Gå til innhold

Dette er helt meningsløst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå siden det er store debatter om sukkerhysteri her, så får jeg gi mitt bidrag. I bhg til gutten min har de bestemt at de ikke skal ha med kake osv pga sukkeret. Noe jeg er helt imot, men det er en annen diskusjon. I stedet så får de velge en bursdagsmeny som de skal lage og spise alle sammen. Dette er jo i og for seg en god ide, men det de kan velge mellom er hva jeg kaller drittmat. Pølse og potetstappe, posesupper osv. Bare halv- og helfabrikata mat, som om det var noe bedre. Jeg er veldig nøye på at mine barn ikke skal få i seg så mye salt og transefett, dette er langt mer skadelig enn sukker. Er de aktive nok, forbrenner de sukkeret. Nei, hadde det vært skikkelig sunn mat de hadde i stedet for kaker, hadde det vært noe annet. Dette er jo helt meningsløst.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Jeg synes godt de kan redusere søtmaten altså, men kostholdsfokus må dreie seg om kosthold - ikke om én enkelt bestanddel i kostholdet.

Barnehagen til minste er fantastiske så i måte - de har kuttet ut det meste av søppelmaten og har en egen kjøkkenassistent som kan sine saker.

Skrevet

Så lenge ungen din ikke får det hjemme (noe han ikke får siden du synes det er drittmat?), så er det vel ingen krise om han får det i bhg innimellom..

Gjest irismor
Skrevet

Salt er jo like skadelig som sukker, men det er liksom ikke så nøye det.

Skrevet

ååååå...husker det var så stas å få geletog og krone på bursdag i barnehagen....

Skrevet

Dette har de gjort i vår barnehage også. Alternativ til kake er liksom pølse m.lompe, pizzasnurrer, osv. Behøver ikke å komme å fortelle meg at pølser er noe sunnere enn kake i alle fall. Jeg prøvde å si imot jeg på et foreldremøte, men ble fullstendig nedstemt. Jeg sa at i vår familie spiser vi så lite kake og godterier i løpet av en uke, at om datteren vår fikk kake innimellom så var det ok. Men, å nei, sukker er fy fy......

En dag i uka har de turdag, og da skal de ha med varmt drikke. Da får vår datter velge mellom varm kakao og varm saft. Det var også en mamma som mente at barnehagen burde stå for den varme drikken, fordi at datteren deres tross alt drakk varm kakao på deres egne søndagsturer, og da ble det jo litt mye med søtt drikke to dager i uka. Da kunne de vel kutte ut den kakaoen på søndagsturene sine istedet da. Folk er så hysteriske at man kan bli gal.

Skrevet

Det heter transfett ikke transefett. Beklager kunne ikke dy meg. Jeg er helt enig med deg forøvrig.

Skrevet

Selvfølgelig heter det transfett. Jeg synes også at de som er hysteriske for at barna skal få i seg et stykke kake midt i uka, kn droppe det den lørdagen dersom det er det om å gjøre. he he he...

Skrevet

Sukkerhysteriet er tidvis veldig slitsomt. Likevel må jeg si at jeg synes diskusjonen om hva som er verst av salt, sukker og transfett er like meningsløs. Ingen av dlene er bra i store mengder, og hva som er verst er forskningen til tider meget uenig om. Det går litt i bølgedaler.

Forøvrig er jeg enig med eg, og bytte ut kake med salt og fet halvfabrikata er ikke akkurat en genistrek...

Jeg har kun erfaring fra to barnehager, men der har de løst bursdager på to helt forskjellige måter. I den ene baker de sjokoladekake eller lager vafler sammen med bursdagsbarnet, og barnet får velge selv. I den andre har de fruktfat og hjemmelagde rundstykker. Da får bursdagsbarnet være med til et marked å kjøpe og velge frukt, også baker de rundstykker sammen. På den måten blir bursdagen stor stas i begge barnehagene. Jeg liker begge løsningene jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...