Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med en oppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal drøfte fordeler og ulemper med å konkurranseutsette pleie- og omsorgstjenesten i kommunene (prvatisering).

Ser du fordeler eller ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...

det første som popper i hodet er at jeg får intrykk av at privatisert pleie (?) er dyrt og det er kun de som er vel bemidlet som har muligheten til å benytte seg av det.. Tror det da lager et slags "klasse-system"...

Og alikevel så synes jeg det burde bli mer innen pleie, mer tilbud og mer hjelp så på den måten så er ikke privatisering så negativt i den forstand..

Kan hende jeg tar feil altså, men er det intrykket jeg har.

Skrevet

Dette er bare "synsing" fra min side...

I de fleste kommuner så er vel pleie og omsorg et rent underskuddsforetak, så ved å konkurranseutsette er det vanskelig å få en akseptabel grad av kompetanse og pleie til den prisen. Private aktører går jo ikke inn for å drive veldedighet. Vet at de er sykehjem som har blitt konkurranseutsatt hvor nattevakta har blitt nedbemannet bl.a.

Fordeler må evt, være at om det er større foretak som driver det, så har de muligens bedre muligheter ifht å ha en vikarpool, og de har flere muligheter til å forhandle rundt innkjøpsordninger ol enn det man ofta har når man er bundet av et kommunalt "regelverk".

Skrevet

Så lenge staten går inn og finansierer har vi en viss kontroll på hva som kan forventes av hver institusjon, vi kan stille krav og ha forventninger.

Hva gjelder privat omsorg, man får det man betaler for og ingen statlig etat har kontroll på om det ytes som brukerne har krav på.

Vil tro at prisen man må betale er høy, og vil kun være til glede evt for de som er godt bemidlet. Pleie er dyrt!

Vikarpool har vi da her i kommunen, og den funker ypperlig.

Skrevet

Men pleie og omsorg er jo kommunalt ansvar, hvem skal ha ansvar for at kvaliteten er god når det blir privatisert? Kan kommunen være kontrollorgan overfor de som vinner priskrigen og skal stå for pleien og omsorget. Det er jo mennesker vi snakker om og ikke ting....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...