Gå til innhold

He-he, merka at det singlet i glasshuset her:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

satt å leste disse "nugatti"-trådene, og hisset meg litt opp. F.eks så reagerte jeg på en som uttalte at hennes barn måtte jo få nugatti, siden hun selv spiste så mye av det...tenkte med en gang, at som foreldre må en jo ta ansvar og heller droppe den nugattien selv også! Så singlet det godt rundt meg...cola er nemlig min greie, cocakoliker, og har jo ikke klart å kutte den...og gutten min har av den grunn blitt riktig glad i cola (men er ikke sånn at han får cola hele tiden eller noe voldsomt i det hele tatt, han liker det bare)

Så var det dette med luftbåren allergi: Seeelvsagt dropper man nugatti når noen har luftbåren allergi- bare en egoist ville reagere annerledes, tenkte jeg. Men hva når det blir litt vanskeligere for en selv? De fleste (håper jeg for deres skyld) har ikke store problemer med å droppe nugatti, men hva hvis barnet mitt får en hyperallergiker i klassen/barnehagen som ikke tåler hunder...hva gjør jeg da?

Sønnen min får i seg altfor mye sukker. Dessverre så klarer jeg ikke å se hvordan jeg skal klare å ordne opp i det. Men det blir en annen sak, som krever mer utdypning, og nå fikk jeg det travelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så at det var en tråd her om kameler- eller kjepphester/kamper vi vil ta når det gjelder barna våre.

Det fikk meg til å tenke på mat det også...Er veldig glad i å lage mat, og spiser ikke hel- og halvfabrikata ( utrolig lite av det hvertfall) både pga kvalitet og allergi. Er opptatt av at vi skal spise sunt og variert og litt eventyrlystent.

Det er det mye diskusjoner og unnskyldninger rundt her inne, og det minte meg på et nummer av Foreldre og Barn der sjefkokken hadde et usedvanlig godt innlegg. Så her kommer det:

" I min lille omgangskrets har jeg hørt det så mange ganger. Voksne mennesker som sier at de ikke kan lage mat, hater å lage mat, gidder ikke lage mat og liker ikke å lage mat. det er selvfølgelig helt greit, så lenge det bare går utover dem selv. Da kan de sitte der med makaronien, osten og ketchupflaska og si at riktig kosthold er oppskrytt.

Men så fort du og din andre halvdel er blitt til tre, fire eller fem, er det på tide å rydde kjøkkenbenken og vaske lankene. Det spiller ingen rolle om du tror du ikke kan eller om du bare hater det. Det holder ikke å si at du kan ta oppvasken bare så lenge noen andre lager maten. For ønsker du virkelig å gi barna dine noe her i livet, så er en av de beste gavene å sørge for at de lærer seg å like mat, å lage mat og nyte mat. Da må du begynne med deg selv.

Tro meg- jeg kjenner alle unnskyldningene for å kjøpe halvfabrikata: Sliten etter jobb, det tar så lang tid, får det ikke til, hater å lage mat. Jo da, også jeg misliker å lage mat innimellom. Jeg hater å skifte bleier på natta også, men det er ikke sånn at jeg lar være av den grunn. Jeg synes tannpuss er fryktelig kjedelig, men det skulle tatt seg ut om jeg lot det være. Og finnes det noe værre enn å sitte i bilkø? Kan du bare ringe jobben og si at du ikke kommer, fordi du ikke orker å sitte i kø? Eller at du heller kommer på jobb en dag til uka, for da kan du få noen til å kjøre deg? Hvor ofte kan du egentlig gi barna dine dårlige unnskyldninger i stedet for god mat?"

Så her er det bare å skjerpe oss. Det kan hvertfall ikke være sånn, at vi synes det får heller bare være at barna våre får våre dårlige vaner så lenge vi selv slipper å skjerpe oss.

Så vekk med snopet, potetgullet, dolmio-glassene, brusen og søndagsmiddagene på maccer'n. Og nugattien. Det finnes ingen god grunn til å spise sånn drit særlig ofte, så ikke gidd å forsvar dere en gang.

Jeg skal ihvertfall skjerpe meg.

Skrevet

Hi hi! Jeg kan bare gi deg en kjempeapplaus!

Jeg er enig, og vet at nå kommer du til å få huden full...

Men så er vi maaaange som kaster stein i glasshus her inne da! Jeg må også skjerpe meg. Det er ingen unnskyldning!

Skrevet

Så hyggelig med ros:-)))

Ingen som har skjelt meg ut enda, så da er vel alle enige da og i ferd med å skjerpe seg:-) Går jo an å håpe.

Skrevet

Tror jeg må lage et eget innlegg med kronikken fra Foreldre og Barn, hadde vært gøy å lese hva folk syntes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...