Gå til innhold

Bidrag igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har omsorgen for 2 særkullsbarn, har ny samboer og ett felles barn. Faren til de to særkullsbarna betaler bidrag som fastsatt i avtale ved bruddet med ham. Nå har det skjedd ganske store endringer i inntektsnivået hans, men jeg kvier meg for å be om regulering av bidraget. Ser at det er en lang tråd om dette litt lenger ned, men jeg vil gjerne høre hva dere andre gjør i slike situasjoner. Vi klarer oss sånn OK fra før, ikke så mye å gå på og når det er noe spesielt ber jeg om litt ekstra av pappan hvis jeg må. Han sier sjelden nei til det.

Men så tenker jeg at det er litt urett ift. barna om jeg ikke gjør noe også, det er deres rettighet tross alt at pappan skal betale bidrag etter evne. Pengene skal jo komme dem tilgode. Det er ikke tvil om at jeg ville ha råd til å gi dem mer ting (klær- sportsutstyr o.s.v.) hvis pappan betalte mer bidrag. Terskelen er ganske høy for å be om ekstra tross alt.

Jeg kunne tenke meg at han i alle fall satte inn litt ekstra til dem på en sparekonto, så ville han være sikker på at det gikk til dem og ikke til min nye familie. Men å ikke be om noe er litt urettferdig ift. barna, eller? Vi snakker om en økning på over 3000 i måneden ut fra beregningskalkulatoren til NAV. Det er mye penger for 2 barn.

Hva tenker dere andre, og hvordan løser dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke prøve å bare snakke med pappaen om det da, kanskje dere kan få til en løsning om at han bidrar mer på utstyr, fritidsaktiviteter og andre ting? Jeg mener ikke at ikke far skal betale det han er pliktig til, men hvis samarbeidet deres har gått fint i mange år, så kan det være dumt å risikere krangel. Du er jo etablert på nytt med ny mann, barn og det hele, mange kan nok kanskje bli litt såre når ekskone ber om mer bidrag der hun sitter i et komplett hjem med to voksne. Man er jo ikke alltid rasjonell på sånt. For barnas far kan det også være fint å ha råd til å kjøpe litt ting til dem selv når de blir større, at han også får være med på å skaffe dem utstyr og bestemme litt hva pengene skal brukes til?

Var bare en tanke. Å spørre etter mer bidra selv om det er rettmessig kan nok ofte være en rød klut for fedre som opplever at de mister kontakt med ungene etter en skilsmisse og attpåtil må betale for det - og det til husholdet til en ny mann som får se hans barn mye mer enn han gjør selv!

Går jo an å lufte det for faren iallfall, så ser du litt hva han føler i forhold til det.

Vi har ikke dette problemet heldigvis, fordi barna bor 50/50 så ingen betaler bidrag. Vi betaler likevel ofte mer utgifter enn mor og hennes samboer i perioder hvor vi har bedre råd. Men jeg tror nok det lett kunne vært kilde til dårlig stemning og samarbeidsklima hvis vi hadde vært i den situasjonen at mor fikk ha barna mest, var fullt etablert på nytt med samboer med god inntekt, ba om mer penger og skulle være den eneste som bestemte hva pengene skulle gå til... Det er jo så mye følelser rundt det å være foreldre oppi her som ikke alltid er så rasjonelle, viktig å føle at man er en del av loopen tror jeg :)

Skrevet

Er litt i samme båt som deg..

Selv om inntektene våre ikke har forandret seg stort har barna blitt eldre.. Det er bl.a ett hopp når barna fyller 6 år fant jeg nettopp ut.

Betyr at barnefar i utgangspunktet skal betale drøye 2000 kr mer i bidrag enn tidligere.... Kvier meg for å ta dette opp med han. Føler jeg gjør tilværelsen hans verre siden han alltid klager på dårlig råd. (Dette får jeg høre via barna)

På den annen side, jeg ønsker ikke mer bidrag, ønsker egentlig at han vil ha mer samvær enn "bare" annenhver helg. Barna savner han veldig og liker godt å være hos han også, men tviler på han vil det.

Alternativt har jeg tenkt da, at de mnd jeg vet med sikkerhet barna koster mer kunne han bidratt med økt bidrag fastsatt i en avtale.. Som før jul, før 17. mai, for september når begge barna har bursdag..

Lurer på om han kan godta det......

Er en vanskelig greie det å skulle forholde seg til barnebidrag og ex. Vil jo at alle parter skal ha det bra, også økonomisk.

Vanskelig...

Skrevet

Dersom dere har en grei tone dere i mellom kan du ta det opp med ham.

Jeg er helt enig med deg at fars nye, gode inntekt bør komme barna til gode.

Jeg tror at mange av oss er alt for redde for å søke forhøyet bidrag, inklusive meg selv. Jeg har hatt perioder helt uten inntekt og vært arbeidsledig, en gang i over ett år - uten å søke endring.

Jeg angrer veldig på det nå. Barnefar er veldig gniten og klager konstant på dårlig råd. Vi fikk heller ikke han frivillig med på å betale bunad til eldste sin konfirmasjon. Det ble en betydelig utgift på meg. Nå har jeg halvert min inntekt, og denne gang har jeg faktisk tenkt å søke endring, for dette går ut over barna. Men jeg vil regne litt på det først og så må jeg komme meg til et NAV kontor. Jeg har vært dum som ikke har gjort det før og kanskje litt for redd for barnefars reaksjon på det.

For min del hadde det aldri i verden nytta å ta dette opp privat. Det har vi erfart med ekstra utgifter, som konfirmasjon.

Skrevet

Min mann skal vel egentlig betale et par tusen mer etter hva ligninga sier, men dersom hun kommer og krever det, så er det også slutt på å spleise på ting han trenger, sparing (overlate det til mor) osv. Nå skal det sies at han betaler et klekkelig bidrag allerede, og mor og samboern har en grei økonomi. Vi betaler gjerne vår del av de dyre sakene han trenger, de får låne hytta vår når de vil osv. Så det går vel litt inn i de tingene.

Skrevet

HI...du snakker om at du vil be barnefar om å betale ekstra før jul, før bursdager etc... Ikke vet jeg, men siden han klager over dårlig råd, så har han jo ihvertfall ikke bedre råd før jul og bursdager!! Han skal jo få kjøpe ordentlige gaver til barna han også...

Du kan f.eks snakke med han og gjøre han oppmerksom på at han egentlig skulle ha betalt mer i bidrag, men om han kanskje kunne tenke seg å spare for barnet for barnet istedet, eller ha barnet oftere hos seg. Eller om han kan betale halve fotballkontigenten, dansetimene eller vinerskoene. Det er virker nok minder "truende" for faren. Om du ikke sliter økonomisk, kan jeg ikke helt se poenget med at du skal ha 2000 kr ekstra pr. mnd. Det er mye penger!! Også for han! Så hvorfor ikke bli enige om en slags kompensasjon...-han MÅ ikke betale 2000 kr mer pr mnd, men han MÅ betale halve ditt eller datt. Det tror jeg dere alle tjener på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...