pasient som hadde gått ned 3 kg i svangerskapet, og som likevel fikk en baby på 3,5 kg...

Skrevet

Jeg sier; å dæven. når jeg går på vekta. Jodmor sier; du skal jo opp! ;)

Skrevet

Er helt enig med disse andre som har svart deg, men jeg lurer på om hun tenker kanskje på andre ting.. at du har mye sukker i urinen og at det KAN føre til svangerskapsdiabetes? jeg har ikke peiling på sånt, men vektmessig har du nå virkelig ikke gått mye opp. har vel gått opp ca like mye som deg (uke 30) og verken jordmor eller legen sier noe på det. Synes du skal si ifra jeg. ikke sikkert at hun vet at det sårer deg. lykke til:)

Skrevet

syns det er litt dårlig gjort av jordmora di... sist jeg var hos jordmor, i uke 24, hadde jeg lagt på meg 6 kilo jeg! er 160 høy og veide 50 kg før svangerskapet, så noe likt med deg. jeg fikk høre at det var en fin vektoppgang, man skulle ikke slanke seg, heller ikke mens man ammet! så jeg fikk faktisk skryt:) i uke 28 var jeg hos legen, hadde da gått opp 8 kg, legen sa ingenting på det i det hele tatt... spiser som vanlig, så vil tro at det er meningen at de kg skal på:)

syns også du må si fra, jeg hadde også blitt såret av slike kommentarer...

Skrevet

Syns du skal bytte jordmor hvis du ikke klarer å si noe. Vet godt åssen det er med den skrikinga for jeg er akkurat likens selv. Jeg gikk på et par kontroller hos fastlegen min, men byttet til å kun gå hos jordmor fordi jeg følte meg ukomfortabel. Legen maste hele tiden om at jeg hadde gått ned for mye (enda jeg er ganske stor) fordi jeg gikk ned 11 kg da jeg ble gravid pga kvalme+ var sjuk. Da jeg endelig begynte å gå opp igjen i uke 20 kommenterte han det enda jeg var 7 kg under startvekta. Da ga jeg faen og bestilte time hos jordmor. Nå er jeg i uke 29 og er fremdeles under startvekta. Jordmor kommenterer det ikke, sier bare at jeg har en fin vektoppgang. Jeg spiser ikke så veldig sunt, prøver, men det blir noen glass sjokomelk og litt snop i ny og ne.

Jeg tror vi finner oss i for mye sure kommentarer, er du ikke fornøyd så bytt dersom du har muligheten. Eller spør om det er noen grunn til at hun nevner dette hele tiden, som f.eks. sukker i urinen etc.

Skrevet

Hun sier at urinen er helt fin hver gang jeg er der. Skjønner ikke hvorfor hun er sånn. Eller, jeg skjønner jo at hun vil det beste for meg og ungen, men virker som om hun tror jeg er veeeeldig usunn. Hun har ingen grunn til å tro det, så vidt jeg vet. Jeg drikker endel brus, klarer ikke å la være, men spiser veldig lite godteri og spiser ordentlig middag omtrent hver dag. Sjelden vi spiser junk food o.l. Prøver å si noe hver gang hun nevner det, men merker at tårene presser på. Er så utrolig hormonell for tida... sukk..

Skrevet

Hmm....jeg trodde en skulle spise SINNSYKT mye sukker for å få en slik sukker unge....Det en har kunnet unne seg tidligere (om en var normalvektig da) bør en vel kunne fortsette med.....?

Fikk i allefall forståelsen for dette av min jordmor...

Svangerskap skal jo ikke være slanking:( Og det er det jo i praksis om en legger på deg for lite...Høres helt rar ut hun jordmora di, og støtter meg heller på det eg har hørt om dette før og det min jm sier jeg:) Litt sukker om dagen er et MUST for min del....og har alltid vært det!

Skrevet

Jeg har ikke blitt veid av jordmor en eneste gang, og ikke kommenterer hun kosthold eller noe. Det er utrolig deilig. Tror hun har sunn fornuft, og ser at jeg ikke eser ut - samtidig som jeg ikke har sukker i urinen. Og det er tydeligvis godt nok for henne. Jeg skulle ønske flere var som det. Jeg har gått opp 13 kilo nå og er ca. like høy som deg (har to uker til temin nå). Jeg tenker selv at jeg kunne klart meg uten noen av de kiloene, men det er så deilig å ikke få kommentarer på det fra jordmor. Jeg synes du burde ta det opp med henne, så får hun heller bare takle at du begynner å gråte og ikke klarer å slutte. Så ser hun hva det gjør med deg de kommentarene hun kommer med. Synes det høres veldig spesielt ut! Du har jo ikke gått opp noen ting jo! Når du ikke klarer å la være å bry deg om det, synes jeg du skulle fortelle henne hvordan det påvirker deg. Lykke til!

Skrevet

Ja - og så ville jeg bare si at jeg tror ikke kommentarene hennes har noe med deg å gjøre. Det er nok en holdning hun har, dette med å mase om kosthold - jeg tror ikke det skyldes noe hun tenker eller tror om deg. I såfall er hun jo helt merkelig satt sammen - tenk på alle de som har gått opp dobbelt og tre ganger så mye som deg - og det er faktisk også helt ok.

Skrevet

Syns d er rart at din jm sier slikt, min sier ingenting. Og jeg har lagt på meg myyyye mer enn deg.. er 162 høy, begynte på 62 kg og nå er jeg 30 uker på vei og veier 81 kg. Altså nesten 20 kg! Jeg har fader meg 10 uker igjen! huhu! Jm min sier ikke noe om at det er for mye.. rar jm du har!

En ting til,er det bare meg som har lagt på meg så voldsomt?? føler alle snakker om at de har lagt på seg 8-10 kg.. mens jeg har 1/4 igjen av svangerskapet og har allerede lagt på meg nesten 20 kg. huff!

Skrevet

Fra 67kg til 89kg her går det bare en vei og det er opp:o)

Men jordmor sier ikke noe, gudskjelov...

Gikk opp 23 sist og raste det av meg igjen, så jeg skal trene og komme tilbake.

Spiser og koser meg masse i svangerskapet, sluttet å røyke i starten å, vet ikke om man går opp pga det.

13dager igjen:o)

Så kommer jula å da er det vel bare å spise igjen:o)

Skrevet

Jordmoren min holdt en lang tale om sånt da jeg var på første kontroll. Jeg hadde ikke lagt på meg noe særlig, men det virket som om hun holdt denne talen for alle på første kontroll. Etter jeg kom ut derfra var jeg forferdelig godtesyk...

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvor mye jeg har gått opp denne gangen, vil ikke vite rett og slett ofrdi jeg blir så stresset av det...men det er jo tydelig at det er noen kg for å si det sånn...

Fortalte legen min at jeg hadde gått opp 24 kg i forrige svangerskap og at jeg var redd for samme vektøkning igjen. Da sa hun bare at jeg kom til å trenge det!

Så man er visst så forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...