Learning to fly Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Jeg er en person som er trygg på meg selv, god til å kommunisere og snakke om problemer, ikke selvhøytidelig og kaller spade for en spade. mannen min er vel litt omvendt, ikke helt, men merkbar forskjell. Han er flink til å snakke "ned" til meg. Komme med svada for å gjøre meg "liten". Noe som ikke biter på meg. Men søsteren min som er her endel, hun synes det er ekkelt når han gjør slikt med meg. Så tenker jeg att det kanskje er min væremåte som gjør att han gjør det mot meg...Men hva skulle det være? Skal snakke med han om dette. Men vet ikke helt hvordan uten att han låser seg.. Råd?
Learning to fly Skrevet 1. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 1. november 2007 Må legge til att dette oftest kommer når han er svært trøtt og sliten. Ellers er han en omsorsfull mann osm samme søster sier at han bærer meg på gullstol..
Learning to fly Skrevet 1. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2007 Meningsløse setninger for å vise att det jeg lurer på eller sier, er helt bak mål. Vanskelig å komme på gode eksempler (glemmer så fort), men det kan f.eks være "Hvordan får vi ordnet slik att vi får betalt rørleggeren nå da?" Han svarer med langsom stemme "da går du bort til datamaskinen, trykker på knappen (osv forklarer alle små detaljer veldig nøye), ...Dette for å foklare f.eks hvordan betale regningen på internett, noe jeg selfølgelig kan for det er min jobb, ikke hans.Dette var ikke ett virkelig eksempel, men ett realistisk likevel. Det er den ene måten. En annen måte er att han svarer med sur stemme på ett dagligdags spørsmål. Føler ofte att han ikke respekterer meg, noe han sier han gjør...
jubaloooo med to stk Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 det er jo vanskelig å si hva det er, kan jo være så mangt, og helt sikkert er det en masse "årsaker" som varierer med situasjonen? hovedpoenget, slik jeg ser det, er at om du opplever dette som problematisk (og ikke bare søsteren din) så må du adressere det når situasjonene oppstår. ta utgangspunkt i følelsen/opplevelsen din når en situasjon oppstår og spør han i en litt åpen/undrende tone med utgangspunkt i hva hans svar/atferd gjør med deg, ikke angrip. hovedpoenget her er å forstå, ikke "vinne" diskusjonen. og ikke la det bli en maktkamp og samtale om hvem som sa hva. Er dette et mønster som opptrer i flere situasjoner, så kan det være et underliggende tema dere bør snakke nærmere om. Og..er han veldig sliten så bør dere kanskje vente å snakke om det til en gang da begge er uthvilte og opplagte:) sett av tid og sted f.eks dagen etterpå eller til helga.
Learning to fly Skrevet 1. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2007 Takk for svar. Tror du nå gav meg det rette verktøyet til å få ordnet opp:)
M by M Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Om det primært komme rnår han er trøtt eller sliten er min første tanke at han kanskje ser på det du sier som mas, han er sliten og orker ikke forholde seg til det. Er han i tillegg noe eldre enn deg, syns han kanskje der og da at du er barnslig og burde klare å løse problemet selv - noe som i såfall er mangel på respekt. Eller så kan det hende han har dårlig selvtillit og har behov for å rakke ned på deg og få deg til å se dårlig ut for å hevde seg selv. Eller så føler han at han ikke strekker til i forhold til deg og for å kompensere for dette, hevder han seg nedsettende verbalt for å rømme unna dårlig samvittighet. Om du skal ta dette opp med han, ikke si at det er på bakgrunn av din søsters observasjoner og kommentarer. Det eneste du får tilbake da er at han blir sint på din søster, ikke respekterer det du sier fordi det egentlig er noe du kan leve med, men din søster har fått deg til å bli obs på det. Han kommer da også til å føle seg kraftig kritisert og kommer til å gå rett i forsvarsposisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå