ana baroma Skrevet 1. november 2007 #1 Skrevet 1. november 2007 Er virkelig nugatti SÅ ille da? Ja, det er ille hver dag, men det er jammen brunost, potetgull og kotelettmiddager også
mamman te Vetle og Alma Skrevet 1. november 2007 #2 Skrevet 1. november 2007 om man er allergisk mot nøtter er det vel helt forferdelig å spise det;) Folk har forskjellige meninger og det syns jeg de skal få lov til å ha!
Dudellidallo og Tillo Skrevet 1. november 2007 #3 Skrevet 1. november 2007 Nugatti var et helt normalt frukost-pålegg da jeg var liten, led ingen nød av den grunn (sjokade også).. Hadde aldri hull i tennene=0) Men selvfølgelig med måte, som med alt annet...
Sjokomelk<3 Skrevet 1. november 2007 #4 Skrevet 1. november 2007 Signerer over.. Var vanlig pålegg da jeg var mindre... Jeg likte det ikke no særlig (ville bare ha gulost på skiva mi jeg), men hadde gjevngamle søskenbarn som hadde det på skiva si te frokost og kvelds.. og jaggu meg ble det folk av de og.. og ja.. de er 26 og 28 og har fortsatt tennene i behold til tross for torturen av å ha nugatti på skiva
Carnivale Skrevet 1. november 2007 #5 Skrevet 1. november 2007 Som alltid blir man kalt hysterisk om man ikke vil at ungene skal få sjokolade på brødskiva. Sukk. NEI, det er sikkert ikke så ille, men KAN vi ikke få lov til å velge selv da, uten å bli kalt hysteriske og what not? Jeg legger meg da ikke opp i hva du tyller i dine unger, slutt å legg deg opp i hva jeg gir mine.
FrøkenSprøken Skrevet 1. november 2007 #6 Skrevet 1. november 2007 Jeg vil at min sønn skal lære seg at mat ikke trenger å være søt eller smake sjokolade for å være god. At man kan kose seg med ost, kjøttpålegg og eggerøre også. Jeg vil oppmuntre til et kosthold uten mye sukker, og vil lære han å like ting som ikke smaker søtt. Ser ikke poenget med å gi barna nugatti o.l. i det hele tatt. Nevn EN POSITIV ting med disse påleggene da? Hvorfor er det såååååå synd på de stakar sm ungene som IKKE får spise dette? Min sønn koser seg med makrell i tomat han, og merker ikke noe til at de andre barna i barnehagen får nugatti o.l. i matpakken sin. Den dagen han blir så stor at han merker forskjellen vil han være stor nok til å vite at slike ting har ikke vi i vårt hus, og at det ikke er noe man spiser til hverdags. Ingen familier har det samme i kjøleskapene sine, og det er helt sikkert pålegg de andre barna vil misunne min sønn også. Jeg vokste også opp i et hjem uten søtpålegg, og har slettes ikke tatt skade av det. Selvfølgelig hendte det at jeg skulle ønske at jeg hadde nugatti i skolematen, men som regel var det de andre barna som missunte meg. Jeg hadde alltid fristende matpakker med hjemmebakt brød, sundt og godt pålegg, og frukt til dessert. Fatter ikke alt det gnålet om at barn MÅ ha nugatti. Jeg driter i om andre folk gir det til ungene sine, så hvorfor må dere som gir det legge dere opp i hva vi andre velger å gjøre? Føler dere at dere trenger å forsvare dere?
lowe Skrevet 1. november 2007 #7 Skrevet 1. november 2007 Er faktisk helt enig i overskrifta: det er et hysteri!! Selvfølgelig ikke bra å spise BARE nugatti på skiva,men en gang i blant gjør ingenting. Ungene mine får i blant. Har ikke dårlig samvittighet av den grunn....
Gjest Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 ærlig talt, ting blåses virkelig opp hær inne.. nugatti er sjokolade,fett,sukker,nøtter osv.. den sukkerfrie er det mere fett i.. usunt usunt usunt! at noen da ikke vil at barna skal få det ofte er meget forståelig og IKKE hysteri. det er sunnere med de andre påleggene du nevner selv om de også er usunne.. så hvorfor må du da "henge" ut de som bare vil sine barns beste og ikke vil gi nugatti? og ja, lucas skal ikke ha nugatti i hytt og pine:)
MikroMidas Skrevet 1. november 2007 #10 Skrevet 1. november 2007 Det som er litt "skummelt" med slike påleggstyper (og ja, det gjelder brunost også) er at de ofte inneholder en del sukker. Sukker er avhengighetsskapende og til slutt vil ofte ikke barna ha noe annet på maten. DA blir det et problem. De bør jo ikke spise BARE sånne pålegg, samtidig som man får problemer med å få dem til å spise andre ting som kjøttpålegg, leverpostei, gulost etc.
fleXibel Skrevet 1. november 2007 #11 Skrevet 1. november 2007 Jeg liker ikke Nugatti på skiva, og ikke vesla heller.. lot henne få smake en skive, og det falt ikke i smak. Men jeg synes ikke det er så ille å la henne smake Nugatti på skiva en sjelden gang om hun hadde likt det.. Evt hatt det som helgekospålegg... Alt med måte
lowe Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Mener ikke at den som ikke vil gi barnet sitt nugatti er hysterisk på den måten,men mener generelt at sukkerhysteriet er blåst opp.Det er mye mas om å ikke å gi barnet sitt sukker i det hele tatt synes jeg.
Elle melle deg fortelle Skrevet 1. november 2007 #13 Skrevet 1. november 2007 Alt med måte sier jeg også. Jeg skal nevne en positiv ting med nugatti siden det ble spurt om det og det er at det smaker godt;-) Jeg spiser nugatti en gang i blant jeg og da synes jeg det er riktig at pøne min skal få lov også når hun begynner å spise sånt. Det er jo ikke snakk om hver dag, jeg kjøper en nugattiboks toppen to ganger i året. Vi tar forskjellige valg og det er jo bra i grunn at ikke alle er like.
Dudellidallo og Tillo Skrevet 1. november 2007 #14 Skrevet 1. november 2007 jeg tror da inderlig ikke det er slik at de som lar barna få nugatti bare får nugatti, vil jenta mi ha nugatti på skiva når hun blir stor skal hun få det, men for all del ikke hele tiden! Jeg ble opplært til å ikke ha søtt pålegg på skolematen, så det kommer jeg til å føre videre.. Men jeg må samtidig ha noe søtt på skiva til frokost, om det er syltetøy. nugatti eller annet.. Men vesla trenger ikke bli som meg.. Respekterer dere som velger å ikke gi nugatti o l... Synes ikke det er hysteri i det hele tatt.. Ingen hjem er like!
FrøkenKnallkul Skrevet 1. november 2007 #15 Skrevet 1. november 2007 Tror ikke nugatti er SÅ ille nei Men det kommer kanskje litt an på det totale sukkerinntaket. Tror barn nå for tiden generelt får i seg mer sukker enn hva tilfellet var for oss som barn, og da er det kanskje ikke like greit med søtt også på brødskiva.... Selv er jeg oppvokst med nugatti så og si hver dag, og har hatt lite hull i tennene. Overvektig er jeg heller ikke blitt. Nå spiser jeg mindre nugatti, men har alltid en boks i skapet i tilfelle
Alvepike Skrevet 1. november 2007 #16 Skrevet 1. november 2007 Nugatti er et pålegg uten noe som helts nevneverdig av næringsstoffer.Derfor liker jeg det ikke.. Er dermed ikke sagt at tulla ikke skal få lørdagskos når den tid kommer. Synes bare ikke noe om som jeg leste noen skrev" kakefyll" på skiva til hverdags...
Gjest ->>- Skrevet 1. november 2007 #17 Skrevet 1. november 2007 Ja, jeg synes det. Men du må selvsagt spise så mye nugatti du lyster. Vi spiser ikke brunost, potetgull eller kotelettmiddager heller, om det hjelper no'.
Gjest Skrevet 1. november 2007 #18 Skrevet 1. november 2007 Spist nugatti på brødskiva i 15 år jeg nå... Blir feil om jeg nekter sønnen min nugatti når mamma spiser det hele tiden. Synes ikke det er ille med nugatti heller jeg da men...Min mening :-)
Gjest Skrevet 1. november 2007 #19 Skrevet 1. november 2007 jeg spiste aldri nugatti før, men da jeg ble gravid fikk jeg dilla på akkurat det.. jeg trenger vel ikke nevne hvor sykt mye jeg la på meg til slutt etter nugatti hver dag i ni måneder...
♥tre små hjerter♥ Skrevet 1. november 2007 #20 Skrevet 1. november 2007 Jeg synes egentlig at når barn er små og ikke vet hva sött pålegg og godterier er kan man holde det unna dem.Det finnes så UTROLIG mye god og sunn mat her,og bare fantasien setter grenser.Jeg synes nå en grov brôdskive eller rundstykke med litt rapidsalat,gulost,paprika og agurk ser mer delikat og fristende ut enn en skive med brun nugatti.Barn liker farger,og lager man fargesprakende matpakker og middager spiser dem nok det med like stor lyst som nugatti.Man vet jo at overvekt er et ökende folkehelseproblem.Jeg synes det er greit å si nei til nugatti og ja til mer frukt og grönt og sunt pålegg;)Godteri spiser man bare til fest,og en gang i uka er best;)
Gjest Skrevet 1. november 2007 #21 Skrevet 1. november 2007 Alt med måte... Selvsagt ikke helt bra hvis det er daglig til hvert brødmåltid, men ikke verre med nugatti enn feks endel syltetøy, brunost etc. Guttungen MÅ ha søtt for å starte dagen og da går det som oftest i enten nugatti, syltetøy eller sjokade...han er 9år og det er bedre enn at han går på skolen uten å ha spist. Til skolemat varierer vi i forskjellig kjøttpålegg, helst med litt grønt, frukt hver dag.
FrøkenSprøken Skrevet 1. november 2007 #22 Skrevet 1. november 2007 Hvis den eneste positive tingen du kan komme på med nugatti er at det er godt, sier det vel litt? Dere andre må gi så mye nugatti dere bare vil, men kjenenr at jeg blir sint når dere må kalle oss andre hysteriske når vi velger å IKKE gi det til våre barn. Og Ugl@. Du kommer jo med et "supert" argument for å spise nugatti. (NOT) Hvis du ikke hadde latt sønnen din få søte pålegg på maten i utgangspunktet hadde han nok kommet til å spise annet pålegg. Faktisk er dette et SUPERT argument for å IKKE gi nugatti o.l. Jeg vil IKKE at min sønn skal bli AVHENGIG (for det er DET din sønn er!) av SUKKER til frokost!
Gjest Skrevet 1. november 2007 #23 Skrevet 1. november 2007 Jeg synes nugatti er helt fryktelig, men det er fordi jeg ikk eutstår kosistensen, smaken eller lukten. Jeg er derimot glad i snegler, og syntes også at grillet klapperslange er tasty. Så folk er forskjellige
camilla^ Skrevet 1. november 2007 #24 Skrevet 1. november 2007 Jeg har hivd nugattiboksen ut av huset, ikke forde jeg er hysterisk eller syns det er ille om ungene spiser det. (forklaring kommer etterpå) Men min ex mann har en venn som kun spiste brød med nugatti, og hos han så sviktet de fleste organer pga dette. Ensidig kosthold, jada, men legene gav nugattien det meste av skylden. Så de ter en liten tankevekker. Men da jeg flyttet inn i huset her nugatti hovedpålegget til ungene til min mann. De spiste ikke brød om de ikke fikk det på skiva. De drakk ikke noe om de ikke fikk sjokomelk. Og spiste generelt lite mat, selv med nugatti på skiva. Så vi tok ett hjerngrep, hev ut nugatti og sjokomelk. Og etter en uke så spiste de faktisk brød med annet pålegg og fikk kjempe matlyst igjen. Middagsmat ble dobblet osv. Men det beste av alt, er at en slipper maset og grininga etter nugattien. Kjøper av og til slike små tuber med nugatti, for jeg liker det selv. Men når de er brukt opp så er det tomt, og ikke mer mas. Og det er som om ungene virkelig har "våknet" opp etter nugattien ble hivd vekk. Etterhvert så håper jeg å kunne ha en boks stående i skapet, uten at det skal bli grin og spatakkel, men jeg syns det er deilig den ikke er der nå. Personlig syns jeg det er ett litt mer kosepålegg, ett jeg ikke syns noe om blir spist hver dag. Jada, masse mer som har mye sukker og annet i seg. men det er ordet sjokoladepålegg som setter litt griller i hodet på ungene syns nå jeg. Men sålenge ungene spiser variert, spiser forskjellig pålegg og ikke bare det samme hele tiden så syns jeg det er helt greit hva de enn nå spiser.
Gjest Skrevet 1. november 2007 #25 Skrevet 1. november 2007 Her i huset er nugatti/ sjokade helgepålegg. Og da spiser de som regle kun det på skjeva. Men resten av uka går det i variert pålegg. I helgene har vi lange frokoster og koser oss med egg, nugatti, sjokomelk m.m. Ungene spør ikkje etter det andre dager, og det synest eg er veldig greit. Har venner som levde på loff og sjokade som små, og som regel ikkje spiser anna som voksen heller. Sliter veldig når dei blir tilbydt koldtbord f.eks. Eg ønsker at mine unger skal bli vant med forskjellig mat, og kjenner dei godt nok til at da må søtt pålegg begrenses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå