Gå til innhold

Tror dere jeg kan få svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et serveringssted. Det går i ett hele dagen (fra 10.30 til 19.00 hver dag), så jeg får aldri tatt noen pauser, ikke engang for å spise. Det er veldig stressende, og flere ganger daglig må jeg løfte steintunge kasseroller, gastronormbakker o.l. Det er også mitt ansvar å få varene på plass når de kommer (bruskasser, kjøttesker osv.)

Jeg har snakket med arbeidsgiver, og de kan omplassere meg til kontorarbeide en dag i uken, og så har vi funnet ut at jeg skal søke svangerskapspenger for de resterende fire.

Tror dere det kommer til å gå? Det som taler i mot, er at jeg for eksempel bare er ni uker på vei. JM kommer kanskje til å synes det er tidlig å slutte helt med serveringsjobben og bare jobbe på kontoret? Det er bare så utrolig tungt, at det er en kamp å komme seg gjennom hver dag. I tillleg har jeg lavt blodtrykk, så jeg går i svime.

En annen ting er at det kanskje ikke er en "direkte fare for fosteret", det er jo ikke akkurat som om jeg jobber med kjemikalier heller...

Skal bestille time hos JM for å spørre om hun kan hjelpe meg å søke, føler bare at jeg må forberede meg litt først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har en belastende jobb, og arbeidsgiver kan gi deg kontorarbeide en dag i uken, vil du kunne få svangerskapspenger for de andre fire dagene. Men det er opp til legen din. Hvis legen mener at jobben er for belastende for deg/fosteret, så vil ikke trygdekontoret gå imot det.

Jeg fikk svangerskapspenger pga tung fysisk/belastende jobb. Arbeidsgiveren min hadde ikke mulighet til å omplassere meg. Fikk det ganske tidlig i svangerskapet også...

Skrevet

Vet ikke om du får, det er jo opp til jordmor evt. lege og bedømme.

Jeg fikk svangerskap penger pga mye tung løfting. Det pga at jeg tidligere hadde hatt 2 spontanaborter og vi ville ikke ta noen sjangser. Men jeg jobbet helt frem til i 5 mnd.

Skrevet

Takk for svar, Annonymmmm.

Jeg er veldig redd for at ikke JM skal se hvor belastende det faktisk er. Det er så ille at jeg gråter når jeg drar hjem fra jobb. Jeg vet fra før av at hun er veldig opptatt av dette med at graviditet ikke er en sykdom, og at man skal jobbe så mye og så lenge som mulig. Det er jeg helt enig i, men det hadde vært mye lettere hvis jeg ikke hadde en så stressende og tung jobb.

Skrevet

Vet at det er opp til JM, men det er jo greit å ha en pekepinn før jeg går dit.

Har hatt en spontanabort tidligere, og i forrige svangerskap ble jeg sykemeldt pga gjentatte blødninger. Har heldigvis ikke hatt noen blødninger foreløpig, men kjenner at jeg har lyst til å lytte til kroppen og ikke gamble.

Skrevet

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel:

*arbeid med kjemiske stoffer

*fysisk slitsomt arbeid

*arbeid med stressbelastning

*psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.

Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet.

Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 B). Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din.

Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til ditt lokale NAV-kontor.

Skrevet

Sånn som jeg tolker det så oppfyller du jo noen av kriteriene for å få svangerskapspenger: # fysisk slitsomt arbeid

# arbeid med stressbelastning

# psykososial forhold

Hvis du tviler på at jordmor ikke kommer til å ha forståelse for din situasjon, kan du jo gå til fastlegen din istedenfor?

Skrevet

Jeg tror nok fint du kan få svangerskapspenger for de 4 dagene i uka. jeg hadde en tilsvarende jobb da jeg ble gravid med mitt første barn, og fikk det uten problemer. Der hadde de ikke mulighet til å gi meg noe kontorarbeid, så jeg fikk penger for 100% stilling.

Skrevet

Takk igjen!

Da tror jeg egentlig det skal ordne seg... Håper det i allefall.

Jo, jeg har vurdert å dra til legen i stedenfor. Har aldri vært hos henne før, så jeg vet ikke hvordan hun er. Vet bare at det er så utrolig lang ventetid for å få time. Så jeg tenkte å snakke med JM først. Er hun like lite forståelsesfull som sist gang, får jeg dra til legen etterpå.

Skrevet

Takk Carnivale, nå ble jeg litt beroliget.

Satser på at det ordner seg da. Eller, det skal ordne seg! Jeg kan ikke fortsette på dette viset. Nå har jeg blitt syk også, med feber og vondt i kroppen. Jeg er ALDRI syk, så jeg tror faktisk det har sammenheng med at jeg har presset meg selv altfor hardt den siste tiden.

Takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...