Gå til innhold

Noen som kan rådgive meg litt ? Febersykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for to dager siden begynte snuppa og nyse og var snørrete, i dårlig form og sutrete. Slikt kan jo gå over så jeg ventet å så. Igår midt på dagen ble hun ganske så plutselig pang syk, nesten 40 i feber og utrolig grinete, gråt i søvne, gråt når hun var våken, og kokings varm ! Dette startet kl 14. Det ga seg ikke, bare fortsatte og fortsatte. Hun hadde 5 lurer mot normalt en lur i løpet av en dag. Hun sov mye, men gråt i søvne og slet.

Rundt kl 21 igår våknet hun etter å ha sovet en stund, igjen kjempevarm med 40 i feber. Jeg dro på legevakten. De sjekekt øre og hals, hun hadde et øre som var meget rødt, tydet på ørebetennelse sa han (tydet på ørebetennelse ? fikk liksom ikke noe ordentlig svar på det), og halsen var veldig hoven og rød. I allefall virket det som om hun har betennelse i øre og hals. Når det er sagt så fikk vi en "venteresept", skulle se det an idag hvordan hun var.

Hun våknet idag med 39,7 i feber. Ga henne paracet. Neste gang vi målte var den på 38,4. Altså paracetn fikk den litt ned. Nå når vi målte igjen var den på 39,7, altså på vei oppover igjen. Hun har allerede hatt 4 lurer, men gråter seg gjennom de. Vil kun sitte i fanget og er helt slapp. Gråter mye og er ikke seg selv.

Legen sa vi skulle hente resepten på fredag om hun ikke var bedre i løpet av idag (torsdag).

Hva gjør man annet enn å gi paravet ? Mamma mener det er veldig rart at en lege ser at hun er rød i både ører og hals, for så og vente å se det an. Hun er jo ikke bedre, og enda hun fikk en paracet imorges stiger tempen nå.

Jeg er førstegangsmor, så jeg vet desverre ikke helt hva jeg skal / bør gjøre ! Tar gjerne imot råd / tips fra dere andre med erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat hatt halsbetennelse og øyebetennelse.

Hals og ørebet. er det veldig lite de kan gjøre med. Det må bare gå sin gang. Det forårsakes som regel av virus.

Pass på at feberen ikke går over 40 når hun er i så dårlig almentilstand. Varm (litt over lunk) melk eller olje virker lindrende på ørebetennelse. Påse at hun får i seg rikelig med drikke. Yoghurt, banan, suppe og smoothie er fint å gi om hun sliter med maten.

Her tok det 4-5 dager før lillegutt på 17 mnd ble i god form igjen.

Skrevet

Oljen eller melka skal foresten helles i øret, glemte å skrive det =) Bruk en teskje.

Skrevet

Vi fikk antibiotika mot ørebetnnelse for bare noen uker siden vi..... Hvorfor kan man ikke gjør noe med det???

Skrevet

Legene har gått mer og mer bort fra å gi antibiotika mot ørebet. fordi det nesten ikke har virkning, og fordi mange blir imune mot antibiotika pga overdreven bruk.

Skrevet

fordi man generelt skal være restrektive med å gi antibiotika til barn. Det gis altfor mye antibiotika i dag, og bakteriene blir etterhvert resistente. Som regel ser man også at antibiotika IKKE kutter ned sykdommen i særlig grad. derfor vil de fleste leger vente og se. Kroppen leger som regel seg selv.

Virus hjelper vel ikke antibiotika mot allikevel...

Skrevet

Nei, antibiotika hjelper ikke mot virus.

Skrevet

"Regelen" er vel at det skal tåles feber i tre døgn før en drar til lege hvis allmenntilstanden er ok.

Men som du sier, så er ikke allmenntilstanden ok, så gi henne kuren du. Og gi paracet når hun bikker over 39,5. Ikke kle henne så varmt og la henne sove litt ekstra om hun trenger det. Gi henne rikelig drikke, gjerne is om det er vanskelig å få i henne nok. De trenger mer enn vanlig siden de taper væske på å ha høy feber. Ikke mas med maten, matlysten kommer med allmenntilstanden. Hold henne inne og bare kos masse med henne; gutta mine som vanligvis ikke har tid å sitte på fanget blir sååå kosete når de er syke ;)

God bedring!

Skrevet

Først og fremst: masse sympati til dere begge! Det er veldig slitsomt med syke barn, for alle parter.

Legene er restriktive med antibiotika fordi det kan utvikles resistens, derfor er det ikke selvsagt at man får antibiotika mot ørebetennelser lenger, slik sikkert din mor er vant til fra hun hadde barn. I mange tilfeller greier det seg med smertestillende og febernedsettende (paracet), og kroppen ordner resten selv. Selv med paracet vil hun nok være grinete og klengete, men ikke verre enn at det går. La henne drikke mye, helst vann men i og for seg hva som helst.

Skulle hun imidlertid ikke bli bedre så absolutt hent resepten, det er veldig grei ordning å ha den som venteresept.

Hvis tempen stiger nå (i totida) etter paracet i morges (7-8?) er det bare å gi mer paracet (sjekk dosering på pakka). Det er vanlig at feberen stiger på ettermiddagen. Hold henne minst mulig påkledd, gjerne bare bleie og body (vet ikke hvor stor hun er), men husk på hvordan det føles når feber er på vei opp - da fryser man som besatt (kalde føtter og hender) og det er grusomt å ikke få dyne. Bare ta dyna av igjen når du merker hun blir varm på hender/føtter.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...