Gå til innhold

Små sår på brystvorta- holder ikke ut... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt sår på bvorta, men de fikk rur som falt av og er nå borte. Det som er igjen er en udefinerbar smerte som er der hele tiden. Får ikke sove eller slappet av. Finner ikke helt ut hvor på bvorta/areola det kommer fra, men kan tenke meg at det er bittesmå sår.

Vondt også ved pumping, men ammong er værst. Gruer meg hele tiden, i tillegg til at det er vondt, selv om jeg går med puppen i friluft.

Hva gjør jeg?

Får negative tanker ang amming, og får veldig lyst til å slutte. Blir så lei meg, for det er bare to uker siden ammingen var bare kos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig vondt med sår på brysvortene:( Da jeg fikk første mann var jeg sår og hadde blemmer i 7 uker. Det var nesten ikke til å holde ut. Satt å gråt mens jeg ammet.

Du må bare se at ammeteknikken er riktig så vil sårene gro. Det finnes jo salve å smøre på også. Jeg hadde en men syns ikke den hjalp så godt. Kanskje du kan spørre på apoteket?

Lykke til!

Skrevet

hei, vet ikke om jeg kan hjelpe altså- og vil bare si at det høres skikkelig vondt og fortvilende ut. Har du fått noe hjelp til ammeteknikk? hva med å høre med helsesøster slik at hun kan gå god for teknikken?

Jeg var veldig opphengt i å passe på at brystvorta skulle riktig inn i munnen til baby, og fikk pleierne på barsel til å sjekke samtidig som jeg hadde satt meg litt inn i teknikken først. Jeg har vært skikkelig heldig og ikke vært sår, kanskje det var pga. min hang-up på dette?

kan det hjelpe deg litt med brystskjold mens de verste sårene gror? og å smøre puppen med salve? og husk lufttørsk etter amming etter at du har smurt brystvorta inn med litt morsmelk. her hang puppene ut konstant den første tiden;-D

lykke til!!!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Har vært på helsestasjonen to ganger. Første gang ville de ikke se på ammeteknikken i det hele tatt pga brystbetennelse.

I går (6 ukers ktr) mente de at det ikke kunne være ammeteknikken siden det hadde gått bra til nå.

Følte egentlig at jeg ikke nådde frem.

Var på ammepoliklinikken på Ullevål i starten fordi lille F ikke ville suge, men det er kanskje på tide å kontakte dem igjen nå.

HI

Skrevet

hei! jeg hadde noe av det samme problemene i starten (ca 1-2måndten). Etter å ha nesten prøvd alle tinga de hadde på apoteket fant jeg meg noen ammekopper som sammler opp melka du lekker, og holder niplene tørre. allså så var det luftehull helt øverst og tett under sånn at melka har et sted å samle seg. sårene har lettere for å gro når de er tørre og fine, og man gidder vanligvis ikke gå me puppene bare hele dagen pga av det. åsså hadde jeg ammeskjold i som jeg brukte til nød når det bare var for vondt.

De ammekoppene (er ikke helt sikker på hva de heter) er kanskje ikke noe å ha på seg når du er ute blant folk fordi de er litt klompete og rare, men perfekt når jeg bare sulla rundt hjemme. trur det gikk over etter en liten uke etter jeg begynte med dem.

håper du blei litt smartere, og lykke til:)

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet er eller hvor lenge du har vært sår, men du burde få HS eller leget til å ta en bakterieprøve av brystvorten for å se om du har fått en infeksjon. Selv fikk jeg gule stafylokokker (fra sykehuset) og streptokokker men det var tidlig da....helt til å begynne med. Det endte med penicilin og pumping i noen dager - men så ble det helt bra igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...