Gå til innhold

Trist gutt etter halloween party

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest 'kamel' tråden, må jeg bare fortelle min historie. En av mine 'kameler' er også at man ikke nødv. trenge nytt hele tide, ungene bør kunne nøye seg med hjemmelaget.

Min lille gutt skulle på halloween fest i går. Han hadde mast lenge om å få kjøpe seg en halloween drakt, jeg sa nei. Vi har masker som han kan bruke, hadde tenkt å kle han opp i svart med maske. Etter mye diskusjon ble det en gardin omsydd til spøkelsesdrakt (ikke veldig bra laget da husflid ikke er mitt felt). Da vi kom inn på festen så jeeg at alle de andre guttene hadde fine kjøpekostymer. Jeg sa ingenting, vinket hadet og gikk.

Det var en ganske stille gutt som kom hjem. Det var tydelig at det ikke var så morsomt å være den eneste kledd i en gardin, når de andre ungene hadde flotte kostymer. Etter å ha snakket litt innrømmet jeg at jeg denne gangen hadde vært for streng og nok skulle ha hørt på gutten sine ønsker om å kjøpe kosyme for egne penger.

Ergo: 'Kamel nr #' for fall: Det er ikke det ytre som teller, man kan ha det artig selv om man ikke har det samme som alle andre.

En sju-åring trenger også å bli hørt, Hvis dette er så viktig for han at vil bruke sparepengene på det bør han få det selv om mor og far synes det er unødvengig med dyre kosymer til alle anledninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, stakkars, hørtes ikke moro ut.

Skrevet

Stakkars :S

Får håpe det går fort over. Det pleier heldigvis ikke sitte så godt i i den alderen.

Skrevet

Synst ikke du var streng jeg. Helt greit at gutten din ikke likte gardinen, men man kjøper ikke nytt kostyme av den grunn. Man lærer da barnet at ikke alle trenger å gå likt kledd.

Stakkars deg når han begynner på ungdomskolen og bare vil ha merkeklær fordi det har alle andre. Er vel samvittigheten din dette går mer på - og ikke at gutten din var stille.

Skrevet

Det var godt å lese et innlegg hvor mor faktisk har svelget en av kamelene sine.

Det er greit at vi bestemmer oss for at sånn skal ikke mitt barn bli og det er jeg som har det siste ordet, men når man ser at sitt eget barn ikke har det bra,ja da blir det noe helt annet!

Deilig å høre fra en mor som ikke er prinsippfast når det gjelder alt:o)

Skrevet

I alle dager?

Har du stått opp med feil bein i dag eller?

Skrevet

Over alt i sammfunnet streber man etter at det skal være likt for alle..

Særlig i den alderen der. De får høre det i barnehagen og på skolen.

Skjønner godt følelsen gutten din sitter igjen med etter halloween.

Halloween er blitt en tradisjon vi voksne ikke syns noe om, men hva angår barna er det en stor dag!

Å kjøpe kostymer til 199kr til gutten min og 129 kr til jenta mi syns ikke jeg er dyrt! (Du brukte kostnaden som ett argument)

Da gleder det meg like mye som barna mine når de smiler fra øre til øre i sine nye kostymer og følelsen av å være like heldig som alle vennene sine :-)

Og nei, jeg snakker ikke om å kjøpe bare fordi alle andre har, for det går så klart grenser mange steder.

Skrevet

Moralen må jo være at vi kjøper ALT for mye nytt!! Jeg er samme type som deg, som gjerne bruker om igjen, og som synes et laken er en ok Luciadrakt. I fjor kjøpte jeg en kappe og en heksehatt, og planen min var at det skulle holde i år. Men da hadde frøkna avtalt med pappaen at hun skulle få nytt kostyme til 350,-... Jeg synes det er unødvendig bruk av penger å kjøpe nytt når man har gammelt som kan brukes.

Men det er jo vi voksne som lager denne situasjonen. Jeg synes det er trist at barna ikke lenger kan komme i mammas hjemmelagde kostyme, fordi ALLE de andre barna har nytt. Men det er vel en annen debatt..

Skrevet

Hæ???

Mente bare at man velger hvilke kameler man svelger. Synst ikke at barnet her burde få rett jeg. Tenk så flott om man heller kunne sagt til gutten sin at han var kjempefin. Tror at ville følt seg bedre, og egentlig ikke brydd seg så mye om hva kompisene mente.

Man lærer jo barna sine at ikke alle trenger å være like.

Skrevet

Takk for innspill.

Det jeg mener er at man kan prøve så hardt man bare vil å få barn til å skjønne sien prinsipper, men at man av og til må gi etter tror jeg ikke skader oppdragelsen. Jeg innbiller meg at når det kommer til diskusjoner rundt merkeklær så vet han at jeg kan gi meg hvis jeg ser at jeg er for streng men også at hvis jeg virkelig står på mitt så mener jeg det jeg sier og at han har blitt hørt med sine argumenter.

Det å stå på sitt uansett hele tiden uten å høre på ungene sine tror jeg kanskje ikke nødvendigvis ikke er så bra.

Vil gjerne ha flere kommentarer..

Skrevet

Jeg tror man som mor av og til må svelge en kamel eller to.

I dette tilfelle så er jeg enig med deg HI.

Jeg hadde ikke brukt barnet mitt til å påpeke at man ikke trenger ditt og ikke trenger datt. Hadde nok svelget den kamelen jeg også for å slippe å såre mitt barn.

Greit at man skal lære barna at man ikke trenger alt her i livet, men jeg synes å bruke en 7-årings følelser til å statuere ett eksempel fordi man selv mener det er "rett" blir feil.

Skal man absolutt statuere eksempler gjør man det selv. Man spiller ikke med barnas følelser da!

Skrevet

Klart man svelger en kamel for å unngå å se sitt barn bli såret. Men det beste er vel å oppdra barnet sitt slik at det i utgangspunktet ikke blir såret. Har vært på karneval jeg der alle jentene var prinsesse. Da den eneste Pippi-jenta kom ble hun jo fryst ut av de andre. Ble ganske rørt jeg da Pippi sto på en stol og sa høyt til alle sammen : " Jeg vil være Pippi for hun er verdens sterkeste".

Grei forklaring for alle prinsessene - og så lekte de sammen igjen.

Tenk å kunne oppdra barnet sitt slik - istedenfor å si at mamma har tatt feil ang. kostymet.

Skrevet

Hm, stakkars liten. Tenk så dumt at det skal være sån.....sån var det ikke når jeg var liten. Da kom alle i hjemmelagde kostymer....

Jeg har en gutt på 2,5 år og han er så liten at jeg bestemmer hva han skal ha på seg. Jeg syns ikke klær med superhelter eller dødingshoder er fine så jeg har aldri kjøpt slike klær. Så her en dag fikk vi en pose gamle klær av sønnen til en veninne av meg. Der inne i posen låg en genser med masse dødinghoder på. Sønnen min blev kjempeglad og ville ha den på med en gang. Han nektet å ta den av, ville sove med den om natten. Nå spørr han etter genseren nesten hver dag og hvis jeg sier den er skitten sier han at jeg må putte den i vaskemaskinen.

Jeg blev overrasket hvor mye det betyr for ham.

Skrevet

He he, det hørtes ut som en grepa jente. Poenget her er vel at hun VIL være pippi.

Man kan ikke oppdra barn til å ha en personlighet de ikke har. Aldri i livet om min gutt hadde kunne gjort et slikt stunt uansett hvordan jeg hadde oppdratt han, av den grunn at han er en sjenert gutt i utgangspunktet. Jeg er glad i gutten min slik som han er og ønsker at han skal gjøre det best mulig med sine forutsetniger Jeg ønsker en trygg gutt som kan omgås andre på en fin måte. Dette tror jeg ikke vi oppnår ved å 'tvinge' han til å være annerledes.

Skrevet

jeg har også måttet svelge superhelt og dødnigenhode kamelen. Men vet du hva; etter en stund så var det ikke så viktig lenger, han ble ferdog med det!!

De siste årene har han gått i det jeg legger frem av klær uten superhelter og glorete skrift!!!!

Skrevet

Ja, der er jeg helt enig med deg, mali-an. Husker selv da jeg var yngre og gikk på ungdomsskolen...og "alle" andre hadde kule Levi`s bukser untatt jeg...fordi det var helt unødvendig å bruke så mye penger på et par bukser....følte meg veldig utenfor, ja...og for en midt i verste tenårene er det ganske fælt:o( Har sagt det til mamma og pappa, hvordan jeg følte det, og de kjønte jo ikke at en sånn ting kunne ha så mye å si. Jeg skal definitivt høre på mine barn når det gjelder sånt, ja (alt med måte da selvsagt;o)).

Skrevet

Flink du er. Syns man skal vise barna at voksne kan ta feil i blant, de også. Jeg tror nå det kom mest positivt ut av denne hendelsen, mali-an. Du og gutten din har skapt ny forståelse mellom dere.

Skrevet

Ja, vi er vel flere som må svelge den kamelen etter årets Halloween fest. Har en 5,5 åring som feiret i går med fest i hagen, skumle skumle... Jeg hadde bare kjøpt en heksehatt med grønt hår på Nille til 40 kr, og ellers hadde han maling i fjeset og svarte klær. Jeg synes det var "bra" nok. De fleste andre barna hadde kostymer.

Når gutten min skulle legge seg i går og vi snakket om festen som hadde vært, sa han at han ikke hadde vært kul/skummel nok i egne øyne og at han ville ha et ordentlig kostyme neste år. Javel, så betydde det visst noe for han hvordan han så ut likevel.. han får få kjøpe seg et kostyme for sine egne penger neste år da tenker jeg.

Enig i at vi kan/bør/skal/må spise noen kameler av og til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...